Økonomiske kompetencer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Advertisements

Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
Problemløsningsteknikker
Analyse af kvalitative data
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Studieretningsprojekter
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Viden, læring og progression
Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk:
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
Inquiry based science education
Videnskabsteori og faglige metoder
Karl Henrik Flyums model
Vt-9 kursus program 2. møde
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Inquiry Based Science Education - IBSE
Studieretningsprojekter
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Introduktion til opgaveskrivning
Problemorienteret projektarbejde
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Problemformuleringer med matematik
Fra vejledning til biologi c
Afklaringsforløb KONTOR  Analysere, klassificere, systematisere, organisere og planlægge FINANSIEL  Forudse, kalkulere, revidere, markedsføre TEKNISK.
Fælles mål 2009 Isboden.
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Ethos i web 2.0 tidsalderen
Forsøg med it-eksamen Virksomhedsøkonomi International økonomi Afsætning.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Udvikling af fiktionskompetence
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Udvalg for professionsspor
Historiske kilder Kildekritik
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Humanistisk sundhedsforskning
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Evalueringskapacitet Emne 1Emne.
Innovation og kreativ idégenerering AMU-kursus © Ministeriet for Børn og Undervisning. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Finanstilsynets benchmark for levetidsforudsætninger Præsentation 19. januar 2011.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
SRO SKRIV!.
Dronninglund 2/2-05.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Kapacitetsudfordring Antal klasser ved 26 elever
Innovation i matematikfaget
Præsentationens transcript:

Økonomiske kompetencer

At tænke økonomisk Handler om at kunne skelne mellem hvilke spørgsmål, der er væsentlige for økonomi og hvilke, der ikke er, samt at vide, hvornår de skal bringes i spil.

At finde udfordringer Handler om at kunne identificere og formulere økonomiske udfordringer, dels at kunne løse sådanne udfordringer. Det kan dreje sig både om handlingsalternativer af mere teoretisk art og alternativer rettet mod at opridse og prioritere hvilke handlingsalternativer, der foreligger.

At argumentere Handler om at kunne følge og bedømme et økonomisk ræsonnement, herunder at kunne vurdere sammenhængen af en række økonomiske forhold. Endvidere består kompetencen i at kunne gennemføre et økonomisk ræsonnement.

At arbejde med data Handler om at kunne indsamle, udvælge og bearbejde relevant datamateriale, dels at kunne vurdere troværdigheden af data og deres relevans i en given sammenhæng.

At arbejde med modeller Handler om at kunne anvende økonomiske modeller og forklare modellens forudsætninger og egenskaber.

At kommunikere Handler om at sætte sig ind i at fortolke andres økonomiske udsagn og tekster, dels at kunne udtrykke sig på forskellige måder om økonomiske forhold.