Teamdannelse baseret på Læringsstile (D-SA-LSI)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Når lærere samarbejder med forældre
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Markedsvurdering.
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Hvad der er vigtigt for børns læring
Trivselsundersøgelse og Ledelsesevaluering i Region Midtjylland
Teambuilding - selvevaluering
Stress og ledelse.
Tillid Temadag for AMIR
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Projektlederens rolle(r)
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Læringsstile i gruppearbejde
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Cooperativ learning - også kaldet CL
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Kodeks for offentlig topledelse
IAA Marketing Management Session 1 forberedelse til: Marketings rolle i virksomheden.
Dan Zielke og 1.
Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6.
Recovery-mentor projektet
Industrien som karrierevej -Et tre-årigt tværfagligt projekt i Herning Kommune -Industrifremmende loge 12. december 2014.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Page 1 “The surplus society has a surplus of similar companies, employing similar people and producing similar things of similar quality” Kjell Nordstrom.
1 Undervisnings-evaluering baseret på viden om underviseres og studerendes tænkning Ved Tine Nielsen, CBS Learning Lab Svend Kreiner, Afdelingen for Biostatistik.
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Genveje til trivsel Kirsten Marie Bovbjerg Lektor, ph.d., DPU.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse Rekruttere (segmenter, målgrupper) Min. 2 testpersoner Overvej roller i gruppen – Skift moderator Lav et testmanuskript.
2. Øvelse, 18.2 Heuristisk inspektion 1. Informanter til tænke højt forsøg 2. DFI-gruppe oplæg om kortsortering 3. Næste ugers oplæg 4. Dagens øvelse;
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse I har nu på plads:  Hvem skal deltage  De første 3 cases.
Om begrebet kvalitet Institut for Matematiske Fags undervisningsdage, Sandbjerg, maj 2006 Torben K. Jensen,
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Teams i områderne Ansvar og opgaver April Teams på Cphbusiness Medledelse i teamet. Planlægning og afvikling. Faglighed.  Medansvarlig og samskabende.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
John Hattie.
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Det gode partnerskab Partnerskabsaftalen som dialog-redskab til afklaring af fremtidig perspektiver for partnerskabet.
Interne survey som ledelsesværktøj
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Teamdannelse baseret på Læringsstile (D-SA-LSI) Undervisers forarbejde: Teamdannelse blandt studerende baseret på individuelle læringsstilsprofiler Studerendes forberedelse: Medbringe egen læringsstilsprofil Tidsramme: Varierende alt efter hvor meget serien udvides med generelle oplysninger om læringsstile og/eller øvelser Hensigten med denne slide serie er at give undervisere, der laver teamdannelse blandt studerende baseret på læringsstile, let adgang til en række slides, som en præsentation af teamdannelseskriterierne mv. kan baseres på. Dette er således slides, der kan arbejdes videre ud fra, byttes rundt på eller bruges som de er. I de efterfølgende notefelter vil det med fed tekst være angivet, hvis der er steder, hvor der bør/kan laves kontekst-specifikke ændringer i slides. Alm. tekst er blot note/manuskript-tekst, som giver flere detaljer omkring indholdet på de enkelte slides – der er medtaget så mange eksempler, som pladsen i note-feltet tillader. Der findes flere i de forskellige tekster. Alle litteraturhenvisninger referer til den litteraturliste, der kan findes på www.cbs.dk/learningstyles Tine Nielsen, CBS Learning Lab 1

Formålene med læringsstils-testen, som I har besvaret Læringsstils-test  Læringsstils-profil Hovedformål = Teamdannelse Sidegevinst = Individuelt udviklingsredskab Sidegevinst = Teamudviklingsredskab OBS – slide er animeret 1 hovedformål med og 2 sidegevinster af at have taget læringsstilstesten: 1. For det første er profiler blevet brugt til at sammensætte jer i funktionelle arbejds-teams – på basis af nærmere definerede kriterier  Dem vender vi tilbage til 2. For det andet kan I bruge profilen som en del af det udviklende teamarbejde  I kan f.eks. få indsigt i, hvordan netop jeres team foretrækker at tænke i forbindelse med læring, og bruge dette i udviklingen af jeres teams arbejde og måder at lære på! - vender vi også tilbage til 3. For det tredje vil I kunne bruge disse profiler som et udgangspunkt for individuel udvikling som lærende  Dvs. I kan opnå selvindsigt i egen tænkning som lærende, I kan arbejde med dette + I kan opnå indsigt i andres tænkning som lærende personer! + vender vi også tilbage til (medmindre der allerede er lavet øvelser omkring dette eller henvist til arbejds- og refleksionsbog for studerende ved tidligere lejlighed) Tine Nielsen, CBS Learning Lab

Tine Nielsen, CBS Learning Lab Denne slide er tom for at gøre opmærksom på: At der efter behov kan indsættes en række af de generelle slides, der præsenterer Sternbergs theory of mental self-government og læringsstilene i Nielsens danske bearbejdning – måske er dette allerede præsenteret for studerende, måske ikke se således slideserien ”læringsstilene generelt” på www.cbs.dk/learningstyles, siden slides & øvelser) URL: http://www.cbs.dk/forskning/institutter_centre/projekter/laeringsstile/menu/til_undervisere/slides_oevelser Tine Nielsen, CBS Learning Lab

Tine Nielsen, CBS Learning Lab Denne slide er tom for at gøre opmærksom på følgende alternativer omkring inddragelse af øvelser: 1) At hvis Sternbergs theory of mental self-government og læringsstilene i Nielsens danske bearbejdning præsenteres i denne forbindelse (jf. forrige slide), så kan der med fordel indlægges en øvelsesdel her. Øvelsesdelen kunne fokuseres på at studere egen profil samt at skulle italesætte egne læringsstilsmæssige styrker for en medstuderende (slide 1-5 + evt. slide 11 i slideserien ”3 øvelser”) – anden del af øvelserne kan så placeres som slide 9 i denne serie (slide 6-11 i slideserien ”3øvelser”) 2) Der kan også i stedet henvises til den arbejds- og refleksionsbog, som studerende selv kan downloade og arbejde med som individuelt udviklingsredskab (slide 6-9 + slide 11 i slideserien ”3 øvelser”) 3) Et sidste alternativ til indlægning af øvelser er at placere hele øvelsesoplægget ”3 øvelser” som slide 9 i denne serie se således slideserien ”3 øvelser” på www.cbs.dk/learningstyles, siden slides & øvelser) URL: http://www.cbs.dk/forskning/institutter_centre/projekter/laeringsstile/menu/til_undervisere/slides_oevelser Tine Nielsen, CBS Learning Lab

LS-forskellighed det overordnede kriterium for teamdannelse Ægte simulation af teamarbejde i organisationer  arbejde med personer, som tænker anderledes end en selv Mere allround tilgang til opgaver  højere kvalitet af læringsprodukter Facilitere forståelse og tolerance Balance mellem ”det svære” (arbejde med anderledes tænkende) og ”begejstring” (kan lære af det anderledes) OBS slide er animeret OBS – måske der er andre formål med teamdannelsen end disse Det overordnede kriterium for teamdannelsen er Forskellighed: 1) Give de studerende en ægte simulation af teamarbejde i organisationer, hvor det kræves, at man arbejder med personer, som tænker anderledes end en selv (f.eks. induktiv læring), og derved facilitere udviklingen af teamarbejdskompetencer og –færdigheder; 2) Hjælpe med at sikre en mere allround tilgang til de aktuelle opgaver og dermed muligvis højne kvaliteten af teamprodukterne (Drach-Zahavy & Somech, 2001); 3) Facilitere forståelse og tolerance for de medstuderendes måder at tænke på, på samme måde som rapporteret om for undervisere (Nielsen, 2008a); 4) Forsøge at skabe en vis balance mellem “det svære” og “begejstring” i team-læringssituationer for den enkelte studerende (Hermansen, 2005). Det svære forstået på den måde, at det blev anset for mere udfordrende at arbejde med folk, som foretrækker at tænke på andre måder, end en selv, og begejstring forstået på den måde, at det at opdage, at personer med forskellige tænkemæssige præferencer kunne øge ens egen tænkning og produktet af den. Tine Nielsen, CBS Learning Lab

5 Prioriterede kriterier for max. forskellighed Funktionsmæssige stile: Lovgivende, dømmende og udøvende stil alle rep. i kategorien meget stærk eller stærk Max 2 lovgivende i samme team Niveaumæssige stile: Global og lokal stil begge rep. enten med 1) ligelig fordeling af meget stærk eller stærk, eller 2) balance Orienteringsmæssige stile: Konservativ og progressiv stil begge rep.i kategorien middelstærk eller højere Rækkeviddemæssige stile: Mindst 1 (gerne 2) Internaliserende stil i kategorien middelstærk eller højere Formmæssige stile: Max. 2 i kategorien middelstærk eller højere på monarkistiske, oligarkiske eller anarkistiske stil OBS slide er animeret OBS – måske er der anvendt andre kriterier for teamdannelsen end disse Ad 1) For at der ikke skal være alt for mange leder-typer Ad 2) For at facilitere begge niveauer i opgaveløsning Ad 3) For at facilitere brug af kendt stof og metoder, samt nyt Ad 4) For også at udnytte den mere indadrettede problemløsningsmetode, samt “at alt ikke behøver handle om mennesker” Ad 5) For at modvirke, hvad der kunne være obstruktive konstellationer  alt for meget ensrettethed og oversimplificeret problemløsning – for rodet problemløsning, ikke komme i gang – for megen tilfældig og “I’ll do it my way”-problemløsning Desuden væsentligt at nævne, at kriterierne er PRIORITEREDE, og nogle således er vigtigere end andre! Tine Nielsen, CBS Learning Lab

Tine Nielsen, CBS Learning Lab % fordeling (N = 128) Hver række = 100% meget svag svag Middel stærk meget stærk Lovgivende 0,0 7,0 22,7 49,2 21,1 Udøvende 3,1 10,2 27,3 36,7 Dømmende 1,6 12,5 28,9 43,8 13,3 Monarkistisk 14,8 39,8 29,7 Hierarkisk 6,3 18,8 48,4 25,0 Oligarkisk 31,3 46,9 Anarkistisk 17,2 44,5 Demokratisk 3,9 8,6 40,6 18,0 Global 47,7 Lokal 7,8 32,8 41,4 0,8 Eksternaliserende Internaliserende 11,7 35,2 15,6 Progressiv 32,0 43,0 konservativ 26,6 23,4 OBS tal skal rettes til for holdet Tabellen viser holdets procentvise fordeling på hver enkelt stils styrkekategorier, således at der er 100% indenfor hver stil (række%) Tabellen kan bruges til at fortælle lidt om, hvordan holdets fordeling er på de enkelte stile i forhold til kriterierne for teamdannelse, da virkeligheden ikke er ideel, og holdet selvfølgelig ikke kan fordeles på læringsstilene således, at en maksimal/perfekt forskellighed kan opnås De røde fremhævelser viser, hvor der er overrepræsentation i forhold til et kriterie De blå fremhævelser viser, hvor der er underrepræsentation i forhold til et kriterie Fortæl lidt om, hvad der ses  farverne viser frem til den næste slide Tine Nielsen, CBS Learning Lab

Holdets fordeling i forhold til kriterierne Funktionsmæssige stile: Overrep. med lovgivende stil  flere i hver teams Niveaumæssige stile: Underrep. med lokal stil  nogle teams uden stærke Orienteringsmæssige stile: Underrep. med Konservativ  nogle teams uden stærke Rækkeviddemæssige stile: Underrep. med Internaliserende stil  nogle teams uden Formmæssige stile: Overrep. med anarkistisk stil  flere i hver teams OBS slide er animeret OBS skal rettes til for holdet OBS viser stort set det samme som forrige slide, men formuleret med ord Her kan tillægges detaljer efter behov Konsekvens: teams lavet så forskellige, som de kan blive, givet jeres ”spredning” på stilene Tine Nielsen, CBS Learning Lab

Tine Nielsen, CBS Learning Lab Denne slide er tom for at gøre opmærksom på følgende alternativer omkring inddragelse af øvelser: 1) Hvis øvelser er lavet med studerende tidligere i denne session (f.eks. slide 1-5 + evt. slide 11 i slideserien ”3 øvelser”), kan anden del af øvelserne placeres her (slide 6-11 i slideserien ”3 øvelser”) 2) Hvis der ikke tidligere er lavet øvelser med studerende i denne session, kan de alle placeres her (jf. slideserien ”3 øvelser”) 3) Alternativt kan der henvises til den arbejds- og refleksionsbog, som studerende selv kan downloade og arbejde med som individuelt udviklingsredskab (slide 6-9 + slide 11 i slideserien ”3 øvelser”) se således slideserien ”3 øvelser” på www.cbs.dk/learningstyles, siden slides & øvelser) URL: http://www.cbs.dk/forskning/institutter_centre/projekter/laeringsstile/menu/til_undervisere/slides_oevelser Tine Nielsen, CBS Learning Lab

Team-mæssige anvendelser/udbytte af LS Viden om egne LS  Vil vi ”dele”, vores profiler? Viden om/forståelse for diversitet Hvem har hvilke LS styrker og svagheder (i egen forståelse)? Hvorfor indgår vi i teamsamarbejdet, som vi gør? Hvad er det, vi værdsætter LS-mæssigt Forståelse  færre konflikter? Udviklingsmuligheder Team-”kontrakt” i lyset af LS Forøget fleksibilitet Team-kompetencer OBS slide er animeret Der er mange muligheder for at anvende læringsstile ind i team-/gruppe-samarbejde, og således også mange muligheder for at få et ekstra udbytte af at have taget læringsstilstesten Forudsætningen er selvfølgelig, at teamets medlemmer kan blive enige om at ”dele” sine profiler med hinanden (her kan henvises til arbejdsbøger, der giver mulighed for at teams selv kan arbejde med gruppeprofiler, som findes på www.cbs.dk/learningstyles, siden gruppematerialer for studerende): Dette arbejde kan både give viden om og forståelse for den diversitet, der ligger i et team , hvilket kan lede til større accept og forståelse teammedlemmer imellem og dermed også færre konflikter Arbejdet kan også lede til øget fleksibilitet i team-samarbejde og udvikling af team-kompetencer for den enkelte Arbejdet kan tillige udvides med, at teamet snakker/skriver en egentlig team-kontrakt i lyset af teamets profil Tine Nielsen, CBS Learning Lab

Team- “ kontrakt” og læringsstile model for aftaler i start af team-arbejde Planlægning Målsætning (+ ud over faglig) Ambitionsniveau Produkt: Opgaven Tilrettelæggelse Individuelle ressourcer Forventninger til godt samarbejde Samarbejdets vilkår (tone, trivsel) Arbejdsstruktur (hvornår, hvor tit) Produkt: indre arbejdsvilkår + ydre arbejdsstruktur Gennemførelse Informations-flow Initiativ-tagning Regulering (sanktioner) Produkt: Styring OBS slide er animeret OBS her kan bruges anden model for team-kontrakter end den viste Planlægning: I denne del af kontrakt-udarbejdelsen arbejdes med team-arbejdets ambitionsniveau og målsætning og med individuel ressource-analyse. Produktet af dette arbejde udgør sammen med problemformuleringen selve team-arbejdets OPGAVE.  LS kan samlet set godt tale ind i dette, idet hvordan man opfatter problemer/læringssituationer også er medbestemmende for ens ambitionsniveau Tilrettelæggelse: I denne del af kontrakt-udarbejdelsen arbejdes, med udgangspunkt i de individuelle forventninger til det gode team-arbejde, med team-arbejdets fælles vilkår. Og der arbejdes, med udgangspunkt i de individuelle praktiske forhold, med selve tilrettelæggelsen af team-arbejdet. Det er således team-arbejdets INDRE ARBEJDSVILKÅR og YDRE ARBEJDSSTRUKTUR, der fremstår som produktet af arbejdet her.  LS taler særligt ind i ressourcer, idet en del af ens ressourcer netop udgøres af LS + Forventninger til godt samarbejde det samme (måske særlig INT-EKS stilene, men også de andre) Gennemførelse: I denne del af kontrakt-udarbejdelsen arbejdes med afklaring af væsentlige forhold i forbindelse med gennemførelsen af team-arbejdet. Det kan være forhold såsom informations-flow, initiativ-tagning, regulering af hastighed og retning, vurdering, osv. Det er altså STYRINGEN af team-arbejdet, der fremstår som produktet af arbejdet her.  de mest oplagte stile her er LOVG, UDØV, men også KONS, PROG & ANAR Evaluering: I denne del af kontrakt-udarbejdelsen arbejdes med forhold omkring efter-bearbejdning af arbejdsprocessen. Det er således team-arbejdets UDVIKLING, der fokuseres på her. Dette arbejde kan inkludere en produkt-analyse og -evaluering (det færdige projekt) og en såkaldt produktions-analyse, som der fokuseres på her. En produktions-analyse består af 2 dele: En procedure-analyse og -evaluering, hvor centrale diskussionspunkter kunne være Hvordan gjorde vi? Svarede vores arbejdsprocedurer til aftalerne? - Hvorfor? - Hvorfor ikke? Ville andre procedurer have været mere hensigtsmæssige? Hvad vil vi bestemt/bestemt ikke gøre anderledes næste gang? En proces-analyse og -evaluering, hvor centrale diskussionspunkter kunne være Hvilke processer var væsentlige i teamet? - negative såvel som positive Hvorledes blev disse processer (eksempelvis konflikter) håndteret i teamet? Svarede vores proces-håndtering til aftalerne? - Hvorfor? - Hvorfor ikke? Hvilke erfaringer omkring mellem-menneskelige processer tager vi med os?  Givet at LS taler ind i dette Evaluering Produkt-evaluering Produktions-evaluering (procedure- & proces-evaluering) Produkt: udvikling/læring Tine Nielsen, CBS Learning Lab

Tine Nielsen, CBS Learning Lab Når I går herfra … Overvej og diskutér i teams’ne: Vil vi inddrage LS i team-arbejdet? Vil vi snakke team-”kontrakt”? Hvordan kan vi ellers bruge vores læringsstilsmæssige sammensætning konstruktivt? OBS alternativer til ovenstående: Her kan henvises til arbejdsbøger, der giver mulighed for at teams selv kan arbejde med gruppeprofiler, som findes på www.cbs.dk/learningstyles, siden gruppematerialer for studerende Eller der kan forsættes i næste session/undervisningsgang med at præsentere gruppeprofil-materialet og lade studerende arbejde med det i eller efter undervisning (jf. slideserien ”LS i gruppearbejde-undervisermaterialer” på www.cbs.dk/learningstyles, siden slides & øvelser) Tilbage er så blot at præsentere de genererede teams for de studerende  Tine Nielsen, CBS Learning Lab

Tine Nielsen, CBS Learning Lab Team 1-4, hold … Team 1: Nn Mm Oo Pp qq Team 2: Team 3: Nn Mm Oo Pp qq Team 4: Denne slide kan bruges som udgangspunkt for at præsentere de genererede teams Efterfølgende gives instruktioner til, hvordan de kan finde hinanden (jf. ”guide til teamdannelse” på www.cbs.dk/learningstyles) URL: http://frontpage.cbs.dk/ll/04_LearningStyles/learningstyles_sitet/guide_til_teamdannelse.pdf Tine Nielsen, CBS Learning Lab

Tine Nielsen, CBS Learning Lab Extra referencer Drach-Zahavy, A. and Somech, A. (2001) Understanding team innovation: The role of team processess and structures. Group dynamics, Theory, Research, Nad Practive. 5(2), 111-123. Hermansen, M. (2005) Relearning. Copenhagen, Danish University of Education Press. Tine Nielsen, CBS Learning Lab