VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

Overordnet målsætning:
Måske er I gode venner i et år,
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Breve og mails mvni-selandia.
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Læringsstile og lektier
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Udlægning af en ny cache
Måske er I bedste venner i et år,
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
individuel lønforhandling
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvad gør livet så værdifuldt?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Program for jobsøgningsforløb
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
TELEFONCANVAS.
Mr. Raggys prøveeksamen
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
SÆLG DIG SELV! Du kan støde ind i en kommende arbejdsgiver, når du mindst venter det. Derfor er det en god idé at være forberedt på at sælge dig selv.
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Inspirationsskabelon til virksomhedsoplæg ”Virksomheder møder flygtninge”
I mentor ordningen på elevmentor.dk
- En hurtig guide til at lave et godt CV og en mål rettet ansøgning
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Læring gennem registrering og indberetning
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Ansøgning for dummies.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Torsdag den Oplæg ansøgning og cv Start med at lave et cv
Hvorfor dansk på GF1?.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Fra anledning til udvikling
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for, at jobsøgningen lykkes.

STILLINGSMARKEDET

VÆRD AT VIDE Stillingsmarkedet består af det synlige og det usynlige stillingsmarked. Det synlige stillingsmarked består af stillinger f.eks. på internettet eller i aviser Det usynlige stillingsmarked består af stillinger, som ikke er slået op

STILLINGSMARKEDET Det kræver forberedelse, struktur og målrettet indsats at søge job på det usynlige stillingsmarked Der er større chance for at få job på det usynlige marked Sandsynligheden for at komme i betragtning til et job stiger, hvis du er aktiv på både det synlige og det usynlige stillingsmarked

STILLINGSMARKEDET Hvordan ser dit stillingsmarked ud? Hvad er din plan og din strategi – helt konkret? Stemmer dine forventninger med den virkelighed, du møder? Drøft dette 2 og 2 i 10 minutter.

AFVENTENDE VS. AKTIVE JOBSØGNINGSMETODER Afventende – virksomheden har udspillet det er virksomheden, der slår en ledig stilling op det er virksomheden, der opfordrer dig til at sende en ansøgning det er virksomheden, der kontakter dig på baggrund af din ansøgning og du venter passivt på virksomhedens udspil

AFVENTENDE VS. AKTIVE JOBSØGNINGSMETODER Aktiv – er kendetegnet ved, at du tager initiativet det er dig, der kontakter virksomheden det er dig, der undersøger, om virksomheden har et job til dig det er dig, der skaber et behov for dine færdigheder det er dig, der styrer jobsøgningen ved at henvende dig uopfordret til virksomheden

TELEFONEN – ET EFFEKTIVT REDSKAB For mange føles det vanskeligt at bruge telefonen i jobsammenhæng Usikkerheden bunder ofte i, at man ikke helt har tænkt over, hvad man vil sige eller spørge om Det er derfor vigtigt at forberede sig – og øve sig

HVORNÅR BRUGES TELEFONEN? Indsamling af informationer generelt Uopfordrede ansøgninger – søgning af møde vedr. muligheden for job Uddybning i forbindelse med jobannoncer Netværksarbejde – aftale om møder vedr. råd og vejledning Opfølgning på ansøgninger, møder og eventuelle afslag

FØR SAMTALEN Jo bedre, du er forberedt på telefonsamtalen, jo nemmere er det at bruge telefonen, og jo bedre resultater vil du opnå Din forberedelse før samtalen skal som minimum omfatte følgende tre forhold: Beskriv, hvad du vil opnå med henvendelsen – f.eks. ved at formulere tre gode spørgsmål – du ringer ikke bare for at ringe Beslut, hvem du vil tale med – og om der kunne være et alternativ Forbered et manuskript

MANUSKRIPT TIL SAMTALEN 1. Åbning Åbningen er enkel og kort. Det er væsentligt, at kontaktpersonen kommer på banen og giver dig en accept af, at samtalen kan fortsætte. 2. Giv plads til accept Din kontaktperson kan enten svare ja eller nej til din åbning. Er svaret et nej, kan du foreslå selv at vende tilbage senere. Er svaret et ja, går du videre . 3. Baggrund og evt. forslag til møde Du begrunder her din henvendelse. Har du sendt et brev, før du ringer til kontaktpersonen, gengiver du kort og præcist indholdet af dit brev. Afslutningsvis foreslår du evt. to mødetidspunkter. 4. Indvendinger, og hvordan du imødegår dem I telefonen vil du kunne møde indvendinger, som du skal forsøge at imødegå. Det er ikke altid, det alligevel fører frem til dit mål (som måske er et møde), men sandsynligheden forøges betydeligt, når du benytter denne teknik. 5. Bekræft aftalen 6. Afslutning Afslut kort og venligt samtalen.

UNDER SAMTALEN Det er vigtigt, at du har ro omkring dig, når du ringer op. Lad dig eventuelt inspirere af følgende gode råd: Tal langsomt og tydeligt, gør det enkelt og kort Smil i telefonen Husk at lade den anden tale ud Lyt aktivt – stil uddybende spørgsmål Kommentér de ting, som den anden fortæller – men kun, hvis du har noget fornuftigt at sige Lad ikke samtalen trække i langdrag Afslut samtalen, når du har gjort, hvad der er muligt for at få opfyldt formålet med samtalen

EFTER SAMTALEN Det er vigtigt for din troværdighed, at du overholder og følger op på de aftaler, du har truffet under telefon-samtalen. Skriv ned, hvad I har talt om Bekræft eventuelle aftaler skriftligt Følg op på eventuelle aftaler om at ringe tilbage senere eller sende materiale

VÆRD AT HUSKE Telefonsamtalen er et afgørende værktøj i din jobsøgning Jo bedre forberedt du er, jo nemmere bliver det at få det ønskede udbytte af samtalen Telefonsamtalen giver mulighed for hurtig respons

E-MAIL E-mail er et godt værktøj til at skabe den indledende kontakt, sende dit CV og din ansøgning og som opfølgning på aftaler Med e-mailen kan du med fordel lave en kampagne, der kan sendes til mange virksomheder på en gang Med en e-mail er du ligesom med telefonen uafhængig af, om den person, du søger, er fysisk til stede En ulempe er, at man kan blive glemt i indbakken – hvilket dog er en god mulighed for at følge op telefonisk

E-MAIL - OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER Uanset, hvorfor du kontakter virksomheden, er det vigtigt, at du formulerer dig klart og gør det tydeligt, hvad dit anliggende er Ligesom ved ansøgninger, er det vigtigt, at du undgår slåfejl mv. og efterlader det bedste indtryk Husk at følge op på aftaler indgået pr. mail Husk at vedhæfte dokumenter, før du sender Skriv noget relevant i emnefeltet

PERSONLIG HENVENDELSE Den personlige henvendelse er ofte en positiv indgang til kontakt med en virksomhed Den viser som udgangspunkt, at du er proaktiv i din adfærd, og, at du er villig til at gøre noget ekstra Hvis du er heldig, så kommer du til samtale ved samme lejlighed

PERSONLIG HENVENDELSE - OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER Vid, hvem du vil tale med Vær velforberedt – også på en afvisning Lav research på virksomheden Find områder, hvor du kan bidrage, og hvor de måske har et behov Hav elevatortalen klar Hav de nødvendige dokumenter med, gerne i flere eksemplarer Klæd dig til lejligheden Vær opmærksom på dit kropssprog

AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER At bruge den aktive jobsøgningsmetode, genvejene og de forskellige værktøjer, vil sikkert kræve, at du træder ud af din komfortzone, men det er først der, vi udvikler os. Tro på den værdi, du kan tilføre en virksomhed. ”Mod er ikke fraværet af frygt, men det at handle på trods af den” Mark Twain

Opsamling og afslutning TAK FOR I DAG Opsamling og afslutning