Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er behovene i Danmark?
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
Igangværende SFI Campbell reviews inden for arbejdsmarkedet Trussel effekten af aktivering Trussel effekten af dagpengeperiodens udløb Effekten af deltagelse.
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Inddrag nu Kick-off møde
Evidensbaseret socialt arbejde - på vej mod version 2.0?
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
WORKSHOP B3 UNGE AFVIGERE
EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS
Børnefamiliecenter Nordvang og familieklassen i Vestbyskolen.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Udsatte børn og unge i Danmark - Hverdagsliv og social indsats
Holdninger til mennesker med handicap i et beskæftigelsesperspektiv
Løn og køn Analyser fra SFI og Lønkommissionen Lisbeth Pedersen
Livsvilkår for børn på asylcentre
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Der kan frit vælges farver fra farvepaletterne.
Videregående pc-vejledning Modul 04: Windows-elementer 60+Bornholm.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Forbyggende indsatser • FOR UNGE. For at indsætte dato og sidefod: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”dato” i feltet for.
Introduktion til Sprogpakken
Skoleforhold og Læring
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Formularer (Access, del 3)
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
kursusmateriale til plejefamilier
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
3 IGANGVÆRENDE SFI CAMPBELL REVIEWS OM STOFMISBRUGSBEHANDLING
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Velkommen til informationsmøde Projekt Tidlig Identifikation
Pilotprojektets baggrund
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
En kvalitativ undersøgelse – baseret på interviews
Hvad vil det sige at arbejde evidensbaseret og hvordan kan Socialstyrelsen understøtte arbejdet i kommunerne? Psykiatrikoordinatorerne den 30. januar 2014.
Campbell review om forebyggende hjemmebesøg Varme hænder og køligt overblik Oplæg om Campbell review om forebyggende hjemmebesøg, 29/ ,Camilla Thorgaard.
DSH Faglige Center COLORADOBILLER 2004 Bo JM Secher DSH-Faglige Center.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Af: Sarah greve og Anja Cichon
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Duba-B8 A/S 100 år med danske håndværkstraditioner indenfor møbelbranchen.
Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. EFTERVÆRN STØTTE TIL TIDLIGERE ANBRAGTE.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Der kan frit vælges farver fra farvepaletterne.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
Dialog mod Vold som business-case
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Metoden fælles beslutningstagning
FINANSIERING AF FREMTIDENS VELFÆRDSSAMFUND
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Præsentationens transcript:

Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges en baggrundsfarve fra en af farvepaletterne til feltet mellem de to vandrette linjer. Bemærk at farverne virker mere neddæmpede når de projiceres op, end de gør på pc-skærmen. HVAD VISER INTERNATIONAL FORSKNING OM SLÆGTSANBRINGELSE Krystyna Kowalski, Review Konsulent, SFI Campbell Managing Editor Campbell Social Welfare Group, Campbell

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell 2 DISPOSITION  CAMPBELL SYSTEMATISKE FORSKNINGSOVERSIGTER  CAMPBELL FORSKNINGSOVERIGT OM SLÆGTSANBRINGELSE  DISKUSSION & DIALOG

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. CAMPBELL METODE SYNTESE Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell3

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. SYSTEMATISK FORSKNINGSOVERSIGT OM SLÆGTSANBRINGELSE KINDSHIP CARE FOR THE SAFETY, PERMANENCY AND WELL BEING OF CHILDREN REMOVED FROM THE HOME FOR MALTREATMENT Godkendt 2009 (Campbell & Cochrane) Mark Winokur, Colorado State University Amy Holtan, Tromsø Universietet Deborah Valentine Colorado State University Støttet af SFI Campbell 4 Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. HVEM Slægtsanbringelse sammenlignet med ‘Traditionel’ anbringelse INKLUSIONSKRITERIER  Børn og unge (op til 18 år), fjernet fra hjemmet pga. misbrug eller mishandling 5 Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. HVAD Slægtsanbringelse sammenlignet med ‘Traditionel’ anbringelse HVAD Slægtsanbringelse defineret som:  Slægt, medlemmer af stammer/klaner, stedforældre, gud- forældre, eller andre voksne som har ’slægtsbånd’ til barnet. Betalt og ubetalt (Licensed eller unlicensed) Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell6

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. I FORHOLD TIL Slægtsanbringelse sammenlignet med ‘Traditionel’ anbringelse KONTROL  `Traditionel’ anbringelse defineret som:  Familiepleje - uden ‘tætte’ relationer før anbringelsen Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell7

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. EKSPLICITTE KRITERIER (OUTCOMES) Primære:  Adfærdsmæssig udvikling  Mental udvikling / sundhed  Stabilitet i anbringelse Sekundære:  Udannelse  Familie relationer  Brug af psykologiske tilbud eller lægebesøg  Re-abuse 8 Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. STUDIE DESIGN 9  Studiedesign - Kvasi- eksperimentelle studier  Selektions bias Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. RESULTATER  62 studier opfyldte inklusionskriterierne  Studier fra  Fra USA, en hver fra Norge (N), Sverige (S), Holland (NL), Israel (IL) & Australien (AUS)  Meta-analyse Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell10

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. RESULTATER ADFÆRDSMÆSSIG UDVIKLING Slægtsanbragte børn har signifikant færre adfærdsproblemer  Børn anbragt i slægten er mindre aggressive overfor omverden og trækker sig mindre ind i sig selv (Meta-analyse 10 studier: 7 fra USA, 1 hver fra N, NL & AUS)  Børn anbragt har bedre tilpasningsevner (adaptation) (Meta-analyse 5 studier:3 fra USA, 1 hver fra NL & 1 AUS) 11 Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. RESULTATER PSYKISK SUNDHED & VELVÆRD  Børn anbragt i slægten har færre psykiske diagnoser Børn i familiepleje vil 2,2 gange mere sandsynligt at opleve psykiske lidelser (Meta-analyse 4 studier fra USA) (Husk selektions bias – baseline forskel mm. )  Børn anbragt i slægten trives bedre (selvrapporteret) Slægtsanbragte 1,9 gange mere sandsynligt at sige at de trives (Meta-analyse 3 studier fra USA) Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell12

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. RESULTATER STABILITET  Børn anbragt i slægten har gennemsnitligt haft færre anbringelsessteder (Meta-analyse 4 studier fra USA)  Ingen signifikant forskel på varigheden af den aktuelle anbringelse (Meta-analyse 5 studier fra USA)  Ingen signifikant forskel på varigheden af den samlede anbringelse udenfor hjemmet (Meta-analyse 5 studier fra USA) 13 Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. RESULTATER UDDANNELSE & FAMILIERELATIONER  Ingen signifikant forskel ift. fremtidigt uddannelsesniveau (Meta-analyse 4 studier fra USA)  Ingen signifikant forskel ift. barnets relation til plejefamilien (Meta-analyse 5 studier, 4 fra USA & 1 fra NL) 14 Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. RESULTATER PSYKOLOGISKE TILBUD & LÆGEBESØG  Slægtsanbragte børn benytter psykologiske eller andre terapitilbud i mindre omfang (Meta-analyse 9 studier fra USA)  Ingen signifikant forskel ift. lægebesøg (Meta-analyse 4 studier fra USA) 15 Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. RESULTATER Misbrug (re-abuse) Mangel på evidens  Ift genforening med biologisk forældre  Ift anbringelse i slægt eller familiepleje Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell16

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. RESULTATER OPSUMMERING Positive resultater  adfærd  psykologisk sundhed og trivsel  Stabilitet Mangle på evidens  ’Re-abuse’ Igen forskel  fremtidigt uddannelsesniveau, på varigheden af den aktuelle anbringelse, og af den samlede anbringelse udenfor hjemmet, barnets relation til plejefamilien 17 Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. FORSKERNES KONKLUSIONER (I)  Slægtsanbringelse er klart værd at overveje som alternativ til traditionel anbringelse – er typisk billigere end traditionel anbringelse og med gode resultater  Men slægtsanbringelse er naturligvis ikke altid en mulighed, så traditionel anbringelse vil forblive en vigtig metode  Der er brug for mere kvalificeret forskning 18 Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. FORSKERNES KONKLUSIONER (II) Forskningsoversigten har en række begrænsninger:  Resultaterne er mest valide for USA  Effektstudierne har typisk ikke den kvalitet man ville ønske – bl.a. kan der være problemer med sammenligneligheden af de to grupper (randomiserede forsøg vs. ikke randomiserede forsøg) 19 Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Kan de internationale resultater oversættes til den danske kontekst? SFI rapport  Børn og unge anbragt i slægten (SFI rapport 09:26 Knudsen Første del: beskrivelse af første måling Forskel mellem grupper som anbringes i slægts- og familiepleje  Anden del: Børn og unge anbragt i slægten. Resulter af anden måling (Undervejs)  Kvalitativ undersøgelse belyser oplevelser af at være anbragt i slægten (Böcker Jakobsen et al.) 20 Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. INPUT TIL DISKUSSION  Hvad er dine tanker om de internationale resultater ift. den danske kontekst?  Omsætning til dansk praksis?  Hvad har I brug for at vide?  Hvad kan i bruge Campbell reviews til? 21 Samarbejdskonference Odense 30. nov DSH & SFI Campbell

Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. OPLÆG TIL DISKUSSIONSSPØRGSMÅL Er dette emner interessante for jeres studerende? Hvilken undervisningssammenhæng kan emnerne indgå i? Hvordan kan vores resultater blive brugt hos jer? Hvad kan vi gøre? Hvad kan I gøre? Hvordan kommer vi i dialog? EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER