Danmarks Biblioteksskole Information Research, 15(3): The Social Psychology of Information Use: Seeking.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Ansatser til et teoretisk fundament for den praktisk-musiske dimension
Evalueringskriterier for artikel
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Spejderidéen Spejderloven
Lasse T. Krogsbøll, læge Det Nordiske Cochrane Center
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Challenges in Web Search Engines • Spam • Content Quality • Quality Evaluation • Web Conventions • Duplicate Hosts • Vaguely-Structured Data.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
The Love Shop Lawton/Webb 2003 Vores oplæg er delt i form og indhold, vel vidende om, at disse er gensidigt afhængige af hinanden – og derfor vil vi til.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Krop og læring Karen Barfod,
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Magtteori I 7. September 2005.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
At identificere resultater og skrive etnografi
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Philosophy Uredelighed og videnskabelig kultur Klemens Kappel Division of Philosophy Institut of Media, Cognition and Communication University of Copenhagen.
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Teori, metodologi og metode
Free-to-Play The Price of Freedom. Dagens menu Hvorfor er Free-to-play et vigtigt emne? Hvad er Free-to-play? Hvem er spilleren? Etiske overvejelser –
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
Finansafdelingen /MVM Hvad sker der når FED hæver renterne?
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Disposition Metode: MUST og etnografi Case: det særegne ved skønlitterær skrivning Design: hvad og hvem understøtter CONCERT.
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Humanistisk sundhedsforskning
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Introduktion til litteratursøgning Pædagogisk filosofi
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
Center for Kliniske retningslinjer
Evidensbaseret medicin ”Europæere har brug for nemme forklaringer. De vil til enhver tid foretrække en entydig løgn for en modsigelsesfyldt sandhed.” ”Frøken.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Grundlaget for kognitive tilgange Köhler Koffka Wertheimer Psychology of Personal Constructs Metateoretiske refleksioner Kognitive og socialkognitive aspekter.
At motivere til forandring
Peter Nedergaard: ”Hermeneutik og hypotesetest” 2016
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
Kirkens kit – akademiets kant
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Præsentationens transcript:

Danmarks Biblioteksskole Information Research, 15(3): The Social Psychology of Information Use: Seeking ”Friends”, Avoiding ”Enemies” Birger Hjørland & Jeppe Nicolaisen (2010) AKADEMISK TÆNKNING: 1 THE RIGHT MINDSET

Danmarks Biblioteksskole Forskningsspørgsmål I hvilken udstrækning foretrækker mennesker information der støtter deres grundlæggende antagelser om verden i forhold til information der går imod samme antagelser? Hvad er konsekvenserne? Hvordan undgår man at blive vildledt af sine grundlæggende antagelser?

Danmarks Biblioteksskole Confirmation bias Mennesker er motiverede for at beskytte deres grundlæggende antagelser mod udfordringer. Ved at undgå information, der kan udgøre en potentiel udfordring, er det nemmere at forsvare ens grundlæggende antagelser. Ved aktivt at søge information, der støtter ens grundlæggende antagelser, er det tilsvarende lettere at forsvare samme.

Danmarks Biblioteksskole Leon Festinger (1957; 1964) Cognitive dissonance is an uncomfortable feeling caused by holding two conflicting positions simultaneously. After having committed to a position, people will tend to gather supportive information and avoid or neglect unsupportive information to eliminate the uncomfortable feeling of cognitive dissonance.

Danmarks Biblioteksskole Bør det forhindres? Ja!Nej! a careful examination of advantages and disadvantages of available alternatives is the best way to make decisions Janis (1982); Nemeth & Rogers (1996) “preventing indecisiveness by immediately bolstering confidence and focusing on the opportunities of the preferred alternative often far outweigh the risk of overlooking serious disadvantages of the preferred alternative” Brunsson (1982)

Danmarks Biblioteksskole Burt affæren Sir Cyril Burt ( ) er en af de mest belønnede og indflydelsesrige psykologer i psykologiens senere historie. Han var professor i udviklingspsykologi ved University College London, og han blev i 1946 adlet af George the VI.

Danmarks Biblioteksskole Modtagelsen af hans arbejde the most satisfactory attempt the most valuable the only one of its kind in which the calculation of heretability has any meaning the best data

Danmarks Biblioteksskole Leon Kamin (1973: 11) “The numbers left behind by Professor Burt are simply not worthy of serious scientific attention”

Danmarks Biblioteksskole Reaktioner 1.Ignorering og benægtelse 2.Angreb på budbringeren 3.Påstande om at have opdaget snyderiet

Danmarks Biblioteksskole Kontroversen Hvordan måler man intelligens? Er intelligens overhovedet et meningsfuldt begreb? Relaterer sig til forskellige teorier om kognitiv udvikling Hvordan bruger man korrelationer? Hvordan identificerer man enæggede tvillinger på en pålidelig måde? Hvilke miljøer stimulerer bedst kognitiv udvikling?

Danmarks Biblioteksskole Grundlæggende ideologiske antagelser Spørgsmålene kan behandles et ad gangen, men svarene afhænger svarerens grundlæggense ideologiske antagelser!

Danmarks Biblioteksskole Friends

Danmarks Biblioteksskole Confirmation bias opererer: 1.Direkte gennem en mangel på kritisk behandling af påstande, resultater og metoder. 2.Indirekte gennem ignorering af konkurrerende teorier, begreber og metoder.

Danmarks Biblioteksskole Igen: Bør vi undgå bias?

Danmarks Biblioteksskole Et dilemma “Most people, even most academics, do not have the time, training, or occasion to work through the technical literature on a controversial topic. Instead, they must rely on professionals for a disinterested evaluation” (Herrnstein, 1973: 52).

Danmarks Biblioteksskole Hvad kan vi lære af Burt affæren? Tag den videnskabelige litteratur i betragtning og overvej de videnskabelige argumenter.

Danmarks Biblioteksskole Hvad kan vi lære af Burt affæren? Vær ikke for sikker på at andre mennesker har gjort deres hjemmearbejde. Hvis muligt, check selv!

Danmarks Biblioteksskole Hvad kan vi lære af Burt affæren? Tag ikke kun de tekniske aspekter i betragtning, men også de forskellige teoretiske interesser, der kan være i spil. Prøv at finde argumenter og forskning fra forskere med forskellige teoretiske interesser (gerne modstridende).

Danmarks Biblioteksskole Hvad kan vi lære af Burt affæren? Overvej om forskningskulturen er præget af hård konkurrence eller om den i stedet er traditionel akademisk (dialogpræget).

Danmarks Biblioteksskole Hvad kan vi lære af Burt affæren? Undgå at begrænse til én disciplin eller til en national tradition eller genre. Vær opmærksom på at det samme problem ofte er behandlet af forskere i andre discipliner eller fra andre traditioner.

Danmarks Biblioteksskole Hvad kan vi lære af Burt affæren? Tag det for givet at forskellige ideologier og teorier eksisterer om alle emner, men at mainstream ofte dominerer – derfor er alternative ideologier og teorier ofte svære at finde.

Danmarks Biblioteksskole Hvad kan vi lære af Burt affæren? Indse at det er svært at arbejde alene – at checke alting selv. Prøv at finde ud af hvem du kan stole på og se dem som dine allierede i jagten på sandheden.

Danmarks Biblioteksskole Hvad kan vi lære af Burt affæren? Kræv at biblioteker og informationssystemer leverer services, der hjælper til at identificere de vigtigste argumenter fra alle videnskabelige traditioner og ideologiske antagelser.

Danmarks Biblioteksskole Hvad kan vi lære af Burt affæren? Prøv at udforske en hypotese over en længere periode. Det tager tid at identificere og reflektere over alle argumenter. Undgå konstant at skifte fra et syn til et andet. Fejl kan også føre til afklaring. Vi er nødt til at arbejde fra grundlæggende ideologiske antagelser.

Danmarks Biblioteksskole Konklusion Den bedste måde at undgå bias på er ved at kende argumenterne som fremsættes fra forskellige syn. Den vigtigste funktion for biblioteker og informationssystemer er at hjælpe mennesker til netop det.

Danmarks Biblioteksskole Tak! Referencerne findes i artiklen