Naja Marie Aidt Bavian
Stikord Lærerfaglig analyse Litteratursamtalen Flerstemmighed CL KIE-modellen Littraturpædagogik i folkeskolens udskoling Ind i værket, inde i værkets verden, ud af værkets verden
Kreative tilgange Trditionel progression i analysearbejdet: Læsning – med forståelse Genfortællinger m.m. Analyse (fortællingen skilles ad i dens enkeltdele) – de forskellige lag i fortællingen undersøges: fortæller, komposition, personer, miljø, temaer… Fortolkning – samlet fortolkning på baggrund af den grundige analyse Perspektivering – temaerne perspektiveres til andre tekster, der behandler dem… eller til børnenes virkelighed
Kreative tilgange Tænk mindre lineært En slags top-down fortolkning Lidt á la 5-spørgsmål til teksten Fra læsning til perspektivering til analyse – hvorfor ikke? Hvordan aktiverer man elevernes lyst til at tale om teksten? Kan bevidst fokus på dialogisk undervisning hjælpe?
Fra tema til dialog om teksten (10 min. hurtigskrivning) Vælg to af de foreslåede temaer, og skriv ned, hvordan de behandles i ”Bulbjerg”: Det egoistiske menneske Bedrag og selvbedrag Det skrøbelige moderne parforhold Begær Den uskyldige barndom
Samtale ud fra skrivning Det dialogiske klasserum: Læreren stiller spørgsmål (I) Elev 1 udtaler sig omkring spørgsmål (R), og… Giver ordet til en anden elev (R), der giver ordet til en tredje elev (R) osv…
Fra perspektivering til tekstens tema(er) Hvordan kan billedet her sige noget om de vigtigste temaer i ”Bryllupsrejse”? Skriv ned i 7 min. I grupper: tag en runde med det i har skrevet Diskutér temaerne i novellen ud fra det, I har skrevet Opsamling på holdet
Personrelationerne i ”Bulbjerg” Fremstil et sociogram
Store træers grønne mørke Læs anmelderbidderne på bagsiden af bogen. Hvordan passer de til novellen? Skrivning 20 min. Grupper Plenum Hvad synes i om teksten? ”…, men et kunstværk består af følelse, intellekt og vilje. Det er bedst, når alle tre ting er der”. (Anselm Kiefer i Politiken 14.sept.2010) Er Naja M. Aidts noveller små kunstværker? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Bulbjerg Bryllupsrejse Store træers grønne mørke Kvinden i baren Diskutér forskelle og ligheder i de fire tekster