Metode 1 Kvalitativ metode Interviews

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kvalitativ metode og interview
Advertisements

Kvalitative metoder
Strukturerede datakilder. Spørgeskemaer, interview og dokumentanalyser. Metode, Evaluering og Videnskabsteori i relation til området lærings- og uddannelsesforskning.
Konkrete kvalitative og kreative metoder
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET.
Analyse af kvalitative data
Analyse af kvalitative data
Interview - Steinar Kvale
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
5. Kursusgang Kvalitative metoder.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Dataindsamling og kildebearbejdning
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Kreative metoder Henriette Lungholt
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kvantitative metoder
5. Kursusgang Kvalitative metoder 1.
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Videnskabsteori og faglige metoder
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Konference om Almen Studieforberedelse
4. Kursusgang Kvalitative metoder
5. Kursusgang Kvalitative metoder
Teori, metodologi og metode
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd.
5. Kursusgang Kvalitative metoder.
13. Eksamen Målgruppeanalyse
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Segmentering, interessentanalyse og kvalitativ metode
Validitet og reliabilitet
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Den samfundsvidenskabelige undersøgelse
1 5. Kursusgang Kvalitative metoder På programmet Hvad kan man bruge kvalitative metoder til? Planlægning af interview Metodevariationer Fokusgrupper.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse
Forberedelsesfase: Projektetablering & Fokuseringsfase: Strategianalyse Finn Kensing.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Videnskabsteori og metode
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Interview - praktisk introduktion
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Øvelse 1: First Impressions
Google Glasses på hospitals- skadestuer i Region A.
Humanistisk sundhedsforskning
Kvalitative metoder.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Læring gennem registrering og indberetning
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
SUF - gevinstrealisering
Den naturvidenskabelige metode
Metoder og produktion af data
Videregående kvalitative metoder
Velkommen til fagligt samspil
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Hvad er en Feltrapportage?
Samfundsvidenskaberne
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Metode 1 Kvalitativ metode Interviews Målgruppeanalyse Metode 1 Kvalitativ metode Interviews

Plan for i dag Hvad er metode Valg af metode Kvalitativ - kvantitativ Metode triangulering Kvalitative metoder Interviewmetoden Opgave og litteratur til næste gang

Hvad er metode? ”Vejen til et mål” ”Afklaring af et ræsonnement, således at det kan undersøges af andre i en lignende situation”

Valg af metode Målformulering Problemformulering Hypoteser og arbejdsspørgsmål Teoretiske overvejelser Konkretiserede spørgsmål Valg af metode.

Valg af metode Centrale spørgsmål i planlægningen af en målgruppeundersøgelse -HVAD: erhverve forforståelse af det emne, der skal undersøges -HVORFOR: afklare formålet med undersøgelsen -HVORDAN: benytte sig af viden om forskellige metoders anvendelighed, og beslutte, hvilke, man vil bruge til at skaffe den tilsigtede viden.

Kvalitativ - kvantitativ Metode Kvalitativ Kvantitativ Teoretisk ståsted Hermeneutik Positivisme Objekt Meninger Kausale sammenhænge Formål Forståelse af årsager, forklaringer Repræsentative skøn Analysefigur Situationer Variable Fleksibilitet Høj Lav Informantrolle Subjekt Spørgsmål Åbne Lukkede Data Tekst Tal

Kvalitativ - kvantitativ Metode Kvalitativ Kvantitativ Fejlkilder Interview/forståelse fortolkning Spørgsmål/ matematisk Datarelevans Afgøres af Informant og interviewer Analytiker Analyse Under og efter Efter Data fortolkning Flertydighed Entydighed Fænomener Svært måleligt (kultur) Let måleligt (demografi og socioøkonomi) Formidling Svært Nemt Videnskabssyn Fænomenologisk/ hermeneutisk Positivistisk Respondent-udvælgelse Hvem har indsigt Repræsentativitet

Metode triangulering At designe en spørgeskemaundersøgelse mere præcist bagefter interviews, og dermed også efterteste en hypoteses repræsentativitet At finde de rigtige personer at lave dybdegående interviews med, og at undersøge nærmere hvorfor tallene viser det de gør.

Kvalitative metoder Desk studies Interviews Fokusgrupper/gruppeinterviews Observationer Tænke højt-tests

Interviewmetoden Interview = Inter View   = en udveksling af synspunkter mellem 2 personer, der taler sammen om et emne af fælles interesse. Det kvalitative forskningsinterview er en særlig form for samtale ­Asymmetrisk ­Styret af forskeren ­Skal give indblik i et særligt emne

Interviewmetoden ”Emnet for det kvalitative forskningsinterview er de interviewedes livsverden og deres forhold hertil. Formålet er at beskrive og forstå de centrale temaer, som de interviewede oplever og lever.” (Steinar Kvale (2000): "InterView", s. 40)

Interviewmetoden Interviews kan være eksplorative og hypoteseafprøvende: Eksplorativt interview – åbent og kun lidt struktureret Hypoteseafprøvende – et interview der tester hypoteser er tilbøjelig til at være mere strukturerede.

Interviewmetoden Aspekter ved Interviewmetoden: Livsverdens-orienteret Fokus på mening Deskriptivt Det specifikke Det nuancerede Det flertydige Sensitiv situation og emner Mellemmenneskelig situation Bevidst naivitet – åbenhed tilstræbes Nye erkendelser kan opnås hos både Informant og Interviewer

Interviewmetoden …kan f.eks. bruges til: Målgruppeanalyse Konceptudvikling Prætestning Produktafprøvning Evaluering Teoriudvikling

Interviewformer –Enkeltvis - Telefoninterviews –Gruppe –Quick and dirty –Andet (ex. kreative metoder)

Informantudvælgelse Idealtyper At være analytisk selektiv i udvælgelsen af informanter:   Man skal sørge for at få vigtige karakteristika i forhold til problemstillingen repræsenteret i udvalget.

Informantudvælgelse Hvor mange interviewpersoner og hvilke? Hvor mange interviews? Kommer i første omgang an på deres rolle i det samlede undersøgelsesdesign. Men hvis det er væsentligste undersøgelsesform, er det vigtigt, at der er nok! F.eks. 2-3 af hver idealtype Cases med stor eller lille spredning Tilgængelige ressourcer / tid og penge Kvalitet kontra kvantitet (Hellere kvalitet end kvantitet!)

Opdeling i: Emner Temaer Åbne(!) spørgsmål Interviewguiden Opdeling i: Emner Temaer Åbne(!) spørgsmål

Interviewguiden Indledende spørgsmål Spørgsmål om viden Opfølgende spørgsmål Uddybende spørgsmål Specificerende spm. Direkte spørgsmål Indirekte spørgsmål Strukturerende spørgsmål Tavshed Fortolkende spørgsmål Spørgsmål om viden Spørgsmål om adfærd Spm. om antagelser Spørgsmål om følelser Spørgsmål om sansning Sammenfattende spm. Kontrast spørgsmål

Interviewguiden Spørgsmål må ikke være afsenderorienterede/indforståede. Lad samtalen køre naturligt. Streg over når tema/emne er dækket. Vend tilbage senere til temaet/emnet, hvis samtalen er relevant. Vær åben for at nye temaer/ emner kan opstå.

Interviewguiden Bliv ved med at interviewe, til der ikke dukker yderligere væsentlige pointer op.

Interviewsituationen Kildekritik Intervieweren Interviewsituationen Valget af informanter Andet

Etiske overvejelser Informér informanterne: •Formål med undersøgelsen •Ingen rigtige og forkerte svar •Ens egen rolle/jeres rolle i forløbet •Anonymitet?

Etiske overvejelser Skriftligt samtykkeerklæring/fortrolighedserklæring Overvej mulige konsekvenser for interviewpersonerne Info om undersøgelsens generelle formål Interviewpersonerne skal kunne forblive anonyme Hold hvad du lover

Litteratur til næste gang Metode 2 – Spørgeskemametoden Kompendie: 94-110 (Hansen m.fl.), 158-164 (Madsen), 199-211 (Nielsen) + ”Målgruppeanalyse”: Side 103-115

Øvelse Kvalitativ metode - interviews Med udgangspunkt i jeres case: Diskuter hvilke parametre, der vil være væsentlige til udvælgelse af interviewpersoner til jeres case. Brug idealtyper. Arbejd med opdelingen Emne – tema - spørgsmål