Lisa Falk ØNH Sønderborg
Lisa Falk ØNH Sønderborg
Lisa Falk ØNH Sønderborg
PATIENTTILFREDSHEDS UNDERSØGELSE OPERATIONS-ANÆSTESIAFDELINGEN SØNDERBORG SYGEHUS Lisa Falk ØNH Sønderborg
HVORFOR??? INDFØRELSE AF DEN DANSKE KVALITETSMODEL ÅR 2007 EVALUERING OG KVALITETSVURDERING AF PLEJEN SYNLIGGØRELSE AF OPERATIONSSYGEPLEJEN PR FOR DEN ENKELTE AFDELING I REGIONEN Lisa Falk ØNH Sønderborg
PROJEKTGRUPPE HANNE STECHER - OPERATIONSSYGEPLEJERSKE - PROJEKTANSVARLIG METTE HAMMAR - ANÆSTESISYGEPLEJERSKE KARIN HANSEN - SOCIAL-OG SUNDHEDSASS. ØNH LISA FALK - OPERATIONSSYGEPLEJERSKE ØNH Lisa Falk ØNH Sønderborg
FORMÅL: AT SYNLIGGØRE HVOR TILFREDSE PATIENTERNE ER MED DEN GIVNE PLEJE PÅ OPERATIONS-/ OG ANÆSTESIAFDELINGEN, MED FOCUS PÅ MILJØ OG VENTETID Lisa Falk ØNH Sønderborg
MÅL 90% AF PATIENTERNE ER TILFREDSE MED DEN GIVNE PLEJE PÅ OPERATIONS- OG ANÆSTESIAFDELINGEN Lisa Falk ØNH Sønderborg
MÅLGRUPPE PATIENTGRUNDLAG UDVALGT VED STIKPRØVER FRA: GYNÆKOLOGI PARENKYMKIRURGI UROLOGI ORTOPÆDKIRURGI ØRE-NÆSE-HALS Lisa Falk ØNH Sønderborg
HYPOTESER Patienten oplever medicin givet før operationen som beroligende Det er vigtigt for patienten at være orienteret om, hvornår han/hun vil blive hentet til operation. Patienten oplever ventetiden uden for operationsstuen som problematisk Patienten er ikke interesseret i, at personalet præsenterer sig – de kan alligevel ikke huske hvem vi er Patienten oplever utryghed ved at blive spurgt om det samme flere gange Lisa Falk ØNH Sønderborg
Patienten ønsker at lytte til musik på operationsstuen Patienten vil have glæde af at få tilsendt skriftlig materiale om, hvad der sker når de er på operationsafdelingen Patienten ønsker at lytte til musik på operationsstuen Det betyder meget for patienten med en god stemning på operationsstuen Det er vigtigt for patienten at være med i samtalerne på operationsstuen Patienterne føler sig generet af støjen på operationsstuen Patienten ønsker at hilse på lægen lige inden operationen Lisa Falk ØNH Sønderborg
INKLUSIONSKRITERIER ELEKTIVE PATIENTER >18 ÅR IKKE DEMENTE DANSKTALENDE (UDEN TOLK) Lisa Falk ØNH Sønderborg
DATA ØNH PATIENTFORDELING ( N = 61 ) MÆND 34 KVINDER 27 Lisa Falk ØNH Sønderborg
ALDERSFORDELING Lisa Falk ØNH Sønderborg
BEDØVELSE Lisa Falk ØNH Sønderborg
GIK PATIENTEN HJEM SAMME DAG. Lisa Falk ØNH Sønderborg
TIDLIGERE OPERERET Lisa Falk ØNH Sønderborg
PRÆMEDICINERING Lisa Falk ØNH Sønderborg
VIRKNINGEN AF PRÆMEDICIN Lisa Falk ØNH Sønderborg
INFORMATION OM AFHENTNING TIL OPERATION Lisa Falk ØNH Sønderborg
VAR DET VIGTIGT AT VIDE HVORNÅR DE BLEV AFHENTET TIL OPERATION Lisa Falk ØNH Sønderborg
TILFREDS MED MODTAGELSE PÅ OPERATIONSAFDELINGEN ZZZZZZZZ DE TO STAKLER SOV Lisa Falk ØNH Sønderborg
HVORDAN OPLEVEDE DE VENTETIDEN UDENFOR OPERATIONSSTUEN, INDEN DE BLEV MODTAGET AF PERSONALET Lisa Falk ØNH Sønderborg
MULIGT AT KOMME I KONTAKT MED PERSONALET I VENTETIDEN UDEN FOR OPERATIONSSTUEN Lisa Falk ØNH Sønderborg
HVORDAN VILLE DE FORETRÆKKE AT PERSONALET PRÆSENTEREDE SIG Lisa Falk ØNH Sønderborg
HVORDAN BØR PERSONALET PRÆSENTERE SIG Lisa Falk ØNH Sønderborg
”CPR-nr har før forhindret fejloperationer i familien” OPLEVEDE DE UTRYGHED VED AT BLIVE SPURGT OM DET SAMME FLERE GANGE (F.EKS NAVN, CPR-NR) ”CPR-nr har før forhindret fejloperationer i familien” Lisa Falk ØNH Sønderborg
BLEV DE FORKLARET HVORFOR SAMME SPØRGSMÅL BLEV STILLET FLERE GANGE Lisa Falk ØNH Sønderborg
TILFREDS MED INFORMATION PÅ OPERATIONSSTUEN ”Alle var meget grundige – vigtigt for en kylling som mig” Lisa Falk ØNH Sønderborg
VIGTIGT MED SKRIFTLIG INFORMATION OM F VIGTIGT MED SKRIFTLIG INFORMATION OM F.EKS HVAD DET BETYDER FOR MIG AT HAVE FÅET LAGT ET DRÆN ”Ville gerne have vidst jeg skulle bruge 300 engangslommetørklæder da jeg kom hjem” Lisa Falk ØNH Sønderborg
HVIS DER VAR MUSIK PÅ STUEN, HVORDAN FØLTES DET ”Fri mig for det, personalet kender næppe min musiksmag” Lisa Falk ØNH Sønderborg
ER TILBUD OM MUSIK VIGTIGT ”Ikke ved fuld narkose” Lisa Falk ØNH Sønderborg
OPTRÅDTE PERSONALET PROFESSIONELT / VELFORBEREDT Lisa Falk ØNH Sønderborg
UDVISTE PERSONALET OMSORG FOR DEM Lisa Falk ØNH Sønderborg
VAR DER AFSLAPPET STEMNING PÅ OPERATIONSSTUEN ”I mit tilfælde var god humor med til at sænke mit blodtryk” Lisa Falk ØNH Sønderborg
VIGTIGT FOR DEM, AT DER VAR EN AFSLAPPET STEMNING PÅ OPERATIONSSTUEN ”Ja men folk skal være koncentreret om opgaven” Lisa Falk ØNH Sønderborg
BLEV DER “SNAKKET HEN OVER HOVEDET” PÅ DEM ”Ja, men så spurgte jeg og fik straks et venligt svar” Lisa Falk ØNH Sønderborg
VAR DET VIGTIGT FOR DEM, AT VÆRE MED I SAMTALERNE ”Ja hvis jeg havde kunnet høre noget” Lisa Falk ØNH Sønderborg
GENERET AF STØJEN PÅ OPERATIONSSTUEN ”Der var ingen støj, alt var roligt og afslappet” Lisa Falk ØNH Sønderborg
TALTE DE MED OPERATØREN INDEN OPERATIONEN ”Ville gerne have hilst på lægen – det savnede jeg meget” Lisa Falk ØNH Sønderborg
VILLE DE ØNSKE AT HILSE PÅ OPERATØREN LIGE FØR OPERATIONEN ”Han ringede til afdelingen efter operationen, det var rart” ”Talt med lægen tidligere” Lisa Falk ØNH Sønderborg
”Dejligt at få varme tæpper over sig” SØRGEDE PERSONALET PÅ OPERATIONSSTUEN FOR, AT DE BLEV LAGT GODT TILRETTE I SENGEN ”Dejligt at få varme tæpper over sig” Lisa Falk ØNH Sønderborg
EN BEDRE HÅRKLIPNING (ØRE-OP) NOGET MERE VARME PÅ OPVÅGNINGEN HVAD KUNNE HAVE GJORT DERES OPHOLD PÅ OPERATIONSAFDELINGEN TIL EN BEDRE OPLEVELSE? EN BEDRE HÅRKLIPNING (ØRE-OP) NOGET MERE VARME PÅ OPVÅGNINGEN LIDT FORVIRRENDE MED ALLE DE MENNESKER, DER KOM OG TALTE MED MIG KARAKTER 13 DET ER EN FORNØJELSE PÅ SØNDERBORG SYGEHUS Lisa Falk ØNH Sønderborg
DIAGNOSER Lisa Falk ØNH Sønderborg