Naja Marie Aidt Bavian.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Advertisements

Læsning og skrivning i børnehaveklassen
”Intet” af Janne Teller
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Bevidst undervisning i billeder
DE FIRE KUFFERTER Umødte behov Tabte selv Overlevelsesstrategier Imago
Når lærere samarbejder med forældre
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
Readymades / genbrugskunst
Elsker DU også at læse lektier?
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Et væksthus for børn og voksne
Arbejdspladsudvikling
Opgaver og svarark – til individuel brug
 Stk. 2. Forældrekredsen vælger for højst 4 år en eller flere personer til at føre tilsyn med elevernes standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk.
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Billedbøger.
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
Sigrid .
Grønt Flag Grøn Læreruddannelse GFGL. 27/08/10 Det Grønne Flag er hejst på Zahle Ved en flaghejsningsceremoni fredag den 27. august overrakte Børne- og.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
?.
Engelbert H – og den sidste chance
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen

Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Idrætseksamen 2006 Indledning Valg af emne, problemformulering..
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Dannelse og kompetencer
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Et mærkeligt skib.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Værkstedsundervisning
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Anna-Marie H. Hansen, UCL (Jelling) 1 Sammenhæng mellem de to forelæsninger Et overblik over forskellige litterære metoder Fokus på.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Udvikling af fiktionskompetence
Analyse af noveller.
Bryllupsrejse Af Naja Marie Aidt.
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Dagsorden Tirsdag d. 28/10 Hvad ved vi nu om novellegenren – snak i gruppen! Opsamling på film omhandlende komposition. Gruppearbejde i teams – ”Hovedet”.
Af Christina Hesselholdt. Genre n Christian Hesselholdt betegner sin bog som en samling af fiktioner om en barndom.
Bryllupsrejse - Naja Marie Aidt.
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Problemer under debat i litteraturen. Det moderne gennembrud – oplæg og arbejdselv.
Vores relation til Gud: Når Gud taler. Hvordan kan jeg bede? Salmernes bog – Hjælp til at udtrykke både smerte og glæde Fadervor – Grundopskrift fra Jesus.
Modul 2.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Titel – Forfatter - Årstal
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Den analyserende Artikel
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Hvorfor dansk på GF1?.
Novelleanalyse introduktion.
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Naja Marie Aidt Bavian

Stikord Lærerfaglig analyse Litteratursamtalen Flerstemmighed CL KIE-modellen Littraturpædagogik i folkeskolens udskoling Ind i værket, inde i værkets verden, ud af værkets verden

Kreative tilgange Trditionel progression i analysearbejdet: Læsning – med forståelse Genfortællinger m.m. Analyse (fortællingen skilles ad i dens enkeltdele) – de forskellige lag i fortællingen undersøges: fortæller, komposition, personer, miljø, temaer… Fortolkning – samlet fortolkning på baggrund af den grundige analyse Perspektivering – temaerne perspektiveres til andre tekster, der behandler dem… eller til børnenes virkelighed

Kreative tilgange Tænk mindre lineært En slags top-down fortolkning Lidt á la 5-spørgsmål til teksten Fra læsning til perspektivering til analyse – hvorfor ikke? Hvordan aktiverer man elevernes lyst til at tale om teksten? Kan bevidst fokus på dialogisk undervisning hjælpe?

Fra tema til dialog om teksten (10 min. hurtigskrivning) Vælg to af de foreslåede temaer, og skriv ned, hvordan de behandles i ”Bulbjerg”: Det egoistiske menneske Bedrag og selvbedrag Det skrøbelige moderne parforhold Begær Den uskyldige barndom

Samtale ud fra skrivning Det dialogiske klasserum: Læreren stiller spørgsmål (I) Elev 1 udtaler sig omkring spørgsmål (R), og… Giver ordet til en anden elev (R), der giver ordet til en tredje elev (R) osv…

Fra perspektivering til tekstens tema(er) Hvordan kan billedet her sige noget om de vigtigste temaer i ”Bryllupsrejse”? Skriv ned i 7 min. I grupper: tag en runde med det i har skrevet Diskutér temaerne i novellen ud fra det, I har skrevet Opsamling på holdet

Personrelationerne i ”Bulbjerg” Fremstil et sociogram

Store træers grønne mørke Læs anmelderbidderne på bagsiden af bogen. Hvordan passer de til novellen? Skrivning 20 min. Grupper Plenum Hvad synes i om teksten? ”…, men et kunstværk består af følelse, intellekt og vilje. Det er bedst, når alle tre ting er der”. (Anselm Kiefer i Politiken 14.sept.2010) Er Naja M. Aidts noveller små kunstværker? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Bulbjerg Bryllupsrejse Store træers grønne mørke Kvinden i baren Diskutér forskelle og ligheder i de fire tekster