GP 4, 19/9 20011 Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 4 onsdag 19/9 2001 kl. 9:15 – 12:00.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Game maker.
Lidt om pladsholdere.
At bruge disse to ord rigtigt
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Grundlæggende PowerPoint
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Introduktion til Javascript.
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
Videregående pc-vejledning Modul 04: Windows-elementer 60+Bornholm.
Læringsstile og lektier
Log direkte fra GSAK Der er en kæmpe fordel at logge direkte fra GSAK, for det første er det let, da men ikke skal åbne alle cachesiderne for at kunne.
VELKOMMEN TIL HUSET VENTURE FRIHED UNDER ANSVAR…. DIT LIV – DIT VALG……
Konferencer & Rettigheder FCkursus Februar © 2005 Jan BøghVUCnet: Konferencer & RettighederDias nr.: 2 Indhold 1. Hvorfor skal jeg som lærer kunne.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
DIEB9.1 Kursusgang 9 Oversigt: • Sidste kursusgang • Opgaver • Beskrivelser af komponenter • Typiske komponenter • Arkitektur for en GUI.
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Formularer (Access, del 3)
Introduktion til Kursus i Grundlæggende C# programmering
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
NetBeans Installation og brug.
Grundlæggende programmering Efterår 2001
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
GP5, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 5 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
GP 10, 7/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 10 onsdag 7/ kl. 9:15 – 12:00.
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 3 konturer der spilles: op, ned og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand. Melodisk.
Introduktion til © 2013 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Startskærmbilledet i Lync Startskærmbilledet i Lync har fliser i hubben til.
Oversigt for © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Lync Web App Deltage i et Lync-møde ved brug af computerlyd Hvis du ikke har Lync.
GP 9, 10/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 9 onsdag 10/ kl. 9:15 – 12:00.
Introduktion til Lync Windows Store-appen
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
GP 11, 14/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 11 onsdag 14/ kl. 9:15 – 12:00.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 17, 2009Projekt: “Visualisering” Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project Course, ITU, Denmark )
GP 8, 24/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 8 onsdag 24/ kl. 9:15 – 12:00.
Brugergrænseflade Afprøvning af program. Sådan bruger du programmet Programmet er bare en demo og er ikke funktionsdygtigt. Dog kan du trykke på de forskellige.
Lion CMS Introduktion Sådan bruger du systemet. Trin 1 Tryk på login knappen Skriv dit brugernavn Skriv dit password Tryk på OK (Login) knappen Du er.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Klassen Container Layout-manager Event-håndtering.
GP 5, 26/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 5 onsdag 26/ kl. 9:15 – 12:00.
GP 6, 3/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 6 onsdag 3/ kl. 9:15 – 12:00.
Interaktive knapper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
GP 4, 27/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/ kl. 9:15 – 12:00.
Grundlæggende programmering Forår 2002
Brevudskrivning Du vil gerne skrive et brev, i dette tilfælde til en kreditor. I din venstre menubjælke finder du derfor Kreditor og trykker på den. Derved.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Quiz Uge 2 – torsdag. Hvorfor har vi clicker quizzer? Formålet med quizzerne er –at afveksle undervisningsformen – så I ikke falder i søvn –at tvinge.
Frivillignettet Adgang via Hjerteforeningens hjemmeside Klik på menu.
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Kursus i Wordpress Lær at lave indlæg og kalenderbegivenheder v/ Hjerteforeningens webredaktør Mads Louis Orry.
Homemonitor App-menuer
Quiz Uge 2 – mandag.
Titellayout Undertitel.
Sådan anvendes BG-NetBank
Skabelon mailopsætning
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
emne erklæring SmartArt-grafik med billeder på rød baggrund
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Quiz Uge 2 – mandag.
Quiz Uge 2 – mandag.
TILLYKKE MED FØDSELSDAGEN!
Præsentationens transcript:

GP 4, 19/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 4 onsdag 19/ kl. 9:15 – 12:00

GP 4, 19/ Dagens program Det praktiske Gennemgang af eksempelprogrammer (på computeren, p.t. ingen slides) Brugergrænseflader

GP 4, 19/ Det praktiske LinuxLab arrangementer: Lær om vigtige og spændende softwareværktøj såsom Emacs, LaTeX, etc.; se Introduktion til Emacs: torsdag, 20. sep., kl , LinuxLab (4.xx, ved siden af IT-afdelingen), ”The Power of Emacs” Nyhedsgruppe: Ingen har øjensynligt spørgsmål (og ingen giver svar), fordi der ingen postings er på nyhedsgruppen it-c.courses.GP.it-c.courses.GP

GP 4, 19/ Grafiske brugergrænseflader Hvad er en ”Grafisk brugergrænseflade” De tre vigtige emner –Brugbarhed –Layout –Hændelser Eksempler –Brugergrænseflade til Konto –Brugergrænseflade til Tegnemaskine Med op,ned, venstre og højre knapper Med felt til at angive hvor langt der skal bevæges. Med knap til at slette Med knap til at ”gå til midten”

GP 4, 19/ Brugergrænseflader I forbindelse med brugergrænseflader er der tre hovedemner: 1.Hvordan designes den så den er nem at betjene? 2.Hvordan realiseres dette design i Java? 3.Hvordan får man brugergrænsefladen til at aktivere ens program? Ad 1) Dette er enorm vigtigt, hvis dette ikke er på plads, så kan resten være lige meget! Men det er ikke et emne i dette kursus, så ikke mere om det. Ad 2) Pga. 1) vil vi ikke gøre så meget ud af dette, men dog lidt. Ad 3) Her er det vigtige egentlig at forstå problemet. Problemet er altid det samme, men løsningerne ret forskellige fra det ene programmeringssprog til det andet, og fra den ene version af Java til den næste (der har i tidens løb været 3 løsninger på dette i Java).

GP 4, 19/ Brugergrænseflade til Konto Knapperne og felterne kommer i den rækkefølge de optræder i program- met. Når man skal lave en brugergrænse- flade skal man huske import sætnin- gen øverst, og at skrive extends SFrame efter klassenavnet.

GP 4, 19/ Brugergrænseflade til Konto Når laver en knap giver vi et internt navn med som parameter, her ”ind”. Den anden parameter giver den tekst der kommer til at stå på knappen. Når man trykker på knappen kaldes metoden ”ind_click”. Jeg bruger den konvention at bruge navnet på variablen som internt navn.

GP 4, 19/ Aktiverings problemet SGUI biblioteket er programmeret af mig. STextField SButton SCanvas STextArea SChoice Jeg ved når der bliver trykket på en knap, for det er mig der har lavet SButton klassen! Men jeg ved ikke hvad du vil have til at ske når der trykkes. Du har programmeret et system som har en brugergrænseflade som består af komponenter fra SGUI. Du ved hvad du vil have til at ske når der trykkes, men ikke hvornår brugeren trykker på knappen. Problemet: der skal laves en måde hvorpå du kan fortælle mig hvad jeg skal aktivere i dit program når der klikkes. I SGUI er det løst ved en konvention om interne navne. Når man laver en knap giver man den et internt navn, og når der klikkes kalder jeg en metode i dit program som hedder dette navn efterfulgt af ”_click”.

GP 4, 19/ Layout Når man kan ændre på størrelsen af vinduet står man over for det problem at man ikke nødvendigvis kan opretholde det layout man oprindeligt havde tænkt sig. Forskellige systemer håndterer det forskelligt. 1.Man kan ikke ændre på størrelsen 2.Man kan ændre på størrelsen, men det betyder blot ikke alle knapper kan ses, eller at der kommer en stor hvid kant. 3.Java forsøger at gøre noget bedre, idet den forsøger at tilpasse layout til vinduets størrelse.

GP 4, 19/ Layout Man kan opnå en vis styring over layout ved at gruppere knapper og felter i paneler. Her har vi lagt op knappen, tekstfeltet og ned knappen i et vertikalt panel. Venstre knappen, panelet og højre knappen kommer i rækkefølge som før (et horisontalt panel).