Oplevelsesøkonomisk satsning Økonomidirektørforeningens Årsmøde 2012 Direktør for Økonomi, Borger og Personale Erik Hattens Direktør for By, Erhverv og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
PR KAMPAGNE.
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
Velkommen til Støtteforeningen Kragelunds venner Kragelund forsamlingshus.
At Dividere.
Anne Thorø Nielsen Debatmøde om Aarhus Kommunes fritidspolitik - hvordan kan den frivillige voksen- undervisning bidrage til at gøre Aarhus.
Eventudvikling i Rebild Kommune
At Dividere Decimaltal.
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Velkommen til. Visionen for SEE 20:10 Nyskabende og Tidssvarende En korpslejr skal være på spejdernes præmisser og en lejr som spejderne vil tænke tilbage.
”Digitalisering & Lokalebooking ”
Hvorfor børnekulturpolitik?
Stjernholm Dagen 2011 – fokus på… InnovationsDesign v/Lars Fridberg.
Tranum – Den digitale landsby
Visionsproces Fra ord til handling.
SEE20:10SKIVE KFUM-Spejdernes Korpslejr Velkommen til.
AOH.DK Herning Gymnasium i Europa.
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Katalysator for grøn vækst i området Energi Horsens Mogens Vig Pedersen, adm. direktør Søren Munk, forretningsudvikler 27. November 2009.
Oplevelser i effektiv kvalitet
Hvor der er fokus på klimaet.
Infrastruktur og bosætning
Energibesparelser i offentlige bygninger
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Erhvervsrettet afklaring, opkvalificering og udplacering
Kultur Syddjurs Som en iværksætterforening for kulturudvikling i Syddjurs Kommune v/ Hans Bodilsen.
”Eventyret begynder her” v/Henrik Lehmann,
Danmark i et globalt arbejdsmarked
Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011.
DESTINATIONSUDVIKLING SØNDERJYLLAND KICK-OFF 30. JANUAR, 2013.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Vækstgruppen Vordingborg Erhverskonference 30. maj 2013 Vordingborg – Herning.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Vordingborg Idrætsråd
Copyright NetBooster 2013 Detailhandlens digitale muligheder.
Vandpolo seminar 18. september Velkommen Formålet med i dag er: –at I alle tænker over, hvordan vi udvikler dansk vandpolo I den rigtige retning.
Region Hovedstaden Åbningskonference København, 18. januar 2007 Region Hovedstaden – Danmarks vækstlokomotiv Adm. direktør Niels Boserup Københavns Lufthavne.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
BOSÆTNINGSSEMINAR DEN 4. FEBRUAR 2014 Guldborgsund Kommune Potentiale – uanset hvad vi gør, så er vi i 2022 en del af metropolen, placeret på en højklasse.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Hvordan spørger man anerkendende?
Malmö Festivalen har ca besøgende. Malmöfestivalen är en årlig festival i centrala Malmö. Festivalen är Nordens största stadsfestival med ca.
PROCES OG TIDSPLAN Godkendelse af forslag i Byrådet den 22. april Offentlig debat i maj og juni måned Udstilling i Utzon Centeret Endelig godkendelse.
Kulturkonference på Comwell Middelfart september 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Kolding Kommune Danmarks Biblioteksforenings årsmøde Uden bibliotekerne går det ikke, eller gør det? Kolding Bibliotek – et partnerskab for fremtiden Kultur-
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
OPGAVEN En faserapport vedr. Multihuset - et (evt. to) scenarier: Overordnet profil (Erhvervspolitik, Idræt-folkeoplysning, Sundhedspolitik) Indholds-
Lokal Aktions Gruppe Lokal Udviklingsstrategi
1 Vision – Mission - Værdier - Mål – Midler - Politikker.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Statusseminar Oversigt Oversigt Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal branding? Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal.
Gode råd til fundraising
Titel max 2 linjer EUROPÆISK KULTURHOVEDSTAD AARHUS 2017 DB'S BIBLIOTEKSPOLITISKE TOPMØDE 2015.
Kulturrådet i Slagelse Hvordan sikre vi de bedste rammer? Næstformand Troels Brandt Diplom i ledelse Master i ledelse af forandringer - Erfaringerne fra.
1 Flere udenlandske gæster til danske kulturinstitutioner Lars Erik Jønsson Viceadm. Direktør VisitDenmark.
Cph Volunteers Giv en hånd til København. Derfor er vi her : For at kvalificere København til på bedre vis at kunne håndtere primært store, internationale.
Indre By / Østerbro LokalMED
Opsamling på de fire klyngemøder v. Jeanette Lund
Indflydelsescirklen Vi beslutter selv…
Det blå byrum er en unik kulturel scene
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
Samskabelse gennem et Bynetværk
Præsentationens transcript:

Oplevelsesøkonomisk satsning Økonomidirektørforeningens Årsmøde 2012 Direktør for Økonomi, Borger og Personale Erik Hattens Direktør for By, Erhverv og Kultur Jørgen Krogh 23. august 2014

Hvilken Dansk by tænker du på lige nu?

Legacy! Events i fremtiden kommer dels til at handle om underholdningen i nuet, men mest af alt om at skabe noget, der også kan ses om 10 år. At være attraktiv for den kvalificerede arbejdskraft giver vækst (Richard Florida). Allerede i planlægningsfasen skal have en vision – en idé om hvilken LEGACY man vil have stående. Jesse OWENS og Ralph METCALFE. Berlin den 9. august Mænds 4x100m. USA sætter olympisk- og verdensrekord i tiden 39.8 sek.

Ikke alle opgaver i forbindelse med et event skal løses på samme niveau. Lav lagkagen og placer alle opgaver i den så alle er klar over hvad det er vi går efter. Hvor er det vi vil skabe legacy? Lad os lære af de rigtig store… Outstanding Level Very good Level Satisfactory Level Truly memorable OL Sydney eksempler: Use of city, opening ceremony, volunteers' TV-broadcasting, Olympic Village Accreditation, Ticketing,… Uniforms, …, …, …,... Sandy Hollway, CEO Sydney OL 2000

Når det skal gøres – så skal det gøres ordentligt Der skal mere end sporten til at skabe et event! Eksempel: F1 Granprix Melbourne: 1½ times sport giver 4 dages folkefest med besøgende. Publikum sættes i centrum ved: Følgesport, showsport, interaktivie oplevelser, udstillinger, fest, VIP-VIP, merchandise, koncerter, prøvesport, teaser-event, og meget mere. Storskærme overalt gør oplevelsen lige så stor i baren som ved banen.

Vi skal turde! Tør vi se det helt fra publikums side? Tør vi også hvis svaret er, at det ikke er sporten der er det vigtigste eller at sporten ikke er nok? Kunsten er at gøre eventet til en totaloplevelse hvor sporten er crescendo’et.

Hvorfor events i Herning? Virksomheder vækster der hvor den kvalificerede arbejdskraft er. Derfor skal Herning ikke blot være et godt sted at bo og arbejde. Det skal være et godt sted at LEVE! Events giver i den forbindelse: Sammenhængskraft (sammenhold i foreningerne), By stolthed Oplevelsen af at sammen kan vi flytte noget Et rum med oplevelsen af, at alle passer på hinanden Grund til at tage medansvar Og følelsen af at: Her er alle muligheder åbne…

Hvorfor events i Herning? Bosætning og dermed erhvervs- politik Sammenhængskraft og bystolthed Erhvervsturisme og turisme i almindelighed Sideevents med folkesundhed og opmærksomhed til den arrangerende klub Beskæftigelse Omsætning ved selve eventet Branding

Måling

Hovedresultatet af markedsføringskampangnen:

Det siger målingerne om sportevents: Turismeeffekt: VM Brydning ROI: 2,2 på de offentlige investeringer VM Landevejscykling: Turistomsætning kr 232 mio.

Det ene M blev til fire M’er

KONKLUSIONER MCH gør det muligt at afholde mange forskellige kultur- og sportsarrangementer, uanset størrelse, i Herning Kommune Da MCH tiltrækker relativt mange udenlandske kunstnere tiltrækkes relativt mange turister og ikke-lokale gæster, der har et højt døgnforbrug KULTUREL BETYDNING MEDIEOMTALE 138,5/348,5 mio. kr. Gæsternes forbrug i lokalområdet: 399 mio. kr. i 2010 MCH’s indkøb i Herning Kommune: 131 mio. kr. i 2010 MEROMSÆTNING 530 mio. kr. 327 arbejdspladser grundet gæsternes forbrug 90 arbejdspladser grundet MCH’s indkøb i lokalområdet BESKÆFTIGELSE 417 personer 14 Direkte medieomtale: 138,5 mio. kr. i 2010 Direkte og indirekte medieomtale: 348,5 mio. kr. i 2010

Herning har mod på mere!