Struktureret markedsudvælgelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Udfordringer og løsninger – Hvordan skal Danmark agere politisk ift
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Analyse af eksterne og interne forhold
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Hvad forventer erhvervslivet i Trekantområdet sig af borgmestrene?
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
Konkurrenceforhold Kapitel 11
Den glade CEO og iværksætter!
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
E-commerce hos Bon’A Parte
Digital Business Development Kvartalsmøde 3. november.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
Generelt om straflempelse
5 Internationalisering
… lidt bedre end de fleste Small Business Specialist partner FLC Danmark v/Torben Høiberg Salgschef.
Ill. 11.1: Kriterier for valg af udenlandske markeder
Europæiske Union, som den så pænt heder nu.
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
EU Hvad er EU EU er en union som blev startet for at sikre at der ikke kom flere krige i Europa. EU har ændret sig meget siden det blev startet i 1952.
Potentialevurdering.
Konceptualisering af forretningsmodellen
Udviklingen i nøgletallene på asylområdet i de nordiske lande: Hvad viser de seneste tal? Diskussionsoplæg til mødet i Nordisk Udlændingeudvalg, den 24.
Globalisering ? Hvad fortæller vi vore tillidsrepræsentanter om globaliseringen ? Pil
Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.
Proces overblik med SIPOC modellen
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
VIRKSOMHEDENS KONKURRENCEFORHOLD
Finland - Dit næste nærmarked januar 2015 ved handelschef og regional koordinator Klaus I. Hell.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Udenlandsk arbejdskraft i Danmark
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor ECTS-konference, 7. december 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DEN GLOBALE UDFORDRING - ECTS LABEL- en del af den.
Hvor etablerer landmænd sig primært i udlandet?
Danmark i EU og EU’s fremtid
LANDBRUGSRAADET Plantekongres 2005 Globaliseringen og dansk landbrug v/ Karl Christian Møller Cheføkonom, Landbrugsraadet.
Globalisering, side
Forbrugernes Needs Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker At kunne betale efter behov (dvs. Man ikke skal betale.
Business cases.
Louis Vuitton i Tyskland Analyse af de eksterne forhold i den tyske branche for luksusgoder Gruppe 4 MAK Nora Henriksen, Christian Madsen, Kasper Petersen,
Hvordan vil du sikre dansk konkurrenceevne i fremtiden? Højere BNP. Offentlige investeringer, da det er staten der køber aktiver. Skabe højere BNP. Mere.
Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi Kortlægning af velfærdsteknologiske virksomheder v/ Michael.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Henrik Jakobsen, Hamborg 1 Eksport til Tyskland - mulige salgsstrukturer Etablerings- og distributionsformer 13. juni 2016 Henrik Jakobsen.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Helle Janderup Poul Foss Michelsen Møde KPMG og ASNET om muligt samarbejde Søren Smedegaard Hvid Thomas Andersen.
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
markedsføringsplaner
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Styrk rådgivningen over for eksportkunderne
Virksomhedsnavn Virksomhedens navn, adresse, www
(Firmanavn) forretningsplan
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Den store udvidelse: forening af Øst og Vest
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
25. Logistisk effektivitet
Præsentation af forretningsplan
DENNE SLIDE SLETTES – GOD ARBEJDSLYST!
Salgsstyrketjek på 24 timer DON´T STOP THINKING ABOUT TOMORROW
Den generiske kompetenceprofil
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
VEJEN TIL #EP19dk.
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Europa-Parlamentet – folkets stemme
Præsentationens transcript:

Struktureret markedsudvælgelse

DIBD Lau Brüniche-Olsen, cand. polit. Business Development Consultant, DIBD DIBD er en international konsulentvirksomhed i Dansk Industri med primær fokus på emerging markets - dvs. Asien, Afrika og Sydamerika. DIBD har kontorer I Moskwa, Shanghai, New York og Mumbai (2008). Se mere www.dibd.dk Ydermere eksportforberedelseskonsulent i Danmarks Eksportråd. Eksportforberedelsesprogrammet tilbyder gratis rådgivning til SMV'er i forbindelse med opstart af internationalisering / eksport. www.eksportstart.dk

Motiver for internationalisering Struktureret markedsudvælgelse Interne motiver: Vækstmål Pres fra ledelse og bestyrelse Internationale markedsmuligheder Stordriftsfordele Skattefordele Eksterne motiver: Pres fra konkurrenter Pres fra kunder Overproduktion Salg af sæsonprægede produkter Internationale ordrer Nærhed til markedet

Indledende overvejelser Struktureret markedsudvælgelse Er der et kundebehov internationalt? Hvad er behovet for produkttilpasninger? Er ledelsen motiveret til international ekspansion? Er organisationen parat og villig til at omstille sig til eksportopstart/udvidelse? Hvordan ser konkurrencen ud internationalt? Er ledelsen parat til at foretage de nødvendige investeringer? Ligger det største potentiale på nærmarkeder eller fjernmarkeder? HOLD FOKUS TAG UDGANGSPUNKT I DIT FOKUSSEGMENT OPDYRK ÉT MARKED AD GANGEN

Metode til struktureret markedsudvælgelse Grov-screening 4-6 markeder Fin-screening Ekstern Markedsattraktivitet Konkurrenceevne Intern Udvælgelse

Markedskort Totale marked Relevant marked Ikke relevant marked 2. Fin-screening a. Markeds-attraktivitet Ikke konkurrence-evne Attraktive segmenter Konkurrenceevne Attraktivt marked Egnet virksomhed Ikke bedst Bedst Virksomheds potentielle markedsandel 4. Bedre end konkur-renterne på dette marked for dette segment 3. Fin-screening b. Evaluering af konkurrenceevne 1. Grov-screening

Struktureret markedsudvælgelse Grovscreening Struktureret markedsudvælgelse Købekraft Overordnede markedsdata (f.eks. antal internetforbindelser per 1.000 indbyggere) Infrastruktur (f.eks. nærhed til havn) Købsmønstre (f.eks. high-tech contra low-tech) Stabilitet (f.eks. økonomisk og politisk) Sprog (f.eks. skal kunne tale og forstå engelsk) Tilstedeværelse af kernekunder (f.eks. store kæder)

Struktureret markedsudvælgelse Finscreening Struktureret markedsudvælgelse Markedsattraktivitet: Markedsvækst Købekraft Antallet af konkurrenter Konkurrenternes ressourcer Prisfølsomhed Substitutionsmuligheder Told- og importrestriktioner Virksomhedens konkurrenceevne: Branding og image styrke Levering og logistik Konkurrencedygtig pris Konkurrencedygtig kvalitet Adgang til teknisk service Reklameinvesteringer

Skema 1 - Markedsattraktivitet Struktureret markedsudvælgelse Kriterier Meget dårlig 1 Dårlig 2 Medium 3 God 4 Meget god 5 Vægt i % Score Hvor stort vurderes markedspotentialet at være? Hvor stor en vækst forventes på markedet? Hvor god er den økonomiske og politiske stabilitet på markedet? Hvor stor vurderes kundesegmentets købekraft at være? Hvilken grad af profit forventes det, at der kan opnås på markedet? ……… Samlet score 100%

Skema 2 - Virksomhedens konkurrenceevne Struktureret markedsudvælgelse Kriterier Meget dårlig 1 Dårlig 2 Medium 3 God 4 Meget god 5 Vægt i % Score Hvor god er virksomheden til logistik og levering? Hvor god er virksomheden til at servicere kunderne? Hvor god er virksomheden til at levere den rette kvalitet? Hvor godt kan virksomheden yde teknisk service? Hvor stor forventes virksomhedens profit at være? ……… Samlet score 100%

Ekstern vurderingsmatrix Struktureret markedsudvælgelse Overvej alternative markeder Kerne- markeder Ikke interessante markeder Overvej intern opgradering Høj Lav Markedsattraktivitet Virksomhedens evner

Struktureret markedsudvælgelse Spørgeskema og matrix Struktureret markedsudvælgelse Fastlæg spørgsmål Angiv vægtning 1 til 3, eller fordel 100 procent på antallet af spørgsmål Markedsattraktivitet for hvert marked vurderes i første skema Virksomhedens konkurrencekraft vurderes for hvert marked i et andet skema De valgte markeder placeres i den eksterne vurderingsmatrix ud for markedsattraktivitet og konkurrencekraft Husk akserne i matrixen skal tilpasses antallet af vurderingskriterier/skala i de to skemaer

Kommentarer til metoden Struktureret markedsudvælgelse Meget kvantitativ metode - simplificering af en meget kompleks problemstilling. Når analysen er lavet - træd et skridt tilbage. Hvad siger jeres intuition jer? En kvantitativ model og resultat er aldrig bedre end det input, der er anvendt.

Case Virksomhedscase baseret på en faktisk stor dansk virksomhed Dog anonym i denne forbindelse

Case Faldene totalmarkeder i de vestlige lande Faldene markedsandele på hjemmemarkederne Faldene indtjening som følge af en stigende andel af økonomiprodukter Øget konkurrence som følge af en konsolidering af industrien Key Plan - struktureret markedsudvælgelse

Fra internationalisering på nærmarkeder Danmark Norge 1961 Sverige 1962 Tyskland 1974 Grækenland 1980 Tjekkiet 1990 Letland 1992 Litauen 1994 Estland 1995 Polen 1995

Struktureret markedsudvælgelse Til øget fokus på fjernmarkeder - 17 nye markeder på 4 år Portugal Dec. 2004 Ungarn Maj 2005 Bulgarien Okt. 2006 Kosovo Juli 2005 Kazakh. July 2005 Armenien Aug. 2004 Georgia Juli 2006 Japan Apr. 2005 Serbien Dec. 2002 Østrig Maj 2005 Albanien Apr. 2005 Slovakiet Apr. 2004 Libanon Apr. 2003 Israel Mar. 2004 Irak Aug. 2004 Iran Apr 2005 Hong K. Apr. 2005

Problemstilling Manglende overordnet styring Manglende fokus Dårlig udnyttelse af ressourcer

Eksportstrategi Fra: At finde det sorte hul Hvor kan vi importere vores produkter? Hvor har vi mulighed for distribution? Betingelser til partneren men meget få betingelser til markedet Til: Struktureret markedsudvælgelse Hvor ønsker vi at afsætte vores produkter? Hvor skal vores fokus ligge? Hvor bruger vi vores ressourcer bedst? Markeder valgt ud fra objektive kriterier

Markedskriterier

Markedsudvælgelse i fremtiden

Processen frem mod en struktureret markedsudvælgelse Baggrund i den tidligere model Opdeling i Markedsattraktivitet og Konkurrenceevne Brainstorming på variable med afdelingen Udvalg af vigtigste parametre Next step: at få kørt alle markeder gennem modellen

Markedsattraktivitet – grovscreening

Konkurrenceevne – på udvalgte markeder

Processen frem mod en struktureret markedsudvælgelse Baggrund i den tidligere model Opdeling i Markedsattraktivitet og Konkurrenceevne Brainstorming på variable med afdelingen Udvalg af vigtigste parametre Next step: at få kørt alle markeder gennem modellen

2 Markeder…

Ikke interessante markeder Høj (3) Kerne- markeder Omfordel ressourcer Bulgarien Albanien Konkurrenceevne Opgradér kapacitet Ikke interessante markeder Lav (1) Høj (3) Markedsattraktivitet Lav (1)

Struktureret markedsudvælgelse DI INTERNATIONAL BUSINESS DEVELOPMENT Spørgsmål?