SÆTNINGSANALYSE.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kommakursus ”light” Middelfart Gymnasium 2009.
Advertisements

Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
(tryk en tast for at starte)
At bruge disse to ord rigtigt
Introforløb i grammatik
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Omskrivning med ”to do”
ORDKLASSER I FARVER 2010.
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Det satans komma En kort gennemgang af kommaregler, og hvordan vi arbejder med led- og helsætninger.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
DUBORG-SKOLEN SÆT KOMMA NYT KOMMA Kort kommakursus - undgå kommakoma
Introforløb i grammatik
ORDKLASSER og SÆTNINGSLED
Syntaktisk analyse.
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
DIT-systemet et par introducerende eksempler
Modul 2: Sætningsled Lone Milling.
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
© Isabelle Verhaeghen 李珺
A A R H U S U N I V E R S I T E T 1 Nordisk Institut Ole Togeby, Komposition Skriftlig fremstilling Komposition  1/ Min lillebror og jeg gik en gang ude.
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Ph.d.-projekt, Sanni Nimb
Nægtelser i det franske sprog
Komma Sådan sætter du komma.
Algoritme for anden grads ligninger
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Hvad er mikroorganismer?.
Kapitel 8 En repetition.
Natur uger Mandag morgen gik vi ud i skoven og vi skulle klatre i trær bagefter skulle vi spise mad og bagefter skulle vi hjem.
Teorimodel 1, 2 Undersøgelsens genstandsområde, objekter, prædikater
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Folkeskolens afgangsprøve
Hvad er handlingslogik?
Erfaringsaspektet ’guo’ Lektion 8. Aspektmarkører Fordi verber ikke bøjes i tid på kinesisk, findes forskellige aspektmarkører, som kan sættes bag på.
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Adjektiv - Adverbium Facts and rules.
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
Kommakursus ”light”.
Tegnsætning mshp. kommatering
Kommunikativ sprogfærdighed
Min første søgning for 4 – 5 klasse. Prøv Biblioteksbasen på
Ordklasser.
Min første søgning for 4 – 5 klasse. Prøv Biblioteksbasen på
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Hidtil har det været besværligt og tidskrævende at oprette værktøjer og tilhørende reservedele. Man kunne ikke gennem værktøjets navn/nummer se hvilke.
Sætningsanalyse Velkommen- hvad vil jeg gennemgå
Ordklasser.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
0) Problemstilling: hvad er det jeg undersøger?
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.1 Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.1 Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 2: Afsnit.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Forvægt og bagvægt i sætningen
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 2: Toulmins argumentationsmodel.
Grammatik Sætninger. Typer af sætninger Sætning: består mindst af et subjekt og et verballed Peter løber Helsætning: en sætning, der kan stå alene Eva.
To gange X + O = komma , Jakob gik sin vej fordi han var sur. X O X O
Få styr på ordklasserne
Karrierelæring i dansk på HF
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

SÆTNINGSANALYSE

Betegnelse Tegn Beskrivelse Eksempel VERBALLED (udsagnsled) Man kan sætte ’jeg’, ’han’ el. ’jeg’ foran ordet. Hunden bider SUBJEKT (grundled) Spørg om hvem/hvad der foretager handlingen. Prøv at sætte ’jeg’ ind i stedet SUBJEKTSPRÆDIKAT (omsagnsled til grundled) Findes ved kopula, dvs. verber der fungerer som en slags lighedstegn Hunden er en labrador DIREKTE OBJEKT (genstandsled) Spørg ’hvem/hvad’ + verballed + subjekt Hunden spiser maden OBJEKTSPRÆDIKAT (omsagnsled til genstandsled Findes ved verber af typen ’kalde/anser for’ o. lign. Sætter lighedstegn mellem objekt og objektsprædikat De kalder hunden Trofast INDIREKTE OBJEKT (hensynsled) Spørg ’til hvem/hvad’ + verballed + subjekt + objekt De giver hunden mad ADVERBIALLED (biled) Angiver tid, sted, måde, grad, mm Hunden spiser maden hurtigt PRÆP. FORBINDELSE (forholdsordforbindelse) Er en underafdeling af adverbialled Hunden spiser maden i haven

Obligatoriske led: Subjekt + Verbal Substantiv, Verbum = Ordklasse Subjekt, Verballed = Funktion i sætning/sætningsled

Ikke obligatoriske: Adverbialled Adverbialled: tilføjer tid, sted, omfang eller årsag

Direkte Objekt Mange verber kan eller skal – når de indgår i en sætning – suppleres med et yderligere led, nemlig den genstand eller person handlingen retter sig imod. I sætningsanalysen betegnes dette led som det direkte objekt

Vi foreslår sommetider. Direkte Objekt Nogle verber som f.eks. sende, meddele og foreslå skal altid have direkte objekt. FEJLSÆTNINGER: Vi sender kl. 20.00. Vi meddeler i morgen. Vi foreslår sommetider.

Indirekte Objekt Ved nogle verber, som f.eks. meddele og foreslå, kan suppleres med et yderligere objekt. Dette er det indirekte objekt.

Prædikater Nogle verber fungerer som en slags lighedstegn mellem subjektet og det element, der betegnes subjektsprædikatet. Det drejer sig på dansk om verberne være, blive, hedde, kaldes, forekommer og regnes for. Tilsvarende er nogle verber er konstrueret således, at der opstår lighedstegn mellem objektet og et objektsprædikat.

Helsætninger og ledsætninger Hvad er en helsætning (hovedsætning)? En helsætning kan stå alene. Den er ikke afhængig af de ledsætninger der omgiver den: Hun var alene om opgaven   Hvad er en ledsætning (bisætning)? Ledsætninger er underordnede i forhold til hovedsætningen. De kan som regel kendes på at de indledes med en underordnende konjunktion. Hun var alene om opgaven idet de andre var gået i byen.