Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan i Danmark? A A R H U S U N I V E R S I T E T.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SU-støttemodtagere i udlandet maj •Hvor mange støttemodtagere læser på hele videregående uddannelser (VU) i udlandet? •Hvad læser de og hvor læser.
Advertisements

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Humanistundersøgelsen 2007 miniSeminar 6. maj 2008 Flemming Meier, CBS Learning Lab
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Hvad er internationalisering
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Hvad viser de foreløbige progressionsdata på tværs af landet? Michael Rosholm Aarhus universitet.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Vælgerne og danske EP-valg
Vækstforum Hovedstaden
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
Velkommen til DGF’s 92. årsmøde og generalforsamling.
Den danske universitetssektor
Forskning og uddannelse uden grænser – to globale initiativer Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen, Aarhus Universitet Næstformand for Rektorkollegiet Medlem.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Basismidler i konkurrence- på vej mod A- og B-universiteter? Rektor, Lauritz B. Holm-Nielsen, Aarhus Universitet.
Flere kvinder i forskningenLandstingssalen 27. maj 2004 Jane Wickmann Teknologisk Institut.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor DK Infonetværkskonference, 10. og 11. maj 2007 AARHUS UNIVERSITET INFONETVÆRKSKONFERENCE 2007.
BARRIERE FOR KOMMUNAL INNOVATION - og offentlig-privat innovations-samarbejde Jon Sundbo Professor Center for servicestudier, Roskilde universitetscenter.
Styrelsen for International Uddannelse Susanne Suhr Andersen, Markedsføringsenheden Politiske Initiativer, konferencer, mv Sørup Herregård, 18. marts 2010.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Syddansk Universitet Strategi og ledelsesgrundlag Den 16. december 2013.
Sønderjylland i verden – Globale udfordringer og lokale kompetencer Hvordan er de danske uddannelser rustet til globaliseringskapløbet.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
NYE MULIGHEDER FRA JULI 2008 UDLANDSSTIPENDIET. KORT FORTALT SU-bekendtgørelsens §§ Penge til at betale studieafgift i udlandet i op til 2 år.
Virksomhederne i verden Cepos skattekonference 12. juni 2006 Dansk Industris syn på skattepolitikken 2006 V/ Underdirektør Tine Roed.
Amerikanske Tilstande. Danskernes holdning til USA Ja: 24,3 % Nej: 59,7 % Ved ikke: 16,1 % Kilde: Catinet for CEPOS, juni 2008 ”Mener du, at der er elementer.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
A A R H U S U N I V E R S I T E T Rektor, Lauritz B. Holm-Nielsen Rektors sommertale 2008 Aarhus Universitet.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Statsbiblioteket-AU kick off-møde, 22 marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Aktuelle udfordringer til de Videregående.
Forskningspolitisk Årsmøde Videnskabernes Selskab 28. Februar 2006 ”Forskning for fremtiden – strategi, synergi og styring” Linda Nielsen, professor, dr.jur.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Matematik B 1.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Årsmødet for Studieadministratorer, 25 november 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt.
Grunde til at jeg elsker dig
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Besøg af: Erhversrådet Herning Ikast Brande 11. april 2007 AARHUS UNIVERSITET Velkommen til Aarhus Universitet! 11. April.
Åbent Universitet på IT-Universitetet i København kompetenceudvikling for professionelle Mads Tofte, rektor.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor ECTS-konference, 7. december 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DEN GLOBALE UDFORDRING - ECTS LABEL- en del af den.
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Virkning af forsuret gylle i praksis  Hvordan måles kvælstofudnyttelse  Forsøg med forsuret/beluftet gylle  Betydning i marken  Økonomisk betragtning.
28. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen VIDENUDVEKSLING UDDANNELSE FORSKNING TALENTUDVIKLING HUMBOLDT -UNIVERSITETET.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Norden i verden A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt perspektiv  Det internationale.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Universitets-Samvirket d. 23. maj 2007 Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen Aarhus Universitet Et universitet i forandring.
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN,9. December 2010 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets faglige udviklingsproces Fire hovedområder pr : Kulturvidenskab.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
Udsædsmængder og såtidspunkt i vinterbyg
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan.
21. NOVEMBER 2011 UDDANNELSESMINISTER MORTEN ØSTERGAARD BESØGER AARHUS UNIVERSITET VELKOMST VED REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Universiteter og studenterbevægelse i Chile. Fra overgangen til demokrati til i dag.
Flakkebjerg 2 marts 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
NYE MULIGHEDER FRA JULI 2008 UDLANDSSTIPENDIET. BAGGRUND Fremme internationalisering Flere studerende skal ud Kravet om balance i udvekslingsaftalerne.
Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen18. JANUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET Møde med Palle Christiansen REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSENJANUAR 2012 VELKOMST OG INTRODUKTION.
Aarhus Aros Rotary Det gode forsker- og studieliv.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor PUMPKIN 21. september 2007 AARHUS UNIVERSITET PUMPKIN Centre for Membrane Pumps in Cells and Disease.
31. AUGUST 2011 MØDE MED VESTAS VISIONERNE BAG FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET.
A A R H U S U N I V E R S I T E T U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Lauritz B. Holm-Nielsen| 2 Aarhus Universitets Strategi
INTERNATIONALISERING AF UDDANNELSERNE Hans Peter Jensen Rådet for Internationalisering af Uddannelserne Vejle
Præsentationens transcript:

Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan i Danmark? A A R H U S U N I V E R S I T E T

Internationaliseringen af videregående uddannelse Det internationale uddannelsesmarked Markedet for videregående uddannelse Et eksempel på en regional uddannelsesstrategi Mål for danske videregående uddannelser Internationalisering – virkemidler Konklusion A A R H U S U N I V E R S I T E T

Karakteren af det internationale uddannelsesmarked Udenlandske studerende på nationale uddannelser Studerende i udlandet Fælles grader (joint–degrees) Udbud af uddannelser i andre lande (off-shore) Virtuelle universiteter A A R H U S U N I V E R S I T E T

Det internationale marked for videregående uddannelse OECD landene modtager 90-95% af alle udenlandske studerende, svarende til 1.98 millioner studerende i 2003 ud af ca. 90 milioner studerende ialt De fleste (61%) udenlandske studerende i OECD området kommer fra ikke-OECD lande 5 lande modtog 70% af alle udenlandske studerende i OECD området i 2003: USA (28%), UK (12%), Tyskland (11%), Frankrig (10%), Australien (9%) De nordiske lande modtog tilsammen 60.000 studerende, ca. 3% af de udenlandske studerende i OECD området Kilde: OECD Education at a glance 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T

Hvor er de studerende A A R H U S U N I V E R S I T E T Kilde: OECD Education at a glance 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T

A A R H U S U N I V E R S I T E T

Uddannelsernes internationaliseringsgrad Kilde: OECD Education at a glance 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T

Hvor kommer de studerende fra (2001) OECD modtager-lande i Nord Amerika Europa OECD Fra Afrika 20% 77% 12% Fra N. Amerika 55% 38% 7% Fra S. Amerika 54% 42% 4% Fra Asien 47% 29% Fra Europa 15% 81% 34% Fra Oceanien 19% 1% Fra WORLD 33% Source: OECD A A R H U S U N I V E R S I T E T

Verdensbankens strategi for videregående uddannelse i Latin Amerika Pillar Components Addressing Institutional Capacity Building Relevance Improving Public Sector’s Performance 2. PublicFunding Quality 3. Quality Assurance Mechanisms 4. Labor Market Observatories Building a Market for HigherEducation Enrolment 5. Student Finance Equity A A R H U S U N I V E R S I T E T

Dansk videregående uddannelse – hvad er målene? Styrke det globale udsyn Flere skal uddannes mere Højere kvalitet i danske uddannelser Flere udenlandske studerende Stærkere sammenhængskraft Øge konkurrenceevnen A A R H U S U N I V E R S I T E T

Australiens udbud af studieprogrammer (1996-2001) A A R H U S U N I V E R S I T E T

Effekten af USAs internationaliseringsstrategi Præ-graduat uddannelse (college) ca. 3% fremmede Post-graduat uddannelse i natur- og ingeniørvidenskab ca. 65% 84 281 udenlandske forskere i 2003, forøget med 50% på 10 år Udenlandske universitetsforskere udgjorde 35-40% i 2003 I 2004 var 27% af samtlige læger i USA uddannet i udlandet Kilder: WHO, OECD & Institute of International Education (IIE) A A R H U S U N I V E R S I T E T

Hvor mange højtuddannede bliver i USA Hvor mange højtuddannede bliver i USA? procent af 1996 PhD cohorten der stadig var i USA i2001 Kilde: Oak Ridge Associated Universities A A R H U S U N I V E R S I T E T

En differentieret strategi? Er målene for eksempel: 10% udenlandske studerende på bachelor niveau? 15% på kandidat? og 25% forskeruddannelse? Medfinansiering til både præ- og postgraduate uddannelser i udlandet? Stipendier til hele eller dele af danske uddannelser for ikke-europæere? Hvilke typer af dansk uddannelse vil vi markedsføre? Skal de højtuddannede blive i DK efter uddannelsen? Hvordan sikrer vi tilstrækkelig kapacitet og instutionelt engagement? A A R H U S U N I V E R S I T E T

Virkemidler i uddannelsesmarkedet Kvalitetssikring Finansiering – udbud Markeds- transparens Institutionel kapacitet Markedsføring Finansiering – efterspørgsel A A R H U S U N I V E R S I T E T

Konklusion Globalt uddannelsesmarked en realitet Dansk deltagelse i udbud og efterspørgsel bør være proaktiv Prioritering af virkemidler Institutionel kapacitet Kvalitetssikring – akkreditering, ENQA og ECTS Gennemsigtighed i markedet – systematiske arbejdsmarkedsanalyser International markedsføring Balance mellem udbuds- og efterspørgselsfinansiering A A R H U S U N I V E R S I T E T

Tak for Invitationen rektor@au.dk A A R H U S U N I V E R S I T E T