Procedurelle krav Krav om at følge en bestemt procedure, indsamle bestemte oplysninger og/eller nedfælde dem på en bestemt måde i det dokument, som er.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Svend Gønge-skolens værdier...
At forholde sig professionelt Anne Skov
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Inddrag nu Kick-off møde
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
John.M.Nielsen Metode & Co.
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
De 10 små forskelle mellem Mann & Frau.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
At være magtesløs med den magtesløse
Handicap, idræt og social deltagelse
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Computerens anatomi.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Mulige fremtidsperspektiver Introduktion
Tradition og Fornyelse
Å.
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Vokse gennem venskab!.
Introduktion til Kongen og hans Rige
Videreudvikling af ide 2&2
Status Palliativ indsats Danmark
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Facebook Ung i Grenå.
Maskulinitet.
Kodeks for offentlig topledelse
PROFESSIONSETIK mellem forvaltnings-, forretnings- og faglig fornuft.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Den gældbundne tjener Himmeriget ligner en konge, der ville gøre regnskab med sine tjenere. Da han begyndte på regnskaberne, blev en, der skyldte ti tusind.
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Fra kontrol til sparring Jesper Hansen Jammerbugt Kommune.
Frivillighed på kommando findes ikke
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 25.september 2014
ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Ved Kort præsentation af APV-delen April 2012.
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Glostrup Kommune. Peter Sørensen. Formand for Social- og Sundhedsudvalget. Formand for Handicaprådet.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Bulbjerg.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt.
Rehabilitering og hjemmehjælp
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Kan man få indflydelse på en lov?
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Procedurelle krav Krav om at følge en bestemt procedure, indsamle bestemte oplysninger og/eller nedfælde dem på en bestemt måde i det dokument, som er grundlag for det offentliges behandling af sagen

Artefakter ”Mennesket udvikler kontinuerlig artefakter og bruger dem i olika typer sociale praksisser. Eksempel på slike artefakter er blyanten, papiret, en behandlingsmetode, datamaskinen, standardskemaet som udfyldes af brugere ved førstegangsbesøket på socialkontoret, etc. Artefakterne får sin betydning gennem den måde de bliver brugt på i menneskets virksomheder i ulika typer praksis.” (s.70, Nygren, 2004)

Omgivelsernes betydning Klienternes indgang i socialforvaltningen går igennem et rygerrum med slidte plasticstole og et bord med cigaretmærker i. Derefter kommer de ind i et lyst og åbent rum med blå træstole fra Ikea rundt langs væggene. I den ene ende af rummet er en skranke, hvor klienter henvender sig til en sekretær for at anmelde sig. Derefter låses en dør op i modsat side af indgangsdøren, og en sagsbehandler kalder på klienten, som derefter følges med hende ned af en smal gang til hendes kontor. Kontoret er på 2x3,5 m. Den rummer et skrivebord med en skærm. Socialsekretæren sidder bag bordet på en høj kontorstol, og klienten sidder på en alm. stol. Det er først nu samtalen og klientbehandlingen begynder.

Arbejde med særligt udsatte børn og tiden i forvaltningerne gennemsnit 3,5 samtaler med forældremyndighedsindehaver (det sidste år) dem med den længste kontakt til forvaltningen får færrest samtaler 12 % har der slet ikke været samtale med (det sidste år) forskel ml. kommunerne på længden af samtaler. Samtaler over 1 time svinger fra 29 % til 42 %. De fleste er mellem 0,5 og 1 time. 16 % foregår som hjemmebesøg, 65 % på sagsbehandlerens kontor. Forskel imellem kommunerne (Ebsen, 2001)

Effektivitet, som handler om at vide hvad der er den bedste indsats, og dernæst om at tilrettelægge den, så den kan udføres med så få ressourcer som muligt Legitimitet, som handler om at gøre det som andre forventer og anerkender som det rigtige

Effektivitet – hvad er godt for: 1.Personen med nedsat funktionsevne 2.Evt. for dennes forældre Og hvordan opnås det: 4. Samarbejdsstruktur – Mødevirksomhed - procedurer 6. Kultur - omgangsform Legitimitet – anerkendelse af de rette handlinger: Anerkendelse af chefer og politikere Anerkendelse fra samarbejdsparter (lærere, pædagoger, sygehus, m.v.) Anerkendelse fra fagfæller

A.Effektivitet og legitimitet B.Sagsbehandleres frihed til at handle C.Balance mellem regler og frihed

”Resultatet af organisationens behov for at tilvejebringe detaljerede retningslinjer er dobbelt: Det placerer frontmedarbejderen under et meget intenst tidspres, da reglerne forøger kravene, hvilket underminerer reglernes foreskriftsagtige og lige natur.”(Protta, 1979 s.92)

Al sand hjælpen begynder med ydmygelse, Hjælperen må først ydmyge sig under den, han vil hjælpe, og herved forstå, at det at hjælpe er ikke det at herske, men det at tjene, (…) at det at hjælpe er villighed til indtil videre at finde sig i at have uret, og i ikke at forstå, hvad den anden forstår (…) der som du ikke kan begynde således med ham, at han finder en sand lindring i at tale med dig om sin lidelse (…) så kan du heller ikke hjælpe ham, han lukker sig for dig, han lukker sig inde i sit inderste – og præk så du kun for ham.” (Søren Kirkegård,bind 18 samlede værker)

Forslag til at forandre : –Sociale profiler a la sundhedsredegørelsen på centralt informationssted – henvis til funktionsevnemetoden –Specialiserede handicapsagsbehandlere med fuld kompetence i kommunerne – opfordre til hjemmebesøg –Socialrådgivning tilknyttet sundhedssektorens landsdels centre –Sikre borgerens ekspertrolle bruges – ideen i funktionsevnemetoden –Brug de lokale handicapråd til at diskutere hvad det gode formål er og hvordan ”hjælperne” bør handle og agere – stil krav om at der bliver målt på indholdssiden lokalt – lyttemodellen fra Bengtsson –Brug de regler der er