Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sociologiske metoder i undervisningsperspektiv
Advertisements

Nyt rum til læring og udvikling på SDU
v. Rie Nygaard KvaliCare ApS
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Nordeas syn på den nuværende finansielle situation
Lektion 28: Repetition II
Samfundsøkonomi 14 makro-rep.
Økonomisk styring Kapitel 14.
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slides Opgave =
Lektion 15 Valuta-kurser, -kriser og -politik
Betalingsbalancen Et udtryk for et lands økonomiske transaktioner med udlandet over en given periode Hver transaktion giver anledning til to posteringer,
Lektion 16 Økonomisk politik i en åben økonomi
Lektion 19: Inflationsteorier
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Samfundsøkonomi-6 Uge 14.
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Afløsningsopgave 2.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Samfundsøkonomi 13 Uge 22.
1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I.
Økonomiske nyheder Repetitionsspørgsmål og svar Dagens pensum
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slide Opgave = makroprøve.
Lektion 20: Finans-, penge- og valutapolitik – nu med inflation
Lektion 28: Repetition II
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Økonomiske politikker
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Akut medicin – lægevagt
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
5.lektion: Økonomisk politik
Materialet er fortroligt og må ikke anvendes uden for klientens organisation uden forudgående skriftligt samtykke fra Radius Kommunikation A/S Ekstern.
Lektion 13 Om penge og nationalbankens rolle
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
1 Lektion 24, Repetition-2 0.Diverse + siden sidst + et lille spørgsmål 1.Resten af DØR + ekstraspørgsmål 2.(Stedprøven) 3.Makroprøven, II.
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
Svensk Økonomi – et outsider synspunkt Torben M. Andersen Aarhus Universitet.
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
Varemarked åben økonomi
AD-AS fortsat.
Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?. Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?
Fremtiden for flexicurity i Danmark
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Lektion 21: Monetarisme, keynesianisme, mål og midler
Dansk økonomisk politik under et nyt internationalt regime efter 1973
Makro-1 uge 9 Præsentation Undervisningsform Pauser hvornår hvor mange
Økonomiske begreber Samfundsfag.
1 Lektion 17 Finansielle markeder 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik
Samfundsøkonomi-9 Uge 18 gv 27. april.
Lektion 14 Finans- og pengepolitik i en åben økonomi (ikke samfund!)
AD-AS – Det mellemlange sigt
1 Lektion 29: Repetition II 0.Økonomiske nyheder 1.Spørgsmål med udgangspunkt i projekterne (færdiggøres) 2.Kort om ’bytteforhold’ 3.Kort om ’gensidig.
Lektion 16 Valutamarkedet
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Øvelse 9 - Phillipskurven
Gennemgang af makro-prøve, II
1 2. Repetitionssvar 1.Er pengemængden konstant? Nej! I praksis vil den gerne vokse mere end væksten i økonomien. Uden at det betyder noget for inflationen.
2. Repetitionssvar 1.Hvad er monetarismens svar på den finansielle krise? Udløst af pengepolitik => pas på med lav rentepolitik Fasthold den lave inflation.
1 Lektion 22: Vækst og vækstteori. Kapitel Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål og svar 3.Dagens pensum 4.Opsummering af hovedpointer 5.Hvad.
1 Lektion 23, Repetition-1 Denne lektion 1.Diverse (herunder opsamling på projektforløb) 2.Opgaver/diskussionspunkter på baggrund af projektarbejdet –
Lektion 21: Monetarisme, keynesianisme, mål og midler
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
Økonomisk politik Den økonomiske politik tager sit udgangspunkt i de samfundsøkonomiske mål Økonomisk vækst Fuld beskæftigelse Lav inflation Overskud i.
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Præsentationens transcript:

Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009

Finanspolitik og inflation gv 4. maj 2009

Begrebet kapacitetsgrænse Relateret til begrebet fuld beskæftigelse Som i sig selv er et tvetydigt begreb. Desuden relateret til den lodrette AS-kurve i monetaristernes begrebsverden gv 4. maj 2009

2. Hvad er en ’flydende kapacitetsgrænse’? På kapacitetsgrænsen vil en øget efterspørgsel, primært føre til øget inflation. Kapacitetsgrænse-mekanismer kan indtræde før fuld kapacitet – jo tættere, jo mere (p. 364) = stigende hældning på AS-kurven – som følge af: Øgede lønkrav Flaskehalse (p. 361) Højere løntilbud (p. 361) gv 4. maj 2009

gv 4. maj 2009

4. Hvad er konsekvenserne af en stigende inflation? (p. 361-63) ”’Crowding out’ over priserne” – dvs. at eksporten fortrænges af højere priser, og importen udkonkurrerer nationale produkter = lavere efterspørgsel = lavere produktion og beskæftigelse gv 4. maj 2009

Hvornår er en ekspansiv finanspolitik virksom? (p. 363) Når der er ledig kapacitet (både kapital og arbejdskraft) Når der er afdæmpede løn- og priskrav Og/eller når løn- og prisudviklingen ikke er afgørende for konkurrenceevnen og dermed heller ikke for eksport og import Når der er faste valutakurser (kapitel 46) gv 4. maj 2009

OBS! Figuren viser kun de afledte effekter af en ekspansiv finanspolitik gv 4. maj 2009

Pengepolitik og inflation gv 4. maj 2009

Husk: pengepolitiske ændringer er i AD-AS modellen knyttet til AD-kurven gv 4. maj 2009

Midler- finanspolitik og pengepolitik gv 4. maj 2009

Sammenhæng mellem valutakurs og konkurrenceevne gv 4. maj 2009

Devaluering-revaluering Indgreb der er knyttet til et land der som udgangspunkt har et fastkurssystem gv 4. maj 2009

8. Hvordan foretages en devaluering i praksis? (p. 366-67) Den nye valutakurs annonceres (som en auktionarius) Hvis markedet accepterer den nye kurs, så tilpasser udbud og efterspørgsel sig den nye kursus Ellers må den hjælpes på vej – af det modsatte af støtteopkøb… (støttesalg  ) gv 4. maj 2009

9. Hvilken effekt har en devaluering i praksis? ’Erfaringerne fra lande, som har gennemført devalueringer, tyder på, at en forbedring af handelsbalancen er det mest sandsynlige udfald’ (p. 369) Og dermed også øget beskæftigelse gv 4. maj 2009

10. Hvilken effekt har devalueringer ifølge. teorien på kort sigt. (p Gør import dyrere og eksport billigere => handelsbalanceforbedring Større produktion og beskæftigelse, fordi konkurrenceevneforbedring øger den indenlandske efterspørgsel gv 4. maj 2009

gv 4. maj 2009

gv 4. maj 2009

Hvilken effekt har devalueringer ifølge teorien på længere sigt? Stigende priser pga. den flydende kapacitetsgrænse = >forringer k-evnen ’i værste fald spises devalueringseffekten fuldstændig op’ (p. 371) (??) Dvs. produktions-, beskæftigelses- og handelsbalanceeffekt falder og faldende realløn gv 4. maj 2009

gv 4. maj 2009

Devaluering- J-kurven Tidsperspektiv. På kort sigt en forringelse af betalingsbalancen (pga. træghed blandt aktørerne) På lang sigt en gevinst, når aktører opdager (og har mulighed for at reagere på) de ændrede relative priser. gv 4. maj 2009

12. Hvordan kan de skadelige effekter af en devaluering neutraliseres? Gennem såkaldte ’følgepolitikker’: Indkomstpolitik (p. 371) Men også arbejdsmarkedspolitik Og andre politikker, der forbedrer konkurrenceevnen, som man har fået ’luft’ til pga. forbedret handelsbalance gv 4. maj 2009

13. Hvorfor har mange lande en fastkurspolitik? (p. 371) Har en valutapolitisk strategi, som udelukker dette, fordi fastkurspolitikken giver: Mere ’stabil pris- og omkostningsudvikling samt lav rente’ Hindrer kapitalflugt En devaluering => forventninger om flere => højere rente og/eller devalueringspres gv 4. maj 2009

14. Udelukker en fastkurspolitik devalueringer? (p. 371) Nej, i princippet, men: ’antallet af devalueringer [bør] holdes på et minimum’ ’kun… for at korrigere en opstået ubalance i omkostnings- og prisudviklingen, som ikke kan klares på anden måde’ = nødbremse i DK’s tilfælde – vil i princippet skyde ØMU-optagelse med (yderligere) 2 år (??) gv 4. maj 2009

Afløsningsopgave 4 Udvalgte temaer gv 4. maj 2009