Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mr. Raggys Eksamen Gennemgang af svarene. EKSAMEN.
Advertisements

Spørgsmål 1/25 Hvor ofte benytter du 3M’s intranet? A) Hver dag
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Den lille Mads.
Min første søgning Hvad gør du, hvis du ikke finder bogen på hylden ?
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
GRAFISK FORTÆLLING 1.
Skolebiblioteket Gladsaxe Skole
Flickr.com – online billeddeling
SKOLEBIBLIOTEKET PÅ NETTET Udarbejdet af Jette Hansen.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
3 Historier fra det virkelige liv
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Rehabilitering Brønderslev Kommune
Børn og sorg - og sprældøde døde
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2011 UU Lolland-Falster.
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Du er ved at gå ind i en magisk verden.... Om et øjeblik...
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
En fejl af stor betydning...
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
En tidlig morgen i februar dag var vi i piareersarfik og spurgte elever om hvad de synes om at gå i piareesarfik. Så her er deres svar:
SEO PÅ AU.
Her står Mina Gilia Saber og Zaira Kousar Mina er væk.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Flyt den til din mp3 afspiller
Min første søgning Hvad gør du, hvis du ikke finder bogen på hylden ?
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Inspiration og viden i din hverdag Tradium HTX– studieområdet. 1.g Inspirationsoplæg. Informationssøgning. Gitte Hansen Bibliotekar team VIDEN Randers.
Præsentation & dagens gæst fra Randers bibliotek
Infinit Personas-dag d 2. maj 2012 noter fra basar SnitkerGroup Brugervenlighedskonsulent Thomas Visby Snitker.
1 Agenda: SSTT, København 20. januar Program - håndbog 2.Processen for dataindsamling og analyse 3.Hovedkonklusioner 4.Ideer til håndbogens indhold.
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando på Bakken.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Bibliotek.dk For seniorer. Bibliotek.dk Hvad kan jeg bruge det til? Søge Finde Bestille.
Litteratursiden / anmeldelser / analyser / boglister / temaer / forfattere / klassikere / læseklubber / debat Litteratursiden er bibliotekernes website.
Hvordan skaber vi bedre digitale løsninger? SnitkerGroup 6. April 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
Litteratursiden Litteratursiden er bibliotekernes website om litteratur. Litteratursiden er for dig, der vil inspireres til gode læseoplevelser, blive.
Nyhedsside i eReolens app til iPhone og iPad Læs nyheder fra eReolens redaktion.
(Klik med musen – så lærer du noget om materialesøgning)
Jeg vil starte med at fortælle om mit emne, og snakke lidt om min problemformulering Så vil jeg fortælle noget om min fremgangsmåde.
Veje til viden Christopher Aaby, Tina Andersen og Tine Furbo Carlsen
1 Silkeborg Kommunes møder med borgeren – hvad har vi gang i?
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Moses del 1. Barnet i Sivkurven
Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen.
Præsentationens transcript:

Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker

RESULTATER FRA TRE TEST AF DIGITALE SELVBETJENINGSLØSNINGER Reserver en bog på dit biblioteks hjemmeside Hvad koster det at parkere i København? Find en oversigt over din medicin på sundhed.dk SnitkerGroup 2

Reservering af bog på Valby bibliotek Test leder: Elisabeth Landbo, SnitkerGroup

Testperson Djouhara, 23 år, studerer på handelshøjskolen Benytter sig tit af Valby bibliotek, da det ligger tættest på hvor hun bor. Har arbejdet på Valby Biblioteks kontor. Djouhara er internetvant og bruger sin computer dagligt. Hun foretrækker den online kontakt fremfor personlig betjening. 4 ”Sidst jeg besøgte biblioteket var i februar. Det var et kort besøg, hvor jeg hentede det, jeg havde reserveret på nettet” ”Jeg er meget målrettet i min søgning. Starter som oftest på Google for at se, på hvilket bibliotek de har bøgerne hjemme”

Opgave Du vil gerne reservere den norske krimi ”Panserhjerte” af Jo Nesbø. Undersøg om bogen er tilgængelig som mp3 lydbog, og reserver bogen på Valby bibliotek. Hvis den er udlånt kan du vælge at reservere bogudgaven på dansk eller svensk. 5

Hovedkonklusion ”Arbejdsgangen har virkelig ændret sig” ”Når man tænker over det, er det jo helt utroligt så meget mere anderledes det er at gå på biblioteket nu i forhold til før i tiden.” ”Det har lettet mit forhold til at låne og finde bøger. Hvis jeg fx skal finde noget om projektledelse kan jeg bare skrive det i søgefeltet, hvorefter den foreslår relevante bøger indenfor det område.” 6

7 ”Normalt ville jeg nok starte på Google, men jeg tror jeg gerne vil starte her.” ”Jeg kender godt sitet, men jeg bruger som oftest på bibliotek.dk – den overordnede søgemaskine.”

8 ”Den er der ikke som mp3 – kun som cd.” ”Hmm det er lidt mystisk… Der står bogen er tilgængelig, men alligevel står der der er to i kø. Hvad mon det betyder?” ”Ej! Den er der jo som mp3? Hvorfor stod det så ikke under materialet findes også som?”

9 ”Tilføj til kurv er når man shopper rundt og finder en masse bøger. Derefter kan man gå ind i kurven og reservere dem man helst vil låne.” ”’Reserver nu’ er, hvis du med det samme ved, at det er den bog du skal reservere.” ”Her i kurven kan jeg nu vælge om jeg vil reservere den og hvilke bibliotek jeg vil hente den på.”

Oplevelsen 10 ”Jeg ville til enhver tid fortrække arbejdsgangen som den er nu. Det har en stor værdi for mig at jeg kan starte hjemme fra computeren.” ”Valby biblioteks website er meget overskuelig og jeg kan rigtig godt lide ’læg i kurv’ funktionen.” ”Jeg sparer meget tid ved, at jeg kan surfe rundt i biblioteket hjemmefra. Jeg slipper for at skulle stå i køen for at få hjælp fra en bibliotekar”

HOVEDKONKLUSIONER SnitkerGroup 11

Hovedkonklusioner Parkering København – Mange forvirrende (men relevante) informationer og kort. Sundhed.dk – En kroniker ”burde” være superbruger af sundhed.dk. Fx er der opdaget ”nye” bivirkninger af ”gammel” medicin (medicin, jeg tog tidligere)? – Forvirret. Vil gå til netdoktor.dk, egen læges website og ’google’ (internettet i bred forstand). Valby bibliotek – Få og små problemer med brugervenligheden. Relevant og tilgængeligt. SnitkerGroup 12

Hovedkonklusioner Kunne selvbetjeningsløsningen løse borgerens behov? Var borgeren i stand til at betjene sig selv? Parkering KøbenhavnJaNej Sundhed.dkNejJa Valby bibliotekJa SnitkerGroup 13

SnitkerGroup 14

Tak! Thomas Visby Snitker Usability Specialist SnitkerGroup SnitkerGroup 15