Særlige regler for sejlads i indre danske farvande

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Test i skibslys Denne lille test lavet til hjælp for den mundtlige del af Duelighedsprøven i sejlads for fritidssejlere. Hvis du svarer korrekt på spørgsmålet,
Advertisements

Søkortet, bredde- og længdegrader, positioner
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Lektion 15 – Afgøre om fare for sammenstød
De Internationale Søvejsregler
Reglernes del 2: Når både mødes
Yachtskipper /2013 Navigation: Magnetisme Kurssætning
John Ravn.
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Beholden kurs, sejlet kurs og styret kurs
I dag er temaet Visualisering
Yachtskipper /2010 Navigation: Magnetisme Kurssætning
Store infrastrukturprojekter - og muligheder for havnesektoren
Lektion 16 – Søvejsreglerne (vigereglerne)
Fart, distance, vind & strøm Navigation 2: Stedbestemmelse
Lektion 6 - Tid, fart og distance
Fire deltagere: Nord og Syd spiller mod Øst og Vest To faste par.
Definitioner 5 Når både mødes 3 (Afsnit C+D)
Lektion 21 Behørigt udkig, søvagt, skibsførerens ansvar
Misvisning og deviation
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Farvandsafmærkning Farvandsafmærkning er søens vejskilte og trafiklys, som markerer hvor på havet du kan sejle sikkert - og hvor du skal holde dig væk.
Sejlads I uge 34 har 7. og 8. klasse på Fjelsø Friskole haft sejlads på skemaet. Vi kørte i vores bus til Hvalpsund hver dag. Vi blev delt op i to hold.
Lydsignaler for forskellige kategorier af skibe
Alle har ret til en aktiv fritid -uanset social status.
Klargøring til sejlads
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Stedlinje er en linje på jorden hvorpå skibet befinder sig.
Kapsejlads Baner. Kapsejladsbøjer :
Milepæle for tiltag til øget sikkerhed til søs Skibsinspektør Steen Nielsen Søfartsstyrelsen.
Navigatoriske publikationer
Lektion 8 – Bestiksejlads
Lektion 11 – Brug af GPS navigator, waypoints
Lektion 18 Sejlads i snævre løb og trafiksepareringsområder
Lektion 3 – Kompasretninger og kompasset
Behørigt udkig, søvagt, skibsførerens ansvar
Bestiksejlads og sejladsplanlægning
Lektion 22 – Nødmeldinger og nødsignaler
Quiz i navigationslys Hvad ser du her? 1. Fiskeskib 2.
Lanterner og dagsignaler
Alkohol, euforiserende stoffer, sløvende medicin
22 spørgsmål til mundtlig overhøring til duelighedsprøven
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Sportsmanship Hovedregler Definitioner
Agenda Båker Fyr til særlige formål Broafmærkning og passage signaler.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Udviklingen i sommerhuspriserne fra de toppede til 4. kvartal 2009
Agenda 1.Båker 2.Fyr til særlige formål 3.Broafmærkning og passage signaler.
EMPOWERMENT baner nye veje i guldborgsund kommune
Kort Signaturer Løbskortet
Oplysninger for løsningen: Søgestart kl Solnedgang kl stk. MHV fartøjer 10 knob til rådighed Strøm: NE 3 knob Vind: V 12 m/s Sigtbarhed:
Oplysninger for løsningen: Søgestart kl Solnedgang kl stk. MHV fartøjer 10 knob til rådighed Strøm: ESE 1 knob Vind: SV 12 m/s Sigtbarhed:
Arbejdsgruppe: Trafikudvalg Præsentation til ekstraordinær generalforsamling den 8. april Gruppens mission: At reducere risikoen for uheld i vores.
Jellingestenen.
Til et badmintonbarn. Forældre – til et badmintonbarn Citat fra en ungdomstræner: Man skal have i baghovedet, at det hurtigt kommer til at fylde en stor.
Knallertens udstyr Beskyt dig selv
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Typiske ulykkessituationer
Kryds og rundkørsler.
Landinspektør Robert Jakobsen
Bicycletrip Grade 7 Copenhagen Int. School
For Driftsafdelingen, Hospitalsenheden Vest
Hvornår dræbte Niels Ebbesen Grev Gerd?
Andre trafikanter.
Øveprøve – lille knallert
Radar.
Typiske ulykkessituationer
Godmorgen, lille land Godmorgen, lille land!
Færdselsundervisning
Præsentationens transcript:

Særlige regler for sejlads i indre danske farvande De internationale søvejsregler tillader, at et land har særlige nationale regler, hvis reglerne er fastlagt af en national myndighed. I Danmark er der også en række særregler for danske farvande, som du skal kende. Reglerne handler blandt andet om fart, adfærd ved ind- og udsejling bestemte steder og havne, færdsels i havne, særlige signaler for færger og pramme m.m. Der er således specielle fartbegrænsninger 11 steder i Danmark, der er regler om klapbroer 13 steder, og der er specielle regler for ind- og udsejling ved havne eller løb 8 steder.   I Danmark bruger vi også færger, der styrer lige godt for frem og bak, og mange steder bliver der slæbt pramme, hvor man ikke kan bruge de almindelige side- og agterlys. Ud over det, arbejder de danske uddybningsfartøjer tit i dårlig sigtbarhed, hvor de kun kan passere på den ene side. Derfor er det nødvendigt med særlige signaler til disse fartøjer. Et skib der der sejler med agterstævnen i sejlretningen, og som er således indrettet, at det herunder bevarer normal fuld styreevne, skal om dagen føre to sorte kugler, der er anbragt fri af skorsten og overbygning. Kuglerne skal være placeret vinkelret på - og symmetrisk om - diametralplanet. Alt efter om man skal passere uddybningsfartøjet som et grønt eller et rødt sømærke, afgiver skibet et signa derefter. Skal man passere som et grønt sømærke, afgiver uddybningsfartøjet 6 dobbeltslag på klokken. Skal man passere som et rødt sømærke, afgiver det 6 enkeltslag.

Regler om fart Der er særlige fartbegrænsninger i disse danske farvande: 1. Mariager Fjord: 7 knob 2. Randers Fjord: 5 knob 3. Gudenåen: 5 knob 4. Horsens Fjord: 6 knob 5. Vejle Fjord: 4 knob 6. Haderslev Fjord: 6 knob 7. Nakskov Fjord: 5 knob 8. Frederiksværk: 4 knob 9. Karrebæk Fjord: 6 knob 10. Sakskøbing Havn: store skibe 4 knob, små skibe 6 knob 11. Kanalen til Odense: 6 knob © Dragør Navigationsskole

Regler for ind- og udsejling Den almindelige regel ved ind- og udsejling af havn/løb er, at de indgående skibe venter på de udgående, hvilket skyldes, at der er bedre plads udenfor end indenfor havnen eller løbet. Men på de otte nedenstående steder er forholdene udenfor altså så vanskelige, at det er nødvendigt, at udgående skibe venter på de indgående. 1. Skagen havn 2. Lynæs Sand 3. Holbæk Fjord 4. Roskilde Fjord 5. Frederiksværk Havn 6. Frederikssund 7. Bandholm rende 8. Oreby rende Ved Skagen Havn venter udadgående skib for indadgående. Dette skyldes, at der kan være store bølger i Kattegat/Skagerrak ved kraftig vind, hvor for det gælder om at komme inden for havnens beskyttende bølgebrydere hurtigst muligt! © Dragør Navigationsskole

Passage af klapbroer Når man skal passere en klapbro, skal man rette sig efter følgende signaler: Et fast rødt lys betyder gennemsejling forbudt. To blinkende røde lys betyder, broen åbnes for gennemsejling fra nordlig eller østlig retning. To faste røde lys betyder broen er åben for gennemsejling fra nordlig eller østlig retning. Tre blinkende røde lys betyder, broen åbnes for gennemsejling fra sydlig eller vestlig retning. Tre faste røde lys betyder, broen er åben for gennemsejling fra sydlig eller vestlig retning. Der er klapbroer disse steder i Danmark: 1. Jernbanebroen og Limfjorden 2. Aggersund Broen 3. Aalborg Vejbro 4. Vilsund Broen 5. Oddesund Broen 6. Egernsund Broen 7. Kronprins Frederiks Bro 8. Karrebæksminde Broen 9. Masnedsund Broen 10. Guldborgsund Broen 11. Kong Frederik IX's Bro 12. Hadsundbroen 13. Kong Christian X's bro Als Sund Kronprins Frederiks Bro © Dragør Navigationsskole