1 Hvad kan den almene sektor bruge nøgletalssystemet til ?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykisk arbejdsmiljø.
Advertisements

Regulerende lovgivning 2
Arbejdstilsynet - Status for arbejdsmiljøet og fremtiden
DFM Konferencen – ”OPP i virkeligheden”
Afslutningskonference Interreg Onsdag den 12. september 2012
2 Medlemmerne i Temagruppe partnering er: Direktør Bent Frank, Forsvarets Bygningstjeneste, (formand) Bygningsingeniør Peter Hesdorf, Byggeriets Evaluerings.
Produktivitet, økonomistyring og samarbejde – hvor ligger potentialet?
Byggeriets Evaluerings Center
Projektgranskning Vibeke Kragh, VIA University College februar 2014.
AB 92 Aftalegrundlaget Aftale mellem to parter, køber/sælger – bygherre/entreprenør Kan fraviges efter tydelig aftale Fastsætter sprog, lovvalg og værneting.
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Byggeledelse Henrik Kopp, VIA University College februar 2014.
Nøgletal i alment boligbyggeri
Indikatorer på Det fejlfrie byggeri
Den konfigurerbare skakt Præfabrikerede skaktelementer
Indlejret Tekonologi i Byggeriet Kristine van het Erve 20.jan. 09 Intelligente Byggematerialer Potentialer og barrierer.
Praktiske erfaringer med Byggeriets IKT specifikation
Entrepriseforsikring
Forsinkelse og fristforlængelse Vibeke Kragh, VIA University College februar 2014.
Samlet udbud - Hvad er det?
Danmarks Veje Foranalyse
Arne Johansen Den 20. november 2002 Høring om byggeriets kvalitet, effektivitet og udvikling på Christiansborg Nye samarbejdsformer i byggeriet  Aktørerne.
Tilsyn under renoveringen
Budgetkontrol KAPITEL 12 ss. 504 – 519 samt
Byggeriets Evaluerings Center
UDVALG FOR BYGGEPROCESSER 15. JUNI NØGLETAL - BYGGERI Bekendtgørelsen I kraft fra 1. maj 2009 Nogle nøgletal udgår Afvigelse mellem planlagt og.
13. Økonomiske analyser En virksomheds produktivitet og effektivitet
Afvigelsesrapportering
Workshop - bedre byggeprocesser
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
1 Åben standard - Interfaces  Baggrund for initiativet  Formål og drifsorganisation Bertel Industrielt Byggeri Thomsen.
Bygherreforeningens ideer til en indsats mod svigt, fejl og mangler Henrik L. Bang, civ.ing., MSc, PhD Sekretariatsleder, Bygherreforeningen
ORGANISERING OG DIALOG I BYGGEPROCESSER FRONTHOUSE WORKSHOP 16. JUNI 2011 Jakob Klint, Kuben Management.
Bred Partnering - overvejelser i Driftsområdet om brug af en ”Bred Partnering” model Indlæg på Fælles nordisk entreprenørmarked og nordiske anskaffelsesformer,
Udbudsmaterialet Henrik Kopp, VIA University College februar 2014.
VELKOMMEN TIL Netværkskonference Femern Belt
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Befordring af småbørn og skoleelever. Mødets indhold Velkomst Om formalia Gennemgang af kontrakten Erfaringer og samarbejde Dialog med forældre. Erfaringer.
En entreprenørs oplevelser og erfaringer ved Kim R. Jensen.
Orienteringsmøder 2014 Skiferfacader Afrapportering Fejl og mangler i dokumentationen Byggeteknisk svigt og skader.
Standard for god Skatterevisionsskik. Hvorfor ?  Kejserens nye klæder……  Kvalitetsdeklaration  Retssikkerhed.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Danvak Nordjylland den 9. marts 2011
Udvalg for Byggeprocesser. STANDARDFORBEHOLD TOLERANCER Er der ikke i udbudsmaterialet givet oplysninger om, hvilke tolerancer andres ydelser bliver leveret.
Indikatorer på Det fejlfrie byggeri Bygherreforeningen 21. november 2013.
Handel med korn mellem landmænd
Dialogmøder med bygherren Dialog om arbejdet med at planlægge og koordinere i forhold til sikkerhed og sundhed under projektering og udførelse (procedurer,
Kursus i energibesparelser
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Mission BygSoL – Samarbejde og Læring i Byggeriet I fremtiden er byggeprocessen en værdiproces. Det betyder at det hverken er omkostningerne eller avancen,
Last Planner System V/Erik Jung
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
ENTREPRISENS UDFØRELSE Stjerneklubben.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | Foreningen af Rådgivende Ingeniører | TEKNIQ.
Mission Statens Byggeforskningsinstitut lavede i 2004 en undersøgelse af svigt i byggeriet. Ifølge denne undersøgelse beløber omkostningerne til afhjælpning.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Seminar NVF-udvalg juni 2006 på Færøerne Best practice Indeholder normer – bindende regler i mindre omfang Udmøntning af politikkernes ønsker.
Kvalitetssikring - vedligeholdelsesplan
Det Tredje Øje 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
§ 72 - Planlægning af infrastrukturarbejder
Leverandørprojektering og samprojektering
Betydningen af fars barsel for lige løn mellem kønnene
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
BYGNINGSKONTRUKTØR THE MAN ON THE MOON
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
14. Økonomiske analyser En virksomheds produktivitet og effektivitet
14. Økonomiske analyser En virksomheds produktivitet og effektivitet
Det konstruktive og resultatgivende samarbejde ved tredjepartskontrol
Advokat Rasmus Holm Hansen
Digital aflevering.
Præsentationens transcript:

1 Hvad kan den almene sektor bruge nøgletalssystemet til ?

2 Entreprenørnøgletal – fra bureaukrati til … Hvad er væk: Papirskemaer i bunker, fejlagtigt mål for produktivitet og forklaringer på pris&tid ændringer Hvad er tilbage: Relativ afvigelse mellem planlagt og faktisk udførelsestid korrigeret for tidsfristforlængelser Antal mangler indført i afleveringsprotokollen klassificeret efter alvor. Økonomisk værdiansættelse af mangler Manglers betydning for ibrugtagningen Ulykkesfrekvens udtrykt som antal anmeldte arbejdsulykker sat i forhold til entreprisesummen

3 Mangler ! A0 ikke alvorlige mangler A1 mindre alvorlige mangler A2 alvorlige mangler A3 kritiske mangler 98% Kilde: Omfanget af svigt, fejl, mangler og skader i dansk byggeri, Erhvervs og Byggestyrelsen, 2009 Manglers betydning for ibrugtagningen Økonomisk værdiansættelse af mangler Afhjælpes typisk hurtigt Optælling stærkt problematisk

4 Kundetilfredshed 1.Entreprenørens evne til at bistå konstruktivt ved projektgennemgangen eller ved planlægning af opgaveløsningen forud for entreprisens opstart på byggepladsen. 2.Entreprenørens evne til at finde løsninger i overensstemmelse med udbudsmaterialets krav og i øvrigt imødekomme bygherrens behov og ønsker inden for de aftalte rammer. 3.Entreprenørens evne til at overholde aftalte tidsplaner og aflevere entreprisen til tiden. 4.Entreprenørens evne til at indgå i dialog om tillægsydelser og priser for disse. 5.Entreprenørens evne til at føre en konstruktiv dialog og medvirke til et godt samarbejde mellem projektets nøglepersoner. 6.Entreprenørens evne til at tage hensyn til byggepladsens omgivelser, f.eks. naboer, beboere,øvrigt personale og evt. brugere af bygningen under arbejdets udførelse. 7.Entreprenørens evne til at medvirke til at gennemføre en tilfredsstillende aflevering. 8.Entreprenørens evne til at levere information om drift og vedligeholdelse i overensstemmelse med udbudsmaterialets krav. 9.Angivelse af, om bygherren vil benytte virksomheden igen ved et lignende projekt? … og karakteren er 3,14 !!!

5 Svaret var 3,14 – men hvad var spørgsmålet ? Foreløbig SBI-analyse om produktivitet: Byggeri årgang 1957: 378 kr. pr. kvm. Opregnet til nutiden med inflation og standard: kr. pr. kvm. Sammenlignelig pris i dag: kr. pr. kvm. Hvem har scoret gevinsten ? Entreprenørerne tjener ikke penge Rådgiverne scorer ikke på byggeri Håndværkerne ikke forgyldt. Byggematerialer ingen forklaring. Grundpriser og tilslutning ikke årsagen.

6 Vi har brug for resultater og ikke talgymnastik … Nøgletal og karakterbøger adresserer ikke direkte de afgørende udfordringer: - forbedre produktiviteten - reducere fejl og mangler Værditilvæksten kunne ligge i at tage ”kvadratroden af nøgletallene” og komme med indsigt og anbefalinger – men kan systemet bære det ? Løsningen ligger i ledelse, herunder kontrakt- former, kvalitetssikring, projektgranskning osv.