Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed Adm. dir. Lars Liebst
Agenda Balanceringen af kultur og profit Vækst 2009 - Tivolis strategiske arbejde Strategi er en central ledelsesopgave De rigtige strategier er en afgørende basis før Lean, coaching mv.
Tivoli kort… klenodie eller forretning Tivoli er egentlig et Klenodie i ordets bedste betydning, men for at kunne fastholde dette, så bliver vi nødt til at tjene penge - og det betyder, at vi rent professionelt bliver nødt til at drive Tivoli som en forretning, efter moderne ledelsesmæssige og forretningsmæssige principper. SALGSPROCES i 1999
Tivoli kort… kultur og forretning Eneste børsnoterede selskab med eget symfoniorkester Panto License to operate
Tivolis strategiske arbejde
Det er vigtigt at sætte nye mål Pejlemærker frem mod 2009 Fra sæson- til helårsvirksomhed Tivoli skal sætte standarden for service og kvalitet Vækst 2009 En ny strategiplan for Tivoli i samarbejde med medarbejdere, chefgruppen og vores bestyrelse. For som Carstensen sagde: Tivoli bliver aldrig færdig!
Processen Processen er forankret i chefgruppen Ekstern konsulent tilknyttet som facilitator Række af workshops Medarbejderne inddrages på udvalgte stræk Keep it simple - Powerpoint-strategi Ny strategi kræver ny organisation Analyse x Accept x Udførelse = Resultat Dialog, åbenhed og information Vælg den offensive tilgang – investering og udvikling er vejen ud af krisen
Processen - indhold Mission & vision Målsætninger Opfølgning Planlægning Strategier Strategiske udfordringer SWOT og styrkepositioner Situationsanalyse
Processen - indhold Mission & vision Målsætninger Opfølgning Planlægning Strategier Strategiske udfordringer SWOT og styrkepositioner Situationsanalyse
Situationsanalyse Strategisk analyse Mystere-shopping Exitanalyser Priselasticitet Gæsteklager
De næste skridt … Mission & vision Målsætninger Opfølgning Planlægning Strategier De næste skridt … Strategiske udfordringer SWOT og styrkepositioner Situationsanalyse
Mission
Vi vil betage vores gæster
Vi kan kun ’betage vores gæster’ hvis…: Mission Vi kan kun ’betage vores gæster’ hvis…: 1. Vi overgår gæstens forventninger
Vi kan kun ’betage vores gæster’ hvis…: Mission Vi kan kun ’betage vores gæster’ hvis…: 1. Vi overgår gæstens forventninger 2. Vi sætter standarden for service
Vi kan kun ’betage vores gæster’ hvis…: Mission Vi kan kun ’betage vores gæster’ hvis…: 1. Vi overgår gæstens forventninger 2. Vi sætter standarden for service 3. Vi udfordrer og fornyer os konstant
Vi kan kun ’betage vores gæster’ hvis…: Mission Vi kan kun ’betage vores gæster’ hvis…: 1. Vi overgår gæstens forventninger 2. Vi sætter standarden for service 3. Vi udfordrer og fornyer os konstant 4. Vi er passionerede - hver gang, hver dag, året rundt
Ny vision Vision
Vi vil være et førende, internationalt oplevelsesbrand Ny vision Vi vil være et førende, internationalt oplevelsesbrand
Vision Vi bliver et førende, internationalt oplevelsesbrand ved at forfølge to spor: Vi vil sætte en helt ny standard i branchen for service og kvalitet Vi vil etablere Tivoli indenfor nye, spændende oplevelsesområder
Vi kan kun blive et førende, internationalt oplevelsesbrand, hvis…: Mission Vi kan kun blive et førende, internationalt oplevelsesbrand, hvis…: Vi tiltrækker og udvikler branchens bedste medarbejdere
Vi kan kun blive et førende, internationalt oplevelsesbrand, hvis…: Mission Vi kan kun blive et førende, internationalt oplevelsesbrand, hvis…: Vi tiltrækker og udvikler branchens bedste medarbejdere Vi stiller krav til vores medarbejdere
Vi kan kun blive et førende, internationalt oplevelsesbrand, hvis…: Mission Vi kan kun blive et førende, internationalt oplevelsesbrand, hvis…: Vi tiltrækker og udvikler branchens bedste medarbejdere Vi stiller krav til vores medarbejdere Vi agerer professionelt både internt og eksternt
Vi kan kun blive et førende, internationalt oplevelsesbrand, hvis…: Mission Vi kan kun blive et førende, internationalt oplevelsesbrand, hvis…: Vi tiltrækker og udvikler branchens bedste medarbejdere Vi stiller krav til vores medarbejdere Vi agerer professionelt både internt og eksternt Vi overvåger oplevelsesindustrien aktivt
Overordnede målsætninger
Ambitiøst vækstmål Markant løft i service og kvalitet Vækst i gæstetal Endnu stærkere brand 1 2 3 4
De næste skridt … Mission & vision Målsætninger Opfølgning Planlægning Strategier De næste skridt … Strategiske udfordringer SWOT og styrkepositioner Situationsanalyse
Strategier Strategier
Organisering Organisering
Afrunding
Opsummering Tivoli bliver aldrig færdig – og det gør I heller ikke Situationsanalyse SWOT Strategiske udfordringer og styrkepositioner Mission & vision Målsætninger Strategier Planlægning Opfølgning
Spørgsmål