CO foråret 2009 CO: Computerarkitektur og operativsystemer CO: Computerarkitektur og operativsystemer Udgør sammen med CDS (Computernetværk og Distribuerede.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Undervisning i ”Relation”
Advertisements

Status på opfølgning på trivselsundersøgelse
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Blended learning – hvordan?
Faglig læsning Dagsorden
Erhvervsakademi DANIA
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Informationsforvaltning
HTX – teknisk gymnasium
Softwarekonstruktion
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
DM 75 Jonas Kristensen – Jesper Kiel Jensen Alex Ly – Ronni Hansen
IT Arkitektur og Sikkerhed IT Enterprise Arkitektur.
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
UNI-spansk - forårssemestret 2011
Introduktion til BOSC Operativsystemer og C.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
 ”Svært at følge med på grund af så meget snak” › 54% ”helt enig” eller ”enig” (HHX-undersøgelsen)  Meget uro fra computere, der ikke bruges fagligt.
Plan for start på datalogi, DØK 2. år 1. Datalogi kick-off. Præsentation af lærere og instruktorer (Niels, Jacob, Christian, Jesper, Lars & Sine). Niels:
1 IT-Applied Pervasive Computing 1 (ITAPC1). 2 Læringsmål Deltagerne vil efter kurset være introduceret til Pervasive Computing områdets teoridannelser,
Velkommen til AK IT: Databaser og modellering
Velkommen! HD 1. del – IT og økonomi. Dagsorden/emner, der skal diskuteres Fagets historie og vision Hvem er hvem Fagets regler Eksamen Fagets dele Andre.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Introduktion til programmering
IT Jobs Dine muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Hvad kan IT-branchen tilbyde dig? Hvad skal du kunne for at få et job i IT-branchen?
IT Jobs Kompetencer og muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Der er brug for dig!
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Institut for Naturfagenes Didaktik Skolekultur og personlig udvikling (dannelsesindhold) Forslag til forskningsprojekt.
Prøvebeskrivelse Bedømmelsesdokument
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Mundtlig matematik eksamen
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
Erhvervsøkonomi - en tilvalgsmulighed for datalogistuderende
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Per P Madsen Afdeling for Proceskontrol Aalborg Universitet.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Fremstilling af Simple WEB steder [ITPL] Foråret 2004
Per P. MadsenStyresystemer og tjenester1 Indhold: 1.Introduktion til styresystemer. 2.Processer og tråde. 3.Synkroniseringsmetoder og InterProcesCommunikation.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Projekter Fredag den 2. november 2007 Maria Baun Lauridsen.
Eksamen Praktisk prøve.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
Introduktion til Systemudvikling Datalogi Modul 1 Efterår 2000 LCK.
Kombinationer & tværfaglighed på datalogi & TIT Oplæg ved semesteropstarten September 2004 Niels Jørgensen.
Mål M å let med kurset er at den studerende l æ rer grundlaget for systematisk konstruktion af simple programmer og herigennem opn å r kendskab til hvorledes.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering Introduktion og velkomst.
Eksamen Praktisk prøve.
Studie Område 2 Eksamen Fra gymnasieelev til studerende
Iværksætteri-projektet – Hvad er det?
N-SN Diplomingeniør i Bæredygtig Energiteknik Studinævn for Energi N-SN
1 Organisation/ledelse, procesanalyse Introduktion til kommunikation og samarbejde 4: Lars Peter Jensen.
Et bæredygtigt Allerød Per Møller Pernille Enevoldsen Allerød kommune.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Programmering 1 Java/C#
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Velkommen Udvikling og teknologi i transporterhvervene
Naturfag.
Introduktion til virksomhedsdelen
IT undersøgelse på Breum Skole
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Prøven i Natur/teknologi
– hvordan får vi de ansatte med?
Præsentationens transcript:

CO foråret 2009 CO: Computerarkitektur og operativsystemer CO: Computerarkitektur og operativsystemer Udgør sammen med CDS (Computernetværk og Distribuerede Systemer) på 3. semester uddannelsens Teknologi-del (i alt 20 ECTS ) Eksamen efter 3. semester Eksamen efter 3. semester

Emner CO + CDS omhandler (fra studie- ordningen): CO + CDS omhandler (fra studie- ordningen): Operativsystemer Operativsystemer Sikkerhed Sikkerhed Distribuerede systemer Distribuerede systemer Netværk Netværk Databaser Databaser Teknologiudvikling Teknologiudvikling

Emner (fortsat) Formålet med fagområdet er at kvalificere den studerende til at kunne bidrage til valg og anvendelse af teknologi i forbindelse med systemudvikling og programmering af enkeltbruger- og flerbruger-it-systemer, samt give den studerende et grundlæggende kendskab til teknologiske aspekter. Formålet med fagområdet er at kvalificere den studerende til at kunne bidrage til valg og anvendelse af teknologi i forbindelse med systemudvikling og programmering af enkeltbruger- og flerbruger-it-systemer, samt give den studerende et grundlæggende kendskab til teknologiske aspekter.

Emner (fortsat) Operativsystemer Operativsystemer Målet er, at den studerende 1) har kendskab til memory management og dets betydning for programafviklingen, 2) har kendskab til faciliteter i moderne filsystemer, 3) kan forstå organiseringen og afviklingen af processer og tråde samt anvende mekanismer til synkronisering af disse, 4) har kendskab til opbygningen af computere og operativsystemer og 5) har kendskab til, hvordan det underliggende lag understøtter konstruktioner i det valgte programmeringssprog

Emner (fortsat) Teknologiudvikling Teknologiudvikling Målet er, at den studerende 1) har kendskab til den teknologiske udvikling, herunder udviklingstendenser

Emner (fortsat) Sikkerhed Sikkerhed Målet er, at den studerende 1) har kendskab til principper for opbygning af fejltolerante systemer, 2) kan anvende standardkomponenter til sikker kommunikation, 3) kan forstå centrale sikkerhedsmæssige begreber, herunder autorisation, autentifikation, kryptering og logninger og 4) kan forstå centrale trusler af teknisk karakter, som et IT- system kan udsættes for og forstår, hvordan disse trusler kan imødegås.

Arbejdsformer Læse / studere – især ud fra Cisco IT Essentials (ugeplaner) Læse / studere – især ud fra Cisco IT Essentials (ugeplaner) Gennemgang i klasse – herunder dialog, spørgsmål (og meget ofte sidespor....) Gennemgang i klasse – herunder dialog, spørgsmål (og meget ofte sidespor....) Både studerende og lærer Både studerende og lærer Praktisk orienteret (så vidt muligt....) Praktisk orienteret (så vidt muligt....)  Fordrer disciplin (en del selvstændigt arbejde)  Meget gerne i par (eller mindre grupper alt efter opgave)