18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Velfærd kræver satsning på viden Lars Qvortrup, DPU, Aarhus Universitet Børne-

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Center for Grundskoleforskning
VIND I ØRESUND - Øresund - Kattegat - Skagerrak Et samarbejdsprojekt om vindkraft mellem DTU og LTH Kick-off meeting in Lund d 18 December 2008.
Forældrearrangement om folkeskolereform
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Dataopsamling og GPS-styring
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Date :31 1.
Forside Titel Navn, sted eller begivenhed, dato. CHALLENGES FOR THE BANKING SECTOR - IN THE AFTERMATH OF THE CRISIS Louise C. Mogensen Deputy Chief Executive.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Derek Beach, PhD Associate Professor Department of Political Science
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan i Danmark? A A R H U S U N I V E R S I T E T.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Danmarks relative produktivitetsudvikling

It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Forum Budget
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Finland Uddannelse Skoleliv. Dagsorden  Præsentation  Læreruddannelse  Skolesystem  Skoleliv.
Hvad ved vi om børns læring – hvordan tilrettelægges den bedste undervisning? Niels Egelund Direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning Danmarks.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Er Danmark på rette vej i uddannelsespolitikken? Pasi Sahlberg CIMO Helsinki 13. januar 2011.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Statsbiblioteket-AU kick off-møde, 22 marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Aktuelle udfordringer til de Videregående.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Målstyret læringsreform
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Matematik B 1.
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Årsmødet for Studieadministratorer, 25 november 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt.
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
Fundamentale datastrukturer
Apopleksi/Slagtilfælde – en katastrofe som kan undgås
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor ECTS-konference, 7. december 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DEN GLOBALE UDFORDRING - ECTS LABEL- en del af den.
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.

10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan.
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Lene Sandholdt & Johan Kulmbach
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Folkeskolen i et velfærdssamfund Tænketank Danmark – den fælles skole Landsmøde 3. oktober 2014 Henrik Christoffersen.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Danske Musik- og Kulturskoleledere
Nye vilkår for politik, uddannelse og børnehave:
Completing secondary education
Folkeskolereform Frederikssund
Vidensinformeret Skoleledelse med Visko Møde i Børne- og Uddannelsesudvalget Den 10. januar 2017 Lars Hende Svenson, Skolechef.
Hvad skal hovedstaden leve af? VP Jørn Henrik Levy Rasmussen
Præsentationens transcript:

18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Velfærd kræver satsning på viden Lars Qvortrup, DPU, Aarhus Universitet Børne- og kulturchefforeningens årsmøde 2010

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 2 Disposition › En ny vidensøkonomisk verdensorden › Uddannelse som konkurrenceparameter › Hvordan gør vi en forskel?

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 3 Disposition › En ny vidensøkonomisk verdensorden › Uddannelse som konkurrenceparameter › Hvordan gør vi en forskel?

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 4

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 5 Uddannelse: En investering i den globale videns- økonomi (fra velfærdsstat til konkurrencestat) Styring via output: Accountability Frihed på performancesiden: Forskningsviden, professionskompetence og praksis

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 6 Hvad virker? Hvorfor virker det? Kan det generaliseres?

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 7

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 8

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 9

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Fra symbolsk til reel globalisering Symbolsk globalisering IEA: Internationale, komparative analyser af undervisningseffekter Den nationale selvtilstrækkelighed Læreruddannelsen Uddannelsespolitik ”Educational achievements” ”Evidens” i uddannelsesforskningen ”What works?” 2. Strukturel globalisering Lissabon: Modulisering på basis af fælles standarder Grænseoverskridende uddannelses- samarbejde ”Employability” ”Student mobility” 3. Reel globalisering Uddannelsesproduktion i forhold til et globalt marked Konkurrence mellem nationale uddannelsessystemer Fra dannelse til vidensøkonomi Fra input- til outputstyring (accountability)

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Fra ”dannelse” til vidensøkonomi World Bank 2020 Education Strategy VisionQuality education for all Dynamic, knowledge-driven economies and cohesive societies ObjectiveEducation for allEducation for all and education for the knowledge economy 11

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Fra ”dannelse” til vidensøkonomi OECD: ”High Cost of Low Education Performance” (Paris 2010) Baseret på 40 års undersøgelser af ”educational achievements” ”…the combined evidence consistently points to the conclusion that differences in cognitive skills lead to economically significant differences in economic growth.” ”…reforms are assumed to take 20 years to complete” ”…it takes 40 years until the full labour force is at the new skill level.” Scenarie 1: En forbedring på 25 PISA points BNP i DK forøges med 250 procent frem til 2090 Scenarie 2: Alle lande når op på niveau med Finland BNP i DK forøges med 500 procent frem til

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 13 Disposition › En ny vidensøkonomisk verdensorden › Uddannelse som konkurrenceparameter › Hvordan gør vi en forskel?

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 14

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * USA Præsident Obama og Education Secretary Arne Duncan: ”Race to the Top” Baggrund: De amerikanske elever er svage i performance, men stærke i selvtillid Værktøjer: 4.3 mia. USD som tilskud til uddannelsesreform-stater Accountability measures (ansvarliggørelse og regnskabspligt: Der skal måles på outputtet) Mål: ”Has Johnny actually learned anything over the course of the year?” (educational achievements) 15

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Singapore Ledelse på alle niveauer: Politik, offentlig forvaltning, skoleledelse, classroom mgt. Produktudviklingstrekant: MOE, NIE, skoler Undervisning: Fra religion til evidens: Hvad virker og hvorfor? Skolerne: Store: Fag-afdelinger med afdelingsledere; kapacitet til kvalitetsudvikl. Politikere og forældre: Uddannelse er vigtig; lærere har autoritet Efteruddannelse: 100 timer pr. år pr. lærer 16 David Hogan, National Institute of Education, Singapore

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Boston, USA Læreruddannelsesprojekt Understøttelse og samarbejde: Forskning og skoler Data for accountability og diagnoser Praksisbaseret vedvarende efteruddannelse Distribueret skoleledelse (subject departments) Nye teknologier 17 Tom Payzant, Harvard Graduate School of Education

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Global tendens Uddannelse: Staternes investering i den globale vidensøkonomi Uddannelse skal måles ”What cannot be measured cannot be improved” ”Accountability”: Kvalitetsløft på internationalt og på inter-skole niveau ”Diagnostibility”: Kvalitetsløft på skole- og klasserumsniveau ”Teaching to the test?” I så fald: intelligente tests 18

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Global tendens 21. Century teacher work Education outcome: From: Focus on facts To: Focus on facts, competencies, collaboration and creativity Teacher work: From: Industrial society assembly line To: Knowledge society collaborative work Precondition: Mastership of a common professional language 19

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 20 Disposition › En ny vidensøkonomisk verdensorden › Uddannelse som konkurrenceparameter › Hvordan gør vi en forskel?

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Samlet 95 pct. målsætning Veje til ungdomsuddannelse 1– Vibeke Myrup Jensen og Lisbeth Palmhøj Nielsen – 12. november pct. 95 pct.

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * pct. Veje til ungdomsuddannelse 1– Vibeke Myrup Jensen og Lisbeth Palmhøj Nielsen – 12. november 2010 Individuel skolemålsætning

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * pct. 95 pct. Ambitiøs, individuel skolemålsætning 73 pct.

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Dygtige lærere Øverste 20 procent lærer Nederste 20 procent lærer There is no more important empirical determinant of student outcome than good teaching” (McKinsey Education 2007) Elev-alder Elev-performance (educational achievements)

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Ledelses-performance (pæd., forandring, rammer) Elev-performance (educational achievements) Dygtige skoleledere

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Generobring af lærerautoriteten › Lektor Blomme › Lektor Korrekt › Lektor Smart › Lektor Dygtig › Patrimonial autoritet › Institutionel autoritet › Personlig (karismatisk) autoritet › Faglig autoritet 26

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Højt præsterende skoler › En klar og tydelig ledelse på forvaltningsniveau › En klar og tydelig ledelse på skoleniveau › En afdelingsopdelt skole med selvstyrende teams › Dygtige lærere: Fagdidaktik, klasserumsledelse, sociale relationer › Læsning fra 3. klasse: Læsetest og forebyggende læseindsats 27

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 28 DPU, Metropol, UCC og VIA

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * LP-projektet - det største danske skoleudviklingsprojekt 29

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * LP-projektet - det største danske skoleudviklingsprojekt Foråret 2007Efteråret 2008Maj 2009Oktober 2010 Skoler Lærere/pæd Elever

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * LP-projektet - det største danske skoleudviklingsprojekt Foråret 2007Efteråret 2008Maj 2009Oktober 2010 Skoler Lærere/pæd Elever Baseret på evidens What works – and why? Efteruddannelse i praksiskontekst Forskning – profession -praksis

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Do it – but do it our way › Vi er verdensmestre i demokrati og medborgerskab (sammen med Finland) › Vi har (endnu) et stærkt vidensinstitutionsnetværk (skoler – biblioteker) › Vi har tradition for bottom-up udvikling 32

BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN LARS QVORTRUP DEKAN 18. NOVEMBER 2010 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Do it – but do it our way › Vi er verdensmestre i demokrati og medborgerskab (sammen med Finland) › Vi har (endnu) et stærkt vidensinstitutionsnetværk (skoler – biblioteker) › Vi har tradition for bottom-up udvikling › MEN PLATFORMEN BRÆNDER 33