Undervisning og fritid på Enggårdskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Trivsel - et fokusområde
Velkommen på Skibet Skole
Hvordan håndterer vi frikvartererne?
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Velkommen til informationsmøde på Vrejlev-Hæstrup Skole
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
(Rullende) Indskoling
Informationsaften Aftenens program:
Struktur Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08:
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Forældremøde X årgang.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Dyssegårdsskolens kommende organisering
Årsberetning fra Skolebestyrelsen 2010 / 11
Velkommen Til Øster Snede Skole.
Velkommen til valgmøde
Vejlby Skole –
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Skolereformen på Søndersøskolen
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Velkommen til orienteringsmøde Torsdag d. 13. marts 2014
Folkeskolereformen2014.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Faglig fordybelse i indskolingen
Ændringer i forbindelse med reformen Med den nye reform indføres følgende ændringer af timefordelingen i udskolingen : Dansk i klasse får eleverne.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Skolereformen, Hattingskolen
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
0.årgang 2012/ årgangs struktur - Hverdagen på 0.årgang.
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om Ællinger 2015 tirsdag den 4. november 2014.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Det brede læringsbånd Ejerslykkeskolen. Ramme Indskoling i 3 spor 235 elever 4 børnehaveklasseledere. 20 lærere 4 pædagogmedhjælpere (6 lektioner) 10.
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
Struktur Økonomi Tidsplan Pædagogik. PROGRAM – forældreworkshop 1. marts kl – i gymnastiksalen Kl Velkommen v/ Lance Luscombe (skoleleder)
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
Lind Skole Version 2 FYRAFTENSMØDE MED FORÆLDRE D. 8. OG D. 9. JUNI 2015.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
Præsentationens transcript:

Undervisning og fritid på Enggårdskolen

Enggårdskolen 400 elever, ca. 60 medarbejdere. 4 klynger og en SFO med ca. 120 børn 3 faser: Fase 1 0.-3. årgang Fase 2 4.-6. årgang Fase 3 7.-9. årgang 10 årgangsteam

Voksne omkring børnene/de unge: Ledelse: Skoleleder, SFO-leder, viceinspektør og afdelingsleder, ½ SFO-souschef. Undervisning: Tre lærere og en pædagog fordeler timerne i forhold til de enkelte aktiviteter. SFO: Skolepædagoger, som er med både i undervisningen og fritiden. Pædagoger som kun er i fritidsdelen. Pædagogmedhjælpere.

Lokaler: Et klasselokale til hver klasse. Et stort fælleslokale. Fine udearealer. SFO og undervisning deler lokaler og udeområder.

Mål

Logo

Samværsregler Overordnede regler: Jeg passer på mig selv Vi passer på hinanden Vi passer på tingene Vi retter os efter de voksne. Derfor Er vi venlige og søde ved hinanden Hjælper vi hinanden Taler vi ordentligt til og om hinanden

Boblere 1. april modtager SFO børnene fra børnehaverne. Formål: At de lærer hinanden og de voksne at kende, og at de bliver fortrolige med de fysiske rammer.

Holddeling og klassedannelse: I bobleperioden og i 0. årgang fordeles eleverne på gult og grønt hold. Disse hold varierer i løbet af skoleåret. Fra 1. årgang er eleverne fordelt i to klasser.

Udskydelse af klassedannelse til 1. årgang Formål: at sammensætte to velfungerende klasser at børnene i resten af deres skoletid oplever et sammenhold på tværs af klasserne at opbygge et godt grundlag for et tæt samarbejde mellem de kommende to klasser at give gode muligheder for holddeling på tværs af klasserne

En typisk skoledag: Morgensang for elever, forældre og medarbejdere. 1. modul (kl. 7.45-9.15) Morgensang for elever, forældre og medarbejdere. Undervisning enten klassevis, de to klasser sammen eller på hold på tværs af klasserne. Skal-opgaver og vælge-tid. Pause (kl. 9.15-9.45) Børnene kan være ude eller inde. 2. modul (kl. 9.45-11.15) Undervisning enten klassevis, de to klasser sammen eller på hold på tværs af klasserne. Skal-opgaver og vælge-tid. Spisning (kl. 11.15-11.30) Vi spiser klassevis. Pause (kl. 11.30-12.00) Børnene skal være ude. 3. modul (kl. 12.00-13.30) Efter efterårsferien: 20 min. Læsebånd.

Faste alternative dage: Emneuge To sundhedsdage Fastelavn Super Sommerdag

Eksempler på pædagogernes opgave i forbindelse med et fagligt emne: Klassen har om emnet lyskilder. Pædagogen laver stearinlys med eleverne. Klassen har i matematik om måleenheder. I pædagogens timer springer eleverne længdespring. Matematiklæreren arbejder med talforståelse. I pædagogens enetimer spiller eleverne forskellige spil, der underbygger dette arbejde. Klassen har om danske fugle i n/t. I pædagogens enetimer laver man forskellige former for fuglefoder og hænger det op i naturen. I et emneforløb om spiring er det pædagogens opgave at lave nylonstrømpehoveder, der spirer. I et emneforløb om Grønland lærer pædagogen eleverne at bygge igloer. Klassen har om eventyr. Pædagogen laver handskedukker med eleverne og hjælper dem med at indøve små teaterstykker. Et emne kunne være Friske Frida og Triste Tom. Hvad gør en glad, og hvad gør en ked af det?

Trivsel Hjælp til børn i vanskeligheder ved tre lærere og en pædagog. Trivselspædagog (undervisning, pauser, fritid) Krudthuset Støtte i klassen Vejledning til lærere/pædagoger Vejledning til forældre

Udvidet skoledag Mere tid til at nå de faglige mål. F.eks. tid til leg og læring. Mere tid til elevens alsidige og personlige udvikling. Mange måder at lære på, bl.a. læringsstile. Skal-opgaver og vælge-tid. Taktil rygmassage. Klassemødet. Gode venner. Elevsamtaler. Portefolie.

Gode venner Boblere og 4. årgang 0. og 5. årgang osv.

Flere gode venner

Forældreintra: Hver uge informationer om stort og småt på forældreintra: Lun ret uge 37: Bilag: lun ret uge 37.doc Skrevet af LDH den 04-09-2009 Matematiklektier til onsdag den 9.sept. Arbejdsbog side 81,82,83 og 84 nr. 4. God weekend Mette Skrevet af MK den 04-09-2009 Dansk: Romanen Fucking forelsket af Nils Schou skal læses til den 17/9. Jane Skrevet af JM den 03-09-2009 tysk lektie tirsdag 8/9: læse og oversætte s.18 + lave 5 spørgsmål Skrevet af HM den 03-09-2009 Lektie i geografi til d. 7/9 Løs opgaven "Er alle u-lande lige fattige?" Mette Skrevet af MAK den 31-08-2009 Dansk om onsdagen Glenn er støttelærer i dansktimerne om onsdagen. Vi vil for fremtiden dele klassen i to, således vi i højere grad kan hjælpe den enkelte elev. I dag har klassen arbejdet skiftevis i klassen og i IT. Skrevet af KT den 26-08-2009

Andre fokusområder Anerkendende tilgang Knæk mobbekurven LP-model Sund kost Læsepolitik Klasseledelse Martemeo Trivselsgrupper Teamkoordinatoren som procesleder