Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/9 - 2001.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Læring i Multikulturelle Kontekster
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Almen studieforberedelse
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Projektarbejde En praksishistorie.
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
1 Samarbejde, læring og projektstyring (SLP) Formål: •Kursets formål er at støtte de studerende i at opfylde målene for projektarbejdets faglighed. Mål:
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Introduktion til vejledning i projektarbejde
PM seminar Nov. Søren Hansen Aalborg Universitet
Vejledning i projektarbejde
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Vejledning og evaluering af den refleksive praktiker i det problemorienterede projektarbejde på ingeniørstudiet ved Aalborg Universitet Søren Hansen.
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel Del II
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Introduktion til opgaveskrivning
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
Problemorienteret projektarbejde
PROCESANALYSE 7 mm i SLP Lars Peter Jensen Indhold:
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Mød Aalborg Universitet
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
Introduktion til 4. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Problemorientering, Læring og Vejledning
1 Samarbejde, læring og projektstyring (SLP) Formål: Kursets formål er at støtte de studerende i at opfylde målene for projektarbejdets faglighed gennem.
Specialisering 271 UMD.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
1 Samarbejde, læring og projektstyring (SLP) Formål: Kursets formål er at støtte de studerende i at opfylde studieordningens mål for projektarbejdets faglighed.
AFSLUTTENDE RAPPORT Afleveres senest mandag den 11. maj kl til Ida.
Eksperimentel systemudvikling To kvarters-kursus på 5. og 6. semester.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Skriveperiode (synopsis)
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/

Program for 30/8 9:00 Velkommen samt præsentationsrunde 9:15 Hvad er særligt for projektarbejde på basisuddannelsen ? 9:30 Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde på basisudddannelsen 12:00Frokost 13:00Videoklip fra vejlednings situationer 14:30Opgave: Planlægning af egen vejledning 15:30Slut

Hvad er særligt for vejledning på basisuddannelsen ? Nye, uerfarne og uhomogene studerende Studiemålene er opdelt i 3 delmål Der er to vejledere der skal samarbejde Projekterne er tværfaglige - og tværvidenskabelige Der skal vejledes eksplicit i projektarbejdets faglighed (delmål 3) De studerende skal vejledes i udarbejdelse af en procesanalyse der skal evalueres

Delmål for projektenhederne 1.Teknisk-naturvidenskabelig faglighed: Efter bestået basisuddannelse skal den studerende være i stand til, på basis af en real problemstilling, at forstå og anvende tekniske og naturvidenskabelige modeller, teorier og metoder. 2.Kontekstuel faglighed: Efter bestået basisuddannelse skal den studerende være i stand til at forstå og anvende metoder til analyse og vurdering af tekniske og naturvidenskabelige problemstillinger med inddragelse af relevante sammenhænge og/eller perspektiver. 3.Projektarbejdets faglighed: Efter bestået basisuddannelse skal den studerende være i stand til at gennemføre en læreproces baseret på et problemorienteret og projektorganiseret gruppearbejde, samt kunne formidle resultaterne af såvel projektet som læreprocessen.

Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde Den problemorienterede erkendelsesproces. (oplæg) Hvordan fordeles “arbejdet” mellem vejledere og studerende ? (diskussion) Vejledningens indhold og form - En vejledertypologi. (oplæg) Hvilken type vejledning “passer” til de enkelte faser i erkendelsesprocessen ? (diskussion)

Historien om manden der ikke ville komme for sent på arbejde

Hvad har døde katte og punkterede cykler at gøre med problemorienteret projektarbejde ?

Projektarbejde som erkendelsesproces 1. Finder ud af der er noget man ikke ved. 2. Formulering af et praktisk problem. 3. Formulering af teoretisk(e) problem(er) 4. Metode valg 5. Teori valg 6. Evt. løsning af praktisk problem.

Hvem gør hvad i erkendelsesprocessen ? (Summemøde) Hvem formulerer problemstillingen ? (praktiske og teoretiske spørgsmål) Hvem strukturerer projektet ? Hvem finder og fordøjer relevante teorier og metoder ? Hvad med det tværfaglige aspekt i problemstillingen ?

Typisk struktur i et basisprojekt

Projekt om fejlalarmer på afdeling 103 (intensiv) (et eksempel fra P2) Studerende opsøger selv problemstillingen Hvorfor opstår fejlalarmer ? Problemstillingen analyseres gennem interviews og spørgeskema undersøgelser Hvordan kan antallet af fejlalarmer nedsættes ? Et teknisk aspekt identificeres og søges løst (dataoverførelse og databehandling ifm konstruktion af en “intelligent” alarm til pulsoxymeter)

Hvordan sikrer vejlederen at de studerende lærer “det rigtige” ? (Summemøde)

Hvordan sikrer vejlederen at de studerende lærer “det rigtige” ? Vejlederen er “på gyngende grund” i det problemorienterede projekt. Anvendelse af det eksemplariske princip ift studieordningens målsætning. Vejlederen skal have overblik over den generelle lærdom de studerende skal have gennem et konkret projekt

P0 - projektet Fra Studieordningen P0-projektenheden Formål: Formålet med P0-projektenheden er at give de studerende kendskab til den problemorienterede og projektorganiserede indlæringsform gennemført i grupper. Endvidere er formålet at give de studerende kendskab til temabeskrivelsen og de muligheder, denne rummer.

Vejledningens indhold 1. Problemorienteret vejledning Forholdet mellem emne, problemstilling og perspektiv Det metodiske perspektiv Udvikling af refleksivitet

Vejledningens indhold 2. Fagorienteret vejledning Forbinde problemstilling med videnskabelig viden Sammenhæng mellem empiri/data og teori Kendskab til central litteratur

Vejledningens form 1. Produktvejledning Procesvejledning Laissez-faire vejledning Kontrolvejledning

Vejledningens form 2. Produktvejledning Fokuserer på faglig viden Sammenhængende projektrapport Løsningsorienteret Produktorienteret (Færdig konstruktion - Færdig rapport)

Vejledningens form 3. Procesvejledning Ser projektarbejde som erkendelsesproces Vejledning i gruppesamarbejde Igangsættelse af refleksive processer Stille spørgsmål i stedet for at angive løsninger

Vejledningens form 4. Laissez-faire vejledning Gruppen får lov at passe sig selv Manglende engagement Overordnede og tilfældige kommentarer Minimalt tidsforbrug

Vejledningens form 5. Kontrolvejledning Gruppen sættes på prøve Tænker på bedømmelsen Én lang eksamen Interesse for hvad den enkelte studerende kan

Hvilken type vejledning “passer” bedst til de enkelte faser i erkendelsesprocessen ? (Summemøde)

Spørgsmål til P0 procesanalysen

Planlægning af et eksperiment Fokuser på et aspekt af din kommende vejledning. F.eks. et af følgende områder: –Det første møde med de studerende –Samarbejdsaftalen –Motivering af de studerende –Vejledning i procesanalysen –Evalueringen –Projektstyring og planlægning –De studerendes samarbejde –Projektets eksemplaritet –Rapportens struktur og opbygning

Program for 20/9 Fremlæggelse og diskussion af eksperimenter Konstruktiv anvendelse af delmålsformuleringerne Refleksiv og eksemplarisk vejledning Vejlederens rolle ved evalueringen Jeres ønsker ?