Bedre Psykiatri Medborgerhuset Lunden Silkeborg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Advertisements

Dorte Færgemann Master i sundhedspædagogik
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
ADHD i familien - Hvad kan man selv gøre?
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Rammer for ungdommen Øgede krav fagligt og socialt
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Generelt om det for tidligt fødte barn
Idræt - også for sindslidende
FORÆLDRENES SORG REAKTION IFT AT FÅ ET BARN MED ADHD
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Bokstav børn.
ADHD hos voksne Pårørendeseminar Aulum den 6. oktober 2012
Unge med ADHD Skive Kommune April 2009
Børn, søvn og indlæring.
ADHD hos unge og voksne Munkebo den Erik Pedersen Overlæge
Børn med neuropsykiatriske lidelser
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Session 14: Struktur og risikosituationer Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
ADHD -BEHANDLINGEN AF DEN
Forældre- og fødselsforberedelse
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
PsykiatriFondens UngdomsProjekt Undervisere: Psykolog Therese Dittmann
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
ADHD hos voksne Aulum den 4. oktober 2014 V. Agnethe Elkjær,
Sårbarhed hos børn og unge
F90.0 Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Godt at vide om antidepressiva Medicinen begynder at virke.
Bivirkninger ved ADHD-medicin
Metha Jensen Depression Pårørendeseminar Aulum fritidscenter.
Stress En folkesygdom?.
Søskende til børn med AD/HD
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Session 7 – Livsstil Undervisere:
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Psykoedukation skizofreni
Søskende, søvn, kost og motion Psykoedukation Forældre til børn og unge med angst og depressive tilstande.
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
ADHD..
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Unge med ADHD – hvordan kan vi hjælpe. PsykInfo og ADHD Østsjælland, 6
ÅRSAGER TIL DEPRESSION:
ADHD Andreas Glahn Wernlund Speciallæge i psykiatri
Børn med en anden forståelse
Psykoedukation Kursus for forældre til unge med ADHD/ADD
Præsentationens transcript:

Bedre Psykiatri Medborgerhuset Lunden Silkeborg. Den 29. september 2009

Præsentation Børnesygeplejerske 8 år Sundheds-Skolesygeplejerske 2år Distriktssygeplejerske Børnepsykiatri 4 -5 år Psykoterapeut til børn, unge, voksne, par og familier Samtale terapi, lege terapi, Sandplay terapi ADHD Konsulent & Coach www.trishnymark.dk

Sandplay terapi

Sandplay terapi

Disposition Hvad er ADHD? Hvordan viser ADHD sig hos børn, unge og voksne? Hvordan behandles ADHD ? Medicin Pædagogik Kost Motion Søvn

KÆRT BARN HAR MANGE NAVN Diagnosen kendt siden ca. 1850! MBD Minimal Brain Damage DAMP Deficits in Attention, Motor Control and Perception. ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder ADD Attention Deficit Disorder Damp diagnose tog højde for sansebearbejdning. Ikke med i ADHD diagnose

Kerne symptomer

Forskellige typer ADHD Første gruppe = ADD

hyppigheden Optræder hos 3 – 6 %af alle børn. Hyppigst hos drenge, især den vilde form. For hver 3 -4 drenge med ADHD er der 1 pige. Ved den stille form er der ligelig kønsfordeling. Blandt voksne er der lidt flere kvinder end mænd med diagnosen!

Kan også være ”dagdrømme” type Genere ikke undervisning derfor overset

Småbørn 0 – 3 år Svært ved at få en søvnrytme Svært ved at gøre tilpas – spise, søvn Svært at trøste ved kæl og kram Svært ved forandringer Overfølsom overfor lyd, lys, berøring, smag Motorisk uroligt Hyperaktiv – overalt, i alt! Nogle børn er dog meget passive og sover meget Kan ikke lege alene

børnehavealder Mage konflikter med andre børn Svært at være i en gruppe Kan ikke leg sammen med andre børn Hører ikke efter Svært at fastholde opmærksomheden ved leg Svært at færdiggøre en opgave Svært ved at tage tøj på selv Mangler fornemmelsen for fare – frygtløs Eller det modsatte

Adfærdsmønstre hos skolebørn lære ikke af egne fejl hør ikke efter ”Hvor mange gang skal jeg sige det?” Opfundet ”multi-tasking”

Symptomer hos 13 -17 årige Vedværende uopmærksomhed Mindre motorisk uro Vanskelighed med planlægning og organisation Associerede problemer Aggressiv, antisocial og kriminel adfærd Alkohol og narkotika problemer Emotionelle problemer ulykker Hos ubehandelede!

Symptomer hos 18 år og derover Stadig svært ved koncentrationen/ opmærksomhed/ impulsivitet Associerede problemer Andre mentale forstyrrelser Antisocial adfærd/kriminalitet Mangelfulde resultater mht. uddannelse og erhvervsmæssig karriere

Arvelighed Hver gang der diagnosticeres et barn med ADHD er der op til 80% chance for at en af forældrene har diagnosen!

Voksne med ADHD

Hvordan stilles der diagnose ADHD? Problemer ved opmærksomhed, hyperaktivitet og impulsivitet Begyndelsesalder < 7år Forstyrrelserne optræder i flere forskellige situationer f. eks skolen, hjemmet såvel ved klinisk undersøgelse Forstyrrelserne forsager betydelige vanskeligheder

Opmærksomhed: 6 eller flere af følgende gennem mindst 6 måneder: Kan ikke fæstne opmærksomheden ved detaljer, laver skødeløse fejl Kan ikke fastholde opmærksomheden ved opgaver eller leg Synes ikke at høre efter hvad der bliver sagt Kan ikke følge instrukser eller fuldføre opgaver Kan ikke tilrettelægge arbejde eller aktiviteter Lader sig distrahere af ydre stimuli Er glemsom i forbindelse med dagligaktiviteter Mister blyanter, bøger, legesager eller andre ting, som er nødvendige for at udføre opgaver Undgår eller afskyr opgaver som kræver vedholdende opmærksomhed

Hyperaktivitet: 3 eller flere af følgende gennem mindst 6 måneder: Uro i hænder eller fødder, sidder uroligt Forlader sin plads i klassen eller ved bordet Løber, klatrer, farer omkring på utilpasset måde Støjende adfærd ved leg, har vanskeligt ved at være stille Excessiv motorisk aktivitet, som ikke lader sig styre

Impulsivitet: mindst en af følgende gennem mindst 6 måneder: Svarer før spørgsmål er afsluttet Kan ikke vente på det bliver deres tur Afbryder eller maser sig på Taler for meget, uden situationsfornemmelse

Comorbiditet Op mod 80% der har diagnosen ADHD opfylder kriterierne for en anden psykiatrisk diagnose såsom: Angst Tourettes syndrom Bipolær Autistiske træk OCD Sprogforstyrrelser Indlæringsvanskeligheder Sociale vanskeligheder Empati-forstyrrelser Søvn forstyrrelser

ADHD kan ikke helbredes Behandling er vedværende , nogle gange mere intensive end andre Mål med behandling: Forbedre livskvalitet Coping / mestring Strategier mht. håndtering af symptomer Aflaste den der har ADHD og familien

PAUSE 15 min

Behandling af ADHD medicin pædagogik kost motion søvn

Den medicinske behandling Medicin kan ALDRIG STÅ ALENE Hvornår er der brug for det? Hvor mange timer skal barnet være dækket ind? Hjælper i op til 80 – 90% af tilfældene

Ritalin Bivirkninger: *Velkendt: 50 + år *Hurtig ind i kroppen *Ingen kendte langtidsbivirkninger Bivirkninger: Forbigående: Hovedpine, mavepine, kvalme, Vedværende: nedsat appetit

Methylphenidat virker på dopamin receptorerne Langtidsvirkende Korttidsvirkende Ritalin Uno (6-7 timer) Medikinet CR (6 -7 timer) Concerta (8 -10 timer) Equasym (6 – 7 timer) Ca. 3½ timer Ritalin Motiron Medikinet (dexamfetamin) Omtale strattera

Strattera (Atomoxetine) virker på noradrenalin receptorerne virker i 24 timer 6 – 8 uger inden virkning indtræder Samme bivirkninger som Ritalin

Behandling af ADHD medicin pædagogik kost motion søvn

Pædagogik NØGLE ORD: STRUKTUR FASTE RAMME FORUDSIGELIGHED TYDELIG VOKSNE

PÆDAGOGIK

Pædagogik Hjælp til indlæring af strategier f eks mht. huske, planlægge, organisere Fokus på det der går godt MOTIVATON Hvis/når det går galt er det den voksnes ansvar. Når ting ikke lykkes, brug det som en læring - analysere og forbygge til næste gang

Behandling af ADHD medicin pædagogik kost motion søvn

kost Samtlige undersøgelser viser at børn /unge der spiser sund og især morgenmad klarer sig bedre - både fysisk og psykisk!

”hyper” farve

kost Spis regelmæssigt, skemalægge måltider Sig ”SKAL” (mht. nedsat appetit) Formindsk brug af sukker Formindsk brug af forarbejdede mad Evt. reducere mælke- og hvedeprodukter. Evt. brug af fiskeolie

Behandling af ADHD medicin pædagogik kost motion søvn

motion Gerne struktureret/voksenstyret Ene præstation frem for holdsport Øger koncentration Øger mængde dopamin Nedsætter stress Nedsætter depression Bruges på forkant og ikke som ”straf”

Fakta om motion Styrkende træning: hjerneopbyggende og øger mængde dopamin Afslappende træning: nedsætter mængde stress hormoner, øger blodstrømning og mængde serotonin Udholdenhed træning: øger blodgennemstrømning og mængde serotonin

Behandling af ADHD medicin pædagogik kost motion søvn

Dårlig søvn Nedsætter koncentrationen Giver dårlig humør Belaster kroppen Gør ”lunten” kortere Forværre ADHD symptomer

søvn Obs temperatur Obs lys Obs lyd Obs sengen/pude/dyne Evt. kugledyne Kun bruges til at sove i Regelmæssige sengetid Ritualer mht. sengetid Ikke sulten/ ikke overmæt Obs cola/sukkerholdige mad

BERØMTE MENNESKER DER HAR/ HAR HAFT ADHD Ludwig Beethoven Henry Ford Benjamin Franklin Sylvester Stallone Will Smith Steven Spielberg Walt Disney Asger Jørn John F Kennedy Bill Clinton Robin Williams Jim Carey Bill Cosby Michael Jordan Michael Phelps Sebastian Klein Lykke May

Tak for nu 