Cases for gruppearbejde - om vejledningsværktøjer og apotekspraksis Til vejlederdagen d. 20 januar 2003- eftermiddag v Lotte Stig Haugbølle.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Gammelheds-Philosophy
Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Den er bare stor.... Nu kan den vist ikke dreje mere…
At bruge disse to ord rigtigt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Sikkerhedskultur - lærlinge
GRAFISK FORTÆLLING 1.
Nonne historie.
En gennemsnitlig og fiktiv Jonathans dokumenterede forløb på Korsør ProduktionsHøjskole Jonathan starter mandag den 12. oktober på Korsør ProduktionsHøjskole,
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Sæt pennen på papiret Skriv de årsager til uro hos spædbarnet ved brystet, som falder jer ind…. Uro ved brystet s kan skyldes…
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Roskilde Tekniske Skole
Progression i arbejdsmarkedsparathed
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Sofies dejlige dag.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Velkommen til workshoppen ”Fornyelse af aftenskolen”
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
MUNDTLIG FREMSTILLING
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Nissen på tur På loftet sidder nissen med sin julegrød,
Gråskala.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
En tidlig morgen i februar dag var vi i piareersarfik og spurgte elever om hvad de synes om at gå i piareesarfik. Så her er deres svar:
Relationer – børn og voksne
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Reduktion AM 2009.
Gå-hjem-møde 17. april 2007 Joachim Boll og Bodil Damgaard
Ria Slides I dette indkøbscenter kan fruerne vælge mellem forskellige mandetyper...
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Vejlederrollen vejledningspædagogik og projektvejledning
Digital aflevering? Elektronisk eksamensforløb?.
Relation mentee/mentee`s forældre/mentor – bud på, hvordan mentee og forældre involveres, så de spiller en aktiv rolle i relationen og selv opsøger mentor.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Enhed. Klynge/ Netværk Vidnefortælling (anvendes på Område- og BUF-niveau) En fortælling om de ledelsesmæssige faglige overvejelser og nye handlingsperspektiver.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Apotek-Højskole projektet, 2. Del 2000 Angina pectoris patienten og sygehusapoteket Information om lægemidler på kardiologiske afdelinger Resultater fra.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
 Cirka 30 Limited care(LC) patienter  Cirka 12 Selfcare(SC) patienter  Cirka 20 Hjemmehæmodialyse(HHD) patienter  Strukturændring 2012  Den enkelte.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

Cases for gruppearbejde - om vejledningsværktøjer og apotekspraksis Til vejlederdagen d. 20 januar eftermiddag v Lotte Stig Haugbølle

CASE 1: Farmaceutstuderende Trine Trallesen er på studie- ophold på X-borg apotek og ringer nu til sin veninde, farmaceutstuderende Sanne Sørensen, for at fortælle om, hvordan det går på apoteket: Trine: "Jo, det er sådan set meget spændende at være på apoteket, men vi er lidt utilfredse med den vejled- ning, vi får. Det er kun muligt at få vejledning, hvis vi har lavet en aftale med vores vejleder i forvejen. Og det er da lidt træls, ikk'?" Sanne: "Nå, men holder I så slet ikke møder eller hva'?" Trine: "Jo, det gør vi da, men når vi endelig holder møde, så er det, som om vores vejleder hele tiden vil dreje vores samtale ind på at snakke om noget med farmaceutprofessionen. Farmaceuter mig her og farmaceuter mig der … Spørgsmål: Hvad er Trines problem(er)? Kan/skal vejlederen gøre noget ved problemerne? I så fald, hvad?

CASE 2: Farmaceutstuderende Susanne Sommer er på vej hjem til sine forældre efter en lang arbejdsdag i skranken på Y-købing apotek, hvor hun er på stu- dieophold. Susanne sidder i bussen og tænker lidt over skrankearbejdet. Faktisk undrer hun sig lidt. Det har været godt at komme i skranken, synes hun, men hun kunne faktisk godt tænke sig, at der blev fulgt bedre op på hendes ekspeditioner af farmaceu- terne. Gør hun det "rigtige", og når hun gør noget, der ikke er så smart, hvorfor er det så ikke det? Susanne bliver mestendels vejledt af apoteksassisten- terne, og i begyndelsen var det da også meget godt, men efterhånden er det blevet utilfredsstillende. Susanne savner i øvrigt også en god introduktion til apotekets politik inden for 1. valgspræparater. Spørgsmål: Hvad er problemet for Susanne? Hvad er vejlederens funktion i relation til det daglige arbejde (i skranken)? Hvorledes kan apoteket give en god introduktion til dets 1. valgspolitik?

CASE 3: Farmaceutstuderende Søren Suresen og Laila Lalle- glad, der begge er på studieophold på X-købing apo- tek, sidder og snakker i apotekets frokoststue. De har lige haft møde med deres vejleder. Det har egentlig været et meget hyggeligt møde, ja, næsten for hygge- ligt … Det er nemlig, som om der nogen gange går for meget "kaffeslabberads" i møderne. Der mangler en dagsorden for møderne, og deres vejleder har svært ved at give dem et fagligt modspil, synes Søren og Laila. Spørgsmål: Hvad er problemet for de to studerende? Kan/skal vejlederen gøre noget for at løse problemet, og i så fald hvad? Kan/skal de studerende gøre noget, og i så fald hvad?

CASE 4: Netop hjemvendt til DFH efter et halvt års studieop- hold sidder en gruppe farmaceutstuderende i kanti- nen og snakker om deres vejledere på apoteket. De studerende har vidt forskellige erfaringer. To stude- rende fortæller glade om, hvor god og engageret en vejleder de har haft. Vejlederen har bl.a. taget de to studerende med til adskillige møder, herunder kreds- møder. Vejlederens job var i øvrigt så spændende, at den ene af de to studerende sagtens kunne forestille sig en fremtid som apoteksfarmaceut. To andre stu- derende er mindre positive. De har lavet for meget farmakonomarbejde, mener de, og de er ikke blevet inddraget nok i det daglige farmaceutarbejde. Des- uden har deres vejleder ikke vist særlig megen interesse for deres studieophold. Spørgsmål: Hvilke(t) problem(er) er at finde i de studerendes beskrivelser? Hvad kan man som vejleder gøre for at løse sådanne problemer? Skal man gøre noget?

CASE 5: Så er det blevet projektskrivningstid for farma- ceutstuderende Dorthe Dovnesen og Rikke Rask. De har haft et par indledende samtaler med deres vej- leder om projektet og er nu gået i gang med projek- tet med krum hals. Deres vejleder derimod, syge- husfarmaceut Tarja Tvivlesen, er ved at få (flere) grå hår i hovedet (end hun allerede har). For det første ved hun ikke specielt meget om det emne, de studerende har valgt at skrive projekt om: samar- bejde på tværs i sundhedssektoren. For det andet, og hvad værre er, er hun meget i tvivl om, hvordan hun skal gribe projektvejledningen an: "Hvordan skal jeg vejlede de studerende, hvad skal jeg spørge om, hvad skal jeg holde øje med i pro- jektoplæggene, hvornår er det "godt nok", det de studerende skriver?", tænker stakkels Tarja. Spørgsmål: Hvilke gode råd/ideer har I til den rådvilde vejleder? Hvordan kan hun gribe vejledningen an?

CASE 6: Apoteksfarmaceut Kirsten Karskenbælg er i gang med den afsluttende evaluering af to farmaceutstu- derendes studieophold. Alle tre synes, at der har været så meget, de studerende skulle nå under stu- dieopholdet, og der har været så lidt tid til at nå det i. F.eks. ville de to studerende gerne have brugt mere tid til gennemgang af de større sygdomme og deres behandling. Men hvor skal tiden tages fra? Spørgsmål: Er der et problem her? I så fald, hvordan kan det løses og af hvem? Er DFHs forslag til opgavefordeling under studie- opholdet passende? Forslag til ændringer?

CASE 7: "Åh, ja, så skal vi til det igen", tænker apoteksfarma- ceut Janne Jammer. De studerende på studieophold skal endnu engang på studiebesøg hos amtets læge- middelkonsulent, der er uddannet farmaceut. Besø- get er absolut relevant, og de studerende plejer da også at være meget glade for besøget. Men Janne er ved at køre lidt træt i det. De studerende kommer hvert år hjem med de "samme" erfaringer fra besø- get. "Måske skyldes det, at deres oplæg til studiebesøget ofte er det samme", tænker Janne. "Men hvordan pokker kan de studerende lægge nye perspektiver ind i besøget, hvordan kan man få drejet det samme besøg, således at der hvert år kommer noget nyt ud af det?" Spørgsmål: Hvordan kan Janne være med til at lægge nye perspektiver ind i de studerende studiebesøg? Fortæl om jeres eventuelle gode og dårlige erfaringer med studiebesøg.