Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

DIN STIFINDER SYGEMELDT? LAD OS HJÆLPE…
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Oversigt over emner Første aften:
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Tema: Hvordan kan jeg forebygge
Session 5: Symptomer på mani og hypomani Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Tema: Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation til patienter med depression Version oktober 2012.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
At leve med en kronisk sygdom
TERM modellen Introduktion til øvelse
Darum skole 4. november 2013.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Session 12: Advarselssignaler på mani og hypomani Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Session 9: Andre former for behandling Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
VELKOMMEN til alle jer ”nye” 10vk ‘r
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Session 14: Struktur og risikosituationer Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Session 3: Bipolar affektiv sindslidelse, forløb og årsager Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Session 6: Symptomer på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende 1. session – Introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 6 – Kontaktpersonsfunktionen Undervisere:
Bipolar affektiv sindslidelse patienter og pårørende Session 5 – Hvad sker der under indlæggelse og hvad siger psykiatriloven Undervisere:
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 10
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
Præsentationens transcript:

Session 17: Egne livsværdier og vaner Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse

Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse Program Velkommen Siden sidst Dagens emne: Livsværdier og vaner Spørgsmål og refleksion Introduktion til hjemmeopgave Tak for i dag Pause når det passer Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse

Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse Tanker siden sidst Hvordan er det gået siden sidst? Hjemmeopgave Hjemmeopgaven var: Tag en ting eller et billede med, der illustrerer dine livsværdier eller dine mål Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse

Hvad giver livet mening? Vi har alle forskellige livsværdier Hvad er dine? Hvordan fastholder du det du er glad for? Hvordan får du mere af ”det gode”? Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse

Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse Øvelse: Livsværdier Brug skemaet ”Prioriter dine værdier” Udfyld skemaet om værdier indenfor de forskellige livsdomæner. Følg underviserens instruktioner. Undersøg hvilke livsdomæner der har den største afvigelse og overvej med dig selv eller i plenum, hvordan du på disse domæner kan komme til at leve i større overensstemmelse med dine værdier. Vær så konkret som muligt. Giv en grundig instruktion: Overvej hvilke værdier du har indenfor de forskellige livsdomæner ( giv her eksempler på livsværdier, feks. Indenfor domænet ”Parforhold/nære relationer”: Respekt, tolerance, ærlig) Forklar derefter at første rubrik til højre udfyldes med det tal mellem 1 og 10, hvor 1 udgør det mindste og 10 det største. Første rubrik omhandler hvor vigtig denne værdi er for den enkelte. Næste rubrik udfyldes ligeledes med et tal mellem 1 og 10. Den omhandler i hvor høj grad værdien kommer til udtryk indenfor det enkelte domæne. I sidste rubrik trækkes det laveste tal fra det højeste (oftest det sidste fra det første) og afvigelsen findes. Med udgangspunkt i dette kan den enkelte patient reflektere over, hvilke ændringer vedkommende vil gennemføre i sit liv, for at leve i større overensstemmelse med sine værdier. Evt. kan måltrappen tages til hjælp her. Det er ofte patienter, der er kommet sig godt og har en del ressourcer, som kan have stor glæde af denne øvelse. Understreg evt. overfor patienterne at ændringer af denne karakter tager tid og overskud at integrere i sit liv. Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse Version oktober 2012

Bipolar lidelse og livsstil Sygdommen kan betyde, at man på nogle områder må sit liv anderledes, end man ellers havde tænkt Hvordan er dine erfaringer? Er der noget, du er holdt op med, efter du er blevet syg? Er der noget, du godt kunne tænke dig at komme i gang med? Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse 6

Case: Alan og Gert mødes … Hvem tror I har den største sandsynlighed for tilbagefald? Læs casen op og/eller udlever Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse

Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse Vaner Vaner er en vigtig del af at komme sig Når man har været syg i lang tid, bliver hverdagen ofte forandret At ændre små vaner kan være begyndelsen til at få det bedre. En ting af gangen… Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse

Hvordan kommer jeg i gang? Mål? Delmål? Små ting, jeg kan gøre? Hvem kan jeg henvende mig til? Er der andre, der vil det samme som jeg? Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse 9

Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse Øvelse: Måltrappen Skriv dit mål på øverste trin På hvert trin skriver du et delmål Husk det skal være realistisk MÅLET HER STÅR DU NU Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse Version oktober 2012

Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse Filmklip om recovery ”Det tager tid” Om hvordan man bliver mødt ”Kære depression” Om at få det bedre og komme videre ”Bente føler sig rask igen” Om at blive rask efter bipolar affektiv lidelse hvem har så den største chance for tilbagefald Hvert klip tager ca. 5 minutter NB: Tjek lige om linket virker hele vejen igennem, inden du starter sessionen. Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse

Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse Hjemmeopgave Hvilket emne kunne I tænke jer, at vi arbejder med i den sidste session? Hvem er dine pårørende/netværk? Hvordan er jeres forhold? Hvad er godt? Og hvad er svært? Udlever eventuelt netværksskema Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse

Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse Tak for i dag Var der noget, der var nyt eller overraskende? Hvad tager I med jer fra i dag? Hvad skal der ske næste gang? [Evt. evalueringsskema] Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse