Lektion 12: Pengepolitik i teorien

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Fuldkommen konkurrence
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Lektion 27: Repetition I Økonomiske nyheder (hvorfor disse udvalgt?)
Samfundsøkonomi 14 makro-rep.
Økonomisk styring Kapitel 14.
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slides Opgave =
Derek Beach, PhD Associate Professor Department of Political Science
Hvorfor økonomisk krise i Europa? og hvordan kommer vi videre? Jesper Jespersen, Roskilde Universitet, tirsdag, den 10. september 2013.
Lektion 14 Penge, rente og økonomisk aktivitet
Betalingsbalancen Et udtryk for et lands økonomiske transaktioner med udlandet over en given periode Hver transaktion giver anledning til to posteringer,
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Sidste nyt Fløjkrigen i ECB toner tydeligere og tydeligere frem. Senest har de to medlemmer George Provopoulos og Athanasios Orphanides talt varmt for.
Samfundsøkonomi-6 Uge 14.
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Afløsningsopgave 2.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Lektion 11 Pengepolitik i praksis
1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I.
Økonomiske nyheder Repetitionsspørgsmål og svar Dagens pensum
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slide Opgave = makroprøve.
Lektion 20: Finans-, penge- og valutapolitik – nu med inflation
IS-kurven- Hældning og beliggenhed
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 3 Regneeksempel
De første private finansielle institutioner Sparekasserne bliver også lånekasser fra 1840’erne Fra 1850 dannes kreditforeninger. Foreninger ejet af låntagere.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Økonomiske politikker
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
5.lektion: Økonomisk politik
Lektion 13 Om penge og nationalbankens rolle
Sparekassen Himmerland ”Lad os sætte gang i væksten sammen ” Guldkorn til vækst 16. november 2011.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
Første Verdenskrigs følger i det neutrale Danmark Bemærk nogle generelle fænomer for større konflikter/krige: Ressourcer i form af arbejdskraft og kapital.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
Varemarked åben økonomi
Øvelse 4 Pengepolitik.
Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?. Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?
Grunde til at jeg elsker dig
Økonomiske begreber Samfundsfag.
1 Lektion 17 Finansielle markeder 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik
Lektion 14 Finans- og pengepolitik i en åben økonomi (ikke samfund!)
AD-AS – Det mellemlange sigt
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Pengemarkedet og relationen til varemarkedet
1 Lektion 29: Repetition II 0.Økonomiske nyheder 1.Spørgsmål med udgangspunkt i projekterne (færdiggøres) 2.Kort om ’bytteforhold’ 3.Kort om ’gensidig.
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Økonomisk politik under højvækstperioden Baggrund i en vesteuropæisk højvækstperiode The golden Age of European Growth Der igen byggede.
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Finanskrisen, der blev til en økonomisk krise
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Gennemgang af makro-prøve, II
1 2. Repetitionssvar 1.Er pengemængden konstant? Nej! I praksis vil den gerne vokse mere end væksten i økonomien. Uden at det betyder noget for inflationen.
2. Repetitionssvar 1.Hvad er monetarismens svar på den finansielle krise? Udløst af pengepolitik => pas på med lav rentepolitik Fasthold den lave inflation.
1 Lektion 22: Vækst og vækstteori. Kapitel Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål og svar 3.Dagens pensum 4.Opsummering af hovedpointer 5.Hvad.
1 Lektion 23, Repetition-1 Denne lektion 1.Diverse (herunder opsamling på projektforløb) 2.Opgaver/diskussionspunkter på baggrund af projektarbejdet –
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
Multiplikatoren Konference om samspil mellem samfundsfag og matematik Per Henriksen,
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Præsentationens transcript:

Lektion 12: Pengepolitik i teorien Økonomiske nyheder Repetition Dagens pensum Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? Næste lektion Ekstra (hvis tid) Nyt! Løbende check-spørgsmål under 3.

1. Økonomiske nyheder

1. Økonomiske nyheder – investeringer, rente og likviditet 1. Faldende investeringer i løbende priser Årsager (hvor ved man det fra?): ’afsætningsmulighederne er blevet betydeligt forværret det seneste halve års tid’ (’skifte i fokus fra ekspansion til omkostningsminimering’) ’finansieringsmuligheder blevet strammet’ (?) ’chokeffekt af, at den finansielle krise eskalerede voldsomt i september og oktober’

1. Økonomiske nyheder Sammenfattende: efterspørgslen, renten/kreditmuligheder og forventninger = keynesiansk tankegang 2.Flere iagttagere herunder undertegnede har undret sig over, at Nationalbanken ikke sænker den korte rente og dermed reducerer rentespændet på 1,75 %. Hvorfor ved vi ikke præcist hvorfor? Årsagen til passiviteten?

1. Økonomiske nyheder 3."Det generelle billede er, at det er blevet væsentligt vanskeligere at låne. Det gælder alle sektorer …" siger Kent Damsgaard, erhvervsøkonomisk chef i DI... bankerne selv frygter at løbe tør for kapital, når en række af deres ansvarlige lån udløber fra slutningen af 2009. Desuden forsøger bankerne at skabe bedre balance mellem ud- og indlån, inden statsgarantien udløber om mindre end to år, så de ikke risikerer at mangle likviditet, hvis pengemarkedet igen fryser til” (Børsen, 24.11)

2. Repetition Antag at pengemængden stiger med 6 %, og at væksten i økonomien er 2 %, og inflationen stiger 4 %. Hvad er årsagen til inflationsstigningen? Antag at inflationen i Euro-land stiger fra 3 til 5 %. Hvad er problemet ved det ifølge økonomisk teori?

2. Repetition Hvad sker der med forbrug og investering: når den korte rente sættes ned ? (Og hvorfor?) når den lange rente falder? (Og hvorfor?)

3. Dagens pensum 4. Danmark får pludselig en overraskende positiv betalingsbalanceudvikling og får merindtægter svarende til 10 mia. kr. Hvilke konsekvenser har det for den indenlandske statsgæld?

3. Dagens pensum Hvad er penge? (p. 256) Mængden af penge = udbuddet af penge svarer til: 1) pengebasen = sedler og mønt uden for nationalbanken og 2) indskud i pengeinstitutter. Penge er penge, fordi de er likvide. Er børneopsparing, som er båndlagt, med i pengemængden?

3. Dagens pensum 2. Hvad er kreditmultiplikatoren? (p. 257-59) Når pengebasen øges, vil pengemængden øges betydeligt mere I 1990 (!) var den faktor 10 (p. 259).* ’Udlån skaber indlån og omvendt’ Hvad er det, der begrænser kreditmultiplikato-rens størrelse?

3. Dagens pensum 3. Hvorfor er ’penge’ vigtige for den økonomiske aktivitet? (p. 255) Fordi de er betalingsmidler, værdiopbevarer og regneenheder. Men også fordi penge ikke kun er et smøringsmiddel, men gennem renten og likviditeten kan påvirke realøkonomien. - På hvilken måde udgør penge en værdiopbevarer?

3. Dagens pensum 4. Hvorfor vanskeligt at styre pengemængden? Svært at styre ud- og indlån for NB (p. 266) Andre end banker kan tilbyde kredit (p. 267) Nye finansielle produkter => komplekst at regulere (p. 267) Kapitalstrømme ud/og ind af landet (hvorfor?) (p. 259) Statsunderskuddet (hvorfor?) (p. 259-60) Problemer med at operationalisere begrebet (p. 267)

3. Dagens pensum 5. Hvorfor er det vigtigt, om man kan styre pengemængden? Fordi der var en teori – monetarismen – der sagde det var vigtigt, og centralbankerne troede på det (tysk strategi fra 1975 til 1999, NB, 124) Stadig officielt mål for ECB (4,5 % i referenceværdi) Er det ærgerligt, at pengemængden ikke kan styres?

3. Dagens pensum 5. Hvad er den teoretiske sammenhæng mellem den korte og den lange rente? De antages at være ens, fordi relativt højere kort eller lang rente vil føre til omplacering af midler, indtil renterne – på lang sigt - er ens (p. 263-64). Hvordan stemmer det overens med virkelighedens korte og lange renter?

3. Dagens pensum 6. Hvilken rente fokuserer teorien på, og hvad bestemmer dens højde? Fokus på den korte rente (p264) Ifølge teorien bestemmes renten af udbud og efterspørgsel efter penge => NB kan styre renten ved at ændre på pengemængden = pengeudbuddet, jf. fig. 8 (p. 262). Hvilke konsekvenser har en ændring af rente for udbud og efterspørgsel efter penge?

3. Dagens pensum

3. Dagens pensum 7. Hvordan styrer NB den korte rente i praksis? (p. 26-27, NB-bog) Administrativt. Prisen bestemmer udbud og efterspørgsel efter penge => kurven skal læses omvendt! Bemærk: ’Er pengeudbuddet konstant? Det kan betvivles’ (p. 266). Hvilke konsekvenser har det for fig. 8?

3. Dagens pensum 8. Er renten et effektivt til at øge og sænke den generelle efterspørgsel i samfundet? Pengepolitikken er i høj grad afhængig af pengeefterspørgslen – dvs. reageres der på renteændringer? Hvis ikke = likviditetsfælden Normalt er pengeefterspørgslen en funktion af indkomst og rente (p. 262) Er vi i en likviditetsfælde nu?

3. Dagens pensum

3. Dagens pensum 9. Hvad er spekulation? I den simple model kan penge enten placeres i penge eller i obligationer – flytning frem og tilbage kaldes spekulation. I praksis flere placeringsmuligheder (og valuta en vigtig mellemregning og placeringsmulighed) Er spekulation samfundsskadeligt?

3. Dagens pensum 10. Hvordan får staten ’penge’ til at finansiere sit budgetunderskud? På den korte bane ved at trække på sin konto i Nationalbanken. ’Opsuges…ved salg af statsobligationer’ (p. 259). Hvorfor bruger staten ikke statsobligationer med det samme? Hvorfor ’opsuger’ NB de ekstra penge?

3. Dagens pensum 11. Hvorfor er renten ifølge teorien vigtig for den økonomiske aktivitet? (kap. 28) Først og fremmest fordi den antages at påvirke de reale investeringer = investeringsfunktionen = fig. 1. Og ved at påvirke investeringer påvirkes den generelle økonomiske aktivitet Afgørende ,hvor rentefølsomme investeringer er. Økonomer uenige (p. 272) Hvorfor: r ↓ => I ↑ ? (Og omvendt)

3. Dagens pensum

3. Dagens pensum

Dagens pensum 12. Hvad er (finansiel) crowding-out? Gøgeungeeffekten ved aktiv økonomisk politik. * Hvorfor opstår der en crowding out effekt? Fald i korte rente Øget efterspørgsel - også efter penge Højere rente Reducerer den umiddelbare ekspansive effekt

3. Dagens pensum 13. Hvad er transmissionsmekanismen? Hvordan penge kommer ud i systemet Hvad der sker, når vare- og pengemarkedet spiller sammen Transmissionen i praksis: r ↓ => I ↑ => AE ↑ => Md (=L) ↑ => Ms ↑ Hvad har min helikopter-historie at gøre med transmissionsmekanismen?

3. Dagens pensum 14. Hvor blev forbruget af? I denne model er det kun investeringer, der påvirkes direkte – forbruget påvirkes indirekte gennem den generelle efterspørgselseffekt. I mere komplicerede modeller kan der være en direkte renteeffekt på forbrug Hvorfor r ↓ => C ↑?

4. Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? Hvad er ’pengemængden’? Hvad er kreditmultiplikatoren? Hvorfor er renten vigtig for den økonomisk aktivitet? (Hvilke renter?) Hvorfor kan det være svært for pengepolitikken af sig selv at skubbe gang i økonomien?

5. Næste lektion ISLM Samspillet og spænding mellem penge- og finanspolitik Bemærk at antages LM fastlagt = konstant pengeudbud => rente-crowding out Bruges ofte i projekter Et værktøj – intet nyt teoretisk

6. Ekstra Den lange rente: Hvad styrer den lange rente? Kunne NB påvirke den? Hvorfor undlader NB at styre den?