Self-Serving Bias i et tværkulturelt perspektiv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan og hvor formidler vi undersøgelsesdata ??
Advertisements

N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
Kulturmøder og kulturforskelle
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Elevernes faglige resultater • Et spørgsmål om social baggrund • Samt individuelle forskelle i evner, motivation mv. • Og et beskedent, men signifikant,
Peter Ege Symposium Rigshospitalet 5. oktober 2011 Mads Uffe Pedersen professor Center for Rusmiddelforskning Aarhus Universitet Hvad kan den sociale misbrugsbehandling.
Handicap, idræt og social deltagelse
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Kultur på arbejdspladsen Når ”ja” betyder ”nej”
Migrant Friendly Hospitals Jette Ammentorp, forskningsleder, cand scient san Forskningsinitiativet for Sundhedstjenesteforskning Kolding Sygehus.
• Diplom- eksamensprojekt, • SAM 24. marts 2010 • Eksamensprojektstuderende: Karsten Sørensen Karsten Sørensen.
Miljøvurdering af plastprodukter
Thomas’ ledelsesværktøjer
Af: Michael Jørgensen. Entity Life Cycle: Hvad er det ?  Er en måde, hvordan man, eventuelt tidligt i programmeringsforløbet, kan bestemme hvordan et.
Grænser for rummelighed
PRODROMALPROJEKT Psykiatrisk Center Glostrup
Peter Hasle Hvordan kan man internt arbejde med at udvikle arbejdsmiljøledelsessystemet og overkomme begrænsningerne.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Sociologi – Individ og samfund
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Social kapital og sociale netværk som mulig ressource i forebyggelsesindsatsen. Lars Skov Henriksen Institut.
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Danmark i en globaliseret verden
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Ouverture Tema: Subjekt Ideologikritik Ambivalens Narcissisme Kulturel frisættelse Psykodynamik og eksistens Pædagogisk psykologi 30. september Morten.
Case.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Program Korrelation Gamma Pearsons r Regression Kausalitet 1.
IAA Marketing Management Session 1 forberedelse til: Marketings rolle i virksomheden.
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
Velkommen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Psykometriske egenskaber ved DIP-Q
Kulturel globalisering – det sociologiske perspektiv
Implementeringsforskning
Louise Bak, Merete Thaudal Christensen og Line Pedersen
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Videnskabsteori og metode
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Handlingsalternativer
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Ida Sofie Nygaard Næstformand, SFSP Sygeplejerske, VIA Aarhus Sabina Bay Hermansen Formand, SFSP Medicin m. Industriel Specialisering, AAU.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.2 – Positivitet og etablering Anders Dræby.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.3 – Åbenhed og muligheder Anders Dræby Sørensen,
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Medlemsundersøgelse 2016 Medlemsundersøgelse 2016
Skifergas i Nordjylland
KosMuS-projektet - Kost og Multipel Sclerose
Nationalstater i opbrud? (refleksioner over social sammenhængskraft)
Laroche et. al Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper
Idegrundlag og målsætninger
Comparative Method Uge 38
Trivsel og mental sundhed
Surveys blandt indvandrere og etniske minoriteter
Dialog mod Vold som business-case
Metoden fælles beslutningstagning
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
BLINDE OG STÆRKT SVAGSYNEDES LEVEVILKÅR Muligheder og barrierer for samfundsdeltagelse Anna Amilon, Lena Bech Bojsen, Stine Vernstrøm Østergaard, Anna.
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Præsentationens transcript:

Self-Serving Bias i et tværkulturelt perspektiv Tobias Kolding Karnøe, Kenni Graversen. Aalborg University, Denmark, School of Psychology – UNED (Spain) Supervisor: Kristine Jensen de López ”Protecting the hero within” Introduktion Self-Serving Bias er tendensen til at forklare positive oplevelser ud fra personlige, interne og intrapsykiske faktorer mens negative oplevelser forklares ud fra eksterne og kontekstuelle faktorer. Fænomenet er ifølge teorien selv-forstærkende og selv-beskyttende. Metode I vores undersøgelse deltog i alt 143 psykologistuderende fra Aalborg universitet, fra henholdsvis 2., 4., 6., og 10. semester. Deltagerne udfyldte et spørgeskema omhandlende attributionsstil, positive/negative følelser og tilfredshed med livet. Resultaterne blev sammenlignet med resultaterne fra en lignende spansk undersøgelse. Hypoteser Danske psykologistuderende er self-serving biased Der er sammenhæng mellem self-serving bias og subjektiv velvære 3. Danske psykologistuderende er mere self-serving biased end spanske psykologistuderende Resultater Hypotese 1 Hypotese 2 Hypotese 3 De danske psykologistuderende attribuerede positive oplevelser mere internt end negative oplevelser, hvilket er et udtryk for self-serving bias. Hypotesen blev dermed bekræftet. Vi fandt ingen sammenhæng mellem attributionsstil og tilfredshed med livet. Vi fandt en svag sammenhæng mellem attributionsstil og positive/negative følelser Hypotesen blev dermed kun delvist bekræftet. De spanske psykologistuderende var generelt mere self-serving biased end de danske psykologistuderende. Hypotesen kunne således ikke bekræftes. Ekstern Intern Diskussion Vores resultater viser eksistensen af self-serving bias i Danmark, dets sammenhæng med subjektiv velvære samt forskellen mellem self-serving bias i Danmark og i Spanien. Den relative høje interne attribution ved de danske respondenter set i forhold til de spanske kan muligvis forklares ud fra kulturelle faktorer. Spanien er generelt mere kollektivistisk og snævert socialiseret end Danmark og flere undersøgelser har påvist, at sådanne samfund har tendens til at benytte sig af mere kontekstuelle forklaringsrammer. Den svage sammenhæng mellem self-serving bias og følelser tyder på, at de danske respondenter ikke er særlig påvirket af deres følelser, når forskellige personlige situationer skal forklares (og/eller omvendt). Grunden hertil skal muligvis findes i den danske kultur, hvor individer opdrages som individualister og i høj grad lærer at træffe rationelle beslutninger og foretage kvalificerede vurderinger uden inddragelse af følelsesregistret. Referencer Peterson, C. et al (1982).The Attributional Style Questionnaire. Cognitive Therapy and Research. Vol 6(3) 287-300 . Pavot, W. & Diener, Ed (1993). Review of the Satisfaction With Life Scale. Psychological Assessment. Vol 5(2) 164-172. Watson, D., Clark, L. A. & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology. Vol 54(6) 1063-1070 Tak til: Pilar Sanjuan