Videnskabsteori i geografi/naturgeografi i gymnasiet/HF

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

Videnskabsteori for begyndere
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Videnskabsteori & metode
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Videnskabsteori & metode
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Metode i AT Religion.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Almen studieforberedelse
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Naturvidenskabeligt Grundforløb
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Videnskabsteori & metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
Konference om Almen Studieforberedelse
Religion og videnskabsformer
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Teori, metodologi og metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
AT8 3a 2010.
Inquiry Based Science Education - IBSE
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Den korte version Autenticitet er at kunne udfylde lærerrollen kompetent på et personligt tilegnet værdi-grundlag.
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Fagdidaktisk kursus i biologi
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Biologi i AT.
Naturvidenskab: ”Illustreret Videnskab” nr. 18 / 2007
Indhold Præsentation af Karl Popper og baggrund for teoriudvikling
Videnskabsteori og metode
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Hvad er videnskab? Indspark i kursusrækken 2016 Kommunistisk Parti v/ Klaus Fink.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Almen studieforberedelse 3.g Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Peter Nedergaard: ”Hermeneutik og hypotesetest” 2016
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Philosophy of Naturalist Science Uge 38
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Engelskfagets metoder
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Hermeneutik 1: Forståelse og forklaring
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturvidenskabelig metode
Videregående kvalitative metoder
ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb
Synopsen skal indeholde
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Præsentationens transcript:

Videnskabsteori i geografi/naturgeografi i gymnasiet/HF Kjeld Rasmussen

Hvorfor er det interessant ? Træning i ’videnskabelig metode’, nyttig også uden for aktiviteten ’videnskab’ Engagerende, vægten flyttes fra videnskab som noget man lærer om, til videnskab som noget man gør

Hvad jeg (ikke) vil: Ingen gennemgang af almene videnskabsteoretiske begreber Ingen præsentation af videnskabsteoriens frontlinie + Diskussion af hvad der er specielt for geofag, set fra et videnskabsteoretisk perspektiv + Diskussion af hvordan videnskabsteori kunne relatere sig til den undervisningsmæssige praksis, med eksempler + Oplæg til gruppearbejde

Hvad er specielt ved geofagene – set i forhold til andre naturfag Fysik som paradigmatisk videnskab, kendetegnet ved: Studiet af regulariteter, gentagne hændelser Fænomener er (for det meste) ahistoriske Eksperimenter: Kontrollerede, forenklede situationer Matematik som sproget, naturens bog er skrevet i Reduktion til stadig finere skala Kausale forklaringer

Hvad er specielt ved geofagene ? I modsætning hertil gælder der for geofagene: Fænomener er ’historiske’: Naturhistorie Studier af det ’unikke’: Ideografisk videnskab Observationer snarere end (eller i tillæg til) eksperimenter Kausale, funktionelle og intentionelle forklaringer Matematisk beskrivelse ikke altid mulig eller hensigtsmæssig Kaos, sti-afhængighed Ikke-reduktionistisk Niveau-opfattelse af virkeligheden, emergens

Videnskabsteori i den undervisningsmæssige praksis Ex. for 8-10-årige (DPU): Røde ting flyder Ex.: Tunneldalenes teori-historie, anskuet videnskabsteoretisk/-metodisk Ex.: De globale klimaændringer – anskuet videnskabsteoretisk, -sociologisk og filosofisk

Tunneldalenes teorihistorie – videnskabsteoretisk set Baseret på Per Smeds 2 artikler i Geologisk Nyt 95 Idé: PSs gennemgang af teorihistorien illustrerer udviklingen af Geografi – og andre videnskaber – fra et ’naivt induktivt’ til et ’kritisk rationalistisk’ eller evt ’kritisk realistisk’ stade. Måske kan eleverne bringes til at gennemgå den samme udvikling ?

Tunneldalenes teorihistorie – videnskabsteoretisk set En hurtig tur: Ussing Gripp Kaj Hansen Shreve og glacial hydrologi Jürgen Ehlers Humlum

Tunneldalenes teorihistorie – videnskabsteoretisk set Hvad kan vi lære af denne historie ? Udvikling fra induktiv til hypotetisk deduktiv metode Verifikation versus falsifikation: Kritisk rationalisme Empirisme kontra procesforståelse Observation og fortolkning Fra kvalitativ til kvantitativ beskrivelse og modellering ’Paradigmer’ og paradigme-skift

Tunneldalenes teorihistorie – videnskabsteoretisk set Hvad er en god forklaring ? Korrespondens-teori for sandhed: Overensstemmelse med observationer Hvad med ’anomalier’ ? Empirisk underbestemthed ? Falsificérbarhed og generalitet Krav om præcise, kvantitative forudsigelser Eksplicit repræsentation af en ’mekanisme’, opstilling af en ’model’ Koherens-teori for sandhed: Passer teorien med anden, formodet sikker, viden ?

Tunneldalenes teorihistorie – videnskabsteoretisk set Kan eksemplet bruges i undervisningen ? Induktiv metode: Kan eleverne, på basis af feltobservationer og kortanalyse, slutte sig til mulige dannelsesmåder for tunneldale ? Kan de bibringes forståelse af den induktive metodes begrænsninger ? Hypotetisk deduktiv metode: Kan eleverne, på basis af en hypotese om dannelsesmåden, opstille udsagn som kan verificeres/falsificeres empirisk ? Kan eleverne undersøge om en ’model’ for dannelsen er i overensstemmelse med anden viden ?

Klimaændringer anskuet videnskabsteoretisk Rent naturvidenskabelige vinkler: Hvad er ’viden’ ? Kan vi have ’viden’ om fremtiden ? Anvendelse af matematiske modeller Determinisme og forudsigelighed. Kaos Atmosfæren som ’unikt system’ og klimaændringerne som ’unikt fænomen’ Kausale og funktionelle forklaringer på atmosfære-systemets opførsel

Klimaændringer anskuet videnskabsteoretisk Miljø-videnskabelige vinkler: Anvendelse af matematiske modeller til at repræsentere mekanismer i ’humane systemer’ Kausale, funktionelle og intentionelle forklaringer, struktur og agens

Klimaændringer anskuet videnskabsteoretisk Andre filosofiske – men ikke videnskabs-teoretiske – vinkler: Retorisk: Hvordan argumenteres der i klimadebatten? Etisk: Hvad er den ’rigtige handlen’ på klimaområdet?

Klimaændringer – anskuet videnskabs-sociologisk Videnskabelige kontroverser: Hvordan opstår de og hvordan løses de ? Modsætning mellem forskellige videnskabs-grene og discipliner: Videnskabelige begreber er ’socialt konstruerede’ Forskellige discipliner har forskellige ’verdensbilleder’

Klimaændringer – anskuet videnskabs-sociologisk Typer af kontroverser: Kontroverser om realia (bliver kloden varmere?) Kontroverser om årsager (er årsagen ændring solaktivitet eller drivhuseffekt ?) Kontroverser om fremtiden (hvor sikre er modellernes forudsigelser ?) Kontroverser om hvad man bør gøre (skulle vi hellere bruge pengene til noget andet end Kyoto ?)

Klimaændringer- kan eksemplet bruges i undervisningen ? Videnskabssociologi: Analyse af avisdebat: Hvad handler den egentlig om ? Hvad består uenigheden i ? Videnskabsteori: Hvordan vil man kunne afgøre en observeret kontrovers ? Ex: Skyldes temperatur-stigninger drivhuseffekt eller solaktivitet ? Retorik, argumentations-analyse: Hvordan overbeviser man hinanden ? Con Sensus konference Etik: Hvordan bør vi handle ? Nytte- og pligt-etik, cost – benefit analyse, bæredygtigheds- og forsigtigheds-principperne. Hvordan handler man under usikkerhed ?

Oplæg til gruppearbejde Giv konkrete eksempler på hvor videnskabsteori mm vil kunne bringes i spil i undervisningen i NVG, AS, NG C- og/eller B-niveau Diskutér om dette blot er endnu en distraktion fra ’det faglige’ eller om der faktisk kan opnås noget positivt