AFSÆTNING B – Schønberg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Motivation af medarbejdere
Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Minervamodellen MINERVA er et segmenteringsværktøj, der placerer den danske befolkning i 5 segmenter baseret på livsværdier.
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
Ill Målrettet markedsføring
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
AFSÆTNING A – Schønberg
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Ill. 16.1: Distributionskanalernes værdiskabelse
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
Afsætning grundforløb
7 Efterspørgselsforhold
AFSÆTNING A – Schønberg
13 Pris Oversigt Prisstrategi Priselasticitet Prisfastsættelsesmetoder
Købsadfærd Købstyper.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
6. Virksomhedens indtægter
Ill. 11.1: Kriterier for valg af udenlandske markeder
AFSÆTNING A – Schønberg
AFSÆTNING A – Schønberg
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
AFSÆTNING B – Schønberg
Forretningsmodel.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Introduktion til Access (Access, del 1)
3.Virksomhedens afsætningsforhold
Vejen til en beslutning Tilbygning eller ny skole? Er det muligt at gøre gamle bygninger bæredygtige? Lokalisering i by eller på landet?
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 9
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Udviklingen i virksomhedens omverden Kapitel 7
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Kap 2 Forbrugernes behov og købemotiver Kapitel 2.
Erhvervsøkonomi Kapitel 9 Efterspørgsel
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Red Bull give vinger Red Bull er Energidrik indeholder koffein, sukker og taurin. Sodavandet kæmper mod træthed.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
AFSÆTNING A – Schønberg
Livsstilsanalyse i Danmark
Grunde til at jeg elsker dig
AFSÆTNING A – Schønberg Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen Ill. 3.1: Udbudskurve.
6. Virksomhedens indtægter
Ill Et produkt med mange dimensioner
Ill. 2.1: Omverdensmodellen
AFSÆTNING B – Schønberg Markedsføring omfatter arbejde med at tilrettelægge tiltag – f.eks. udvikling af produkter, fastlæggelse af pris, valg af distributionskanaler.
AFSÆTNING B – Schønberg
Ill Kommunikationsprocessen
AFSÆTNING A – Schønberg
9 Købsadfærd på producentmarkedet
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
AFSÆTNING A – Schønberg
AFSÆTNING C - Markedsføringsplanen - Praktisk segmentering.
ESH-Consult Arbejdsmarked, formidling, samarbejde Kurt Klaudi Klausen: Offentlig Organisation, Strategi og Ledelse. Odense Universitetsforlag Om hvordan.
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Målgrupper og segmentering
Købsadfærd afsætning.
Livsstilsanalyse i Danmark
konkurrencesituation
Købemotiver og gruppepåvirkninger
6. Virksomhedens indtægter
ikek 6 Markedskommunikation
6. Virksomhedens indtægter
Ill. 2.1: Omverdensmodellen
Præsentationens transcript:

AFSÆTNING B – Schønberg Ill 4.1: De 7 hv-spørgsmål vedrørende forbrugerne på konsumentmarkedet. Problemstilling Indhold Hvem er vores forbrugere en karakteristik, ”et billede” af forbrugerne samt en kvantificering af disse – hvor mange forbrugere er der på markedet. Hvad køber forbrugerne hvilke behov ønsker forbrugerne at dække og hvordan – bestemmes af forbrugsadfærden. Hvorfor køber forbrugerne kundens formål med og motiver for købet. Købes til eget forbrug (daglig eller luksussituation) eller til andre (f.eks. gave)? Hvem deltager i købet de personer, der deltager i købet. Hvordan foretages købet tidsforbrug, graden af overvejelser bag købet, beslutningsproces og forbrugerens engagement i forbindelse med købet. Hvornår foretages købet de tidsmæssige forhold. Hvor foretages købet butikstype eller andet købssted. Kilde: Philip Kotler, Marketing Management, Millenium Edition. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Stimuli (påvirkninger) AFSÆTNING B – Schønberg Ill. 4.2: SOR-modellen Viser, hvordan vi reagerer på en påvirkning/en stimuli, fx en reklame. Stimuli (påvirkninger) Fysiske stimuli vores sanser Kommercielle stimuli virksomhedens handlingsparametre (markedsføring) Eksterne stimuli PEST-faktorerne Organisme – den enkelte person Reaktion (på en påvirkning) køb udsættelse afvisning (ikke køb) Individuelle kendetegn behov købemotiver gruppetilhør holdninger købeevne vaner erfaringer Osv Beslutnings-proces købstype købsproces deltagere (købscenter) Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING B – Schønberg Ill. 4.4: Maslow’s behovspyramide Personlig udvikling De psykiske behov = vækstbehovene Anerkendelse & selvtilfredshed Fællesskab Sikkerhed & tryghed Mangelbehovet Overlevelse/velvære Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING B – Schønberg Ill. 4.6: Den omvendte Maslow Personlig udvikling Anseelse og selvtilfredshed Samvær Tryghed Fysiske behov Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING B – Schønberg Ill. 4.7 Referencegrupper = de grupper, der påvirker vores adfærd Aspirantgruppe vil vi gerne tilhøre Medlemsgrupper = grupper, vi er medlem af primærgrupper sekundærgrupper tertiærgrupper stærk påvirkning af vores adfærd Antigruppe lægger vi afstand til svag Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 4.10: Opinionsledere Horisontal opinionsleder AFSÆTNING B – Schønberg Ill. 4.10: Opinionsledere Horisontal opinionsleder Tilhører den samme socialgruppe som én selv (samme status) En ”almindelig” forbruger Vertikal opinionsleder Tilhører en højere social-gruppe end én selv (højere status) Eksperter Idoler – levende eller døde!!! Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

Ill. 4.16: Behov og købemotiver AFSÆTNING B – Schønberg Ill. 4.16: Behov og købemotiver Personlig udvikling Ikke funktionelle (sociale)købemotiver: Anerkendelse & selvtilfredshed Fællesskab Sikkerhed & tryghed Overlevelse/velvære Funktionelle købemotiver Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING B – Schønberg Ill. 4.18: Opsummering vedrørende indkomstelasticitet Elasticitet Talværdi/ fortegn Konklusion - produkttype Indkomst- uelastisk Talværdi < 1, positivt fortegn Nødvendighedsvarer, lav budgetandel elastisk Talværdi > 1, positivt fortegn Luxusvarer, høj budgetandel Negativt fortegn Inferiørvare = billigvare Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING B – Schønberg Ill. 4.19: Høj-/lavinteresseprodukter Sondringen høj-/lavinteresseprodukt viser forbrugerens engagement/ interesse i forbindelse med købet. Følgende karakteriserer højinteresseprodukter: Produktet anses for vigtigt for forbrugerens anseelse – status og prestige, gruppetilhør Forbrugeren har generelt stor interesse for det pågældende produkt – hobby, nørd osv Forbrugeren oplever stor risiko ved valg af mærke Produkt-/mærkevalget har følelsesmæssig betydning for forbrugeren – politisk/etisk korrekt, god mor/far osv. Produktet er typisk relativt dyrt – udvalgsvare. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING B – Schønberg Ill. 4.21: Købstyper ud fra oplevede mærkeforskelle og grad af interesse Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING B – Schønberg Ill. 4.24: Minerva modellen moderne Blå Grønne materi- alistisk idealistisk Violette Rosa traditionelle Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING B – Schønberg Ill. 4.26 Karakteristika ved forskellige købstyper Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING B – Schønberg Ill. 4.27 Buy Grid-modellen Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING B – Schønberg Ill. 4.29: Tænkt beslutningsproces hos Danforel Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING B – Schønberg Ill. 4.32 Eksempler på risikodimensioner Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING B – Schønberg Ill. 4.33 Eksempler på valgkriterier på det industrielle marked Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING B – Schønberg Ill. 4.34 Eksempler på valgkriterier på mellemhandlermarkedet Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

AFSÆTNING B – Schønberg Ill. 4.35 Eksempler på valgkriterier på det egentlige institutionsmarked Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen