DESTINATIONSUDVIKLING SØNDERJYLLAND KICK-OFF 30. JANUAR, 2013
Hvad er en DMO ? Destination Management Organisation (DMO) Udvikle fælles markedsføringsinitiativer Tiltrække flere turister Forhøje turisternes døgnforbrug Forlænge sæsonen Skabe flere arbejdspladser inden for erhvervet Udnytte destinationens vækstpotentiale
Turisterne i de fire sønderjyske kommuner brugte i 2010 i alt 3,3 mia. kr. og foretog knap 3,4 mio. registrerede overnatninger Turismeforbruget skabte 2,5 mia. kr. i værditilvækst, 1,7 mia. kr. i skatteindtægter og job i regionen. Kilde: VisitDenmark, 2012 Turismen i Sønderjylland – værd at investere i
Hvad er Destinationsudvikling Sønderjylland ? Et samarbejde mellem de fire kommuner (Haderslev, Aabenraa, Tønder og Sønderborg) Et fælles udviklingsprojekt med fokus på vidensindsamling- og formidling, kompetence- og strategiudvikling samt produktudvikling og events. Er Regionalfondsprojekt – Medfinansieret af Region Syddanmark og EU:
Hvorfor en sønderjysk DMO ? Dannelsen af en sønderjysk destination er en strategisk tilgang til at løse nogle af de udfordringer dansk turismen står overfor i dag. Det handler ikke om at dele kage, men om at gøre kagen større! Vi skal bl.a.:
Helt konkret.. DMO-dannelsen skal bidrage til at: Udvide turismesamarbejdet Udvide den kritiske masse af oplevelsestilbud Udbygge vores viden om gæsterne Pulje markedsføringsmidler Kompetenceniveauet skal stå mål med markedets krav Sammenhæng mellem pris og kvalitet AabenraaHaderslev Sønderborg TønderSønderjyskDMO
DMO’ens forventede effekter Vi forventer at DMO-dannelsen vil: Øge turismeomsætningen i destinationen med 177 mio. kr. Skabe vækst i beskæftigelsen svarende til ca. 150 årsværk AabenraaHaderslev Sønderborg TønderSønderjyskDMO
Økonomien i projektet
Projektets opbygning Aktiviteter Strategi Viden
Organisering
Processen
Fremtidig perspektiv
Bliv partner Destinationsudvikling Sønderjylland har brug for partnere i projektet! Medlemsfordele: Mulighed for at etablere et større netværksgrundlag Mulighed for samarbejde med andre virksomheder – enten på tværs eller inden for samme branche Mulighed for at udvikle kompetencer via workshops Mulighed for at sætte præg på udviklingen af turismen i Sønderjylland
Netværksdannelser
LIDT MERE OM ANALYSER..