Forelæsning på ITU d. 12 februar 2010 Online research.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Advertisements

KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Analyse af data fra Webstatus undersøgelse – Mænd og kvinder – marts 2010 Online research.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
13 SEPTEMBER 2012 TIPS OG TRICKS OM KOMMUNEPLANTILLÆG 1 Brugerseminar 2012 Tips og tricks om kommuneplantillæg Hanne Klit Johansen, Byplanlægger, afdeling.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
I NABOSKABET.DK Børn og Unge. Naboskab i forskellige højder  Integration og sammenhængskraft i boligområdet handler ikke kun.
Ændring af arbejdsmiljøloven
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Vinterman seminar 28. April SIDE 2 Vinterman seminar 28. april Ca. 80 personer: • 30 kommuner (23 Vinterman, 5 -Light og 2 -Melding) • 5 Vejcentre.
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
Dataopsamling og GPS-styring
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Kvantitative metoder
Kristelig Arbejdsgiver- forening – Den Danske Model August 2012.
Kundeanalyse 2014.
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Rygning og helbred blandt socialt udsatte i Danmark 3. november 2009 Pia Vivian Pedersen Statens Institut for Folkesundhed Syddansk Universitet.
SEO PÅ AU.
Statistik.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Gennemført af YouGov for Bolius Omnibus – mandag uge 31.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
TURISMEN ANNO VI INDLEDER PROCESSEN MED ANALYSER FASE 1 – EKSTERN ANALYSE – Formål: Bedre kendskab og forståelse for gæsterne fra Tyskland og Danmark.
Side 1 © 2008 Zapera.com A/S – Ryesgade 3A, 1.tv. – 2200 København N - Tel – Fax – Enhver offentliggørelse af disse.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
1 Senior Erhverv Søhøjlandet Nye tider, nye muligheder…! PP er sendt pr.mail.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Kæledyr koster Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Præsentationens transcript:

Forelæsning på ITU d. 12 februar 2010 Online research

- 2 - Introduktion til Userneeds 3 gode råd Jeg har brug for hjælp… Agenda

- 3 - Userneeds’ 2 forretningsområder Internetbaseret markedsanalyse Benchmarks Segment undersøgelser Koncept test Opinionsmålinger E-business Consulting Web processer ifm. Relancering af websites Brugervenlig informationsarkitektur Online strategi – web 2.0

ansatte med akademisk baggrund (15 kan ikke længere være på slidet) Management og salg Markedsanalyse Webanalyse Paneladministration

- 5 - Udvider i de øvrige Nordiske lande Svenske KAMs: Astrit Shala Dan Rosenberg Finsk KAM: Päivi Räsänen Norske KAMs: Preben Örbeck Mikael Buchmann

- 6 - Userneeds har mange forskellige kunder Offentlige DetailCommunity Medier

- 7 - Introduktion til Userneeds 3 gode råd Jeg har brug for hjælp… Agenda

- 8 - ① Lav hellere flere små undersøgelser end én stor ② Spørgeskemaet er det mindste af en kvantitativ undersøgelse ③ Husk at behandle deltagerne med respekt – de er mennesker 3 gode råd efter 10 år i analysebranchen

- 9 - Én undersøgelse til ét emne Deltagerne kan ikke rumme meget komplekse spørgeskemaer Deltagernes svar tidligt i undersøgelsen påvirker svarene sent. Du bruger 20 timer på spørgeskemaet – deltagerne bruger 10 minutter. Hvis det er vanskeligt, er det forkert. Ved spørgsmål 28 stiger frafaldsprocenterne (12 minutter) Frafald på 25% er problematisk – genrekruttering kan nå over 90% Hvis undersøgelsen er lang, er det en god idé at opdele den i tydelige kapitler.

Hvilken af disse undersøgelser er ok? Undersøgelse om forældrerollen og solbærmarmelade Undersøgelse om forældrerollen og det danske skolesystem Undersøgelse om forældrerollen og moderne parforhold

① Lav hellere flere små undersøgelser end én stor ② Spørgeskemaet er det mindste af en kvantitativ undersøgelse ③ Husk at behandle deltagerne med respekt – de er mennesker 3 gode råd efter 10 år i analysebranchen

Gu’ er spørgeskemaet vigtigt, men prioriter rigtigt! Invitationer er groft undervurderet Du har kun ganske få sekunder til at motivere deltagerne (tlf. & web) Du kan risikere at påvirke deltagerne, og dermed gøre undersøgelsen invalid Når du pilottester, så husk at teste ALT! Én ting er spørgsmål og svarkategorier. Forklaringer er mindst lige så vigtige Du kan ikke se på et datamateriale, om deltagerne har forstået emnet! Undersøgelsen er ikke slut, når dataindsamlingen er færdig

Simpelt spørgsmål: Har du bredbånd derhjemme? JaNejVed ikke

Simpelt spørgsmål: Har du bredbånd derhjemme? JaNejVed ikke Kan du se video på Youtube derhjemme? JaNejVed ikke

Repræsentativitet er et meget flertydigt begreb De kommende år vil repræsentativitetsparametrene blive ændret markant. Repræsentativitetskravene er blevet langt mere komplekse Samplingmetoderne i paneler er radikalt anderledes end F2F og CATI, men udgangspunktet fastholdes stædigt. Køn, alder og geografi bør ikke være de foretrukne parametre Køn, alder + fordeling på urbanitet/indkomst/uddannelse/etc. Userneeds vil gennemføre omfattende studier Særligt relevant ifm. undersøgelser af emner, der er oppe i tiden Vanskeligt at få repræsentativitetsdata på segmenter Diabetes, livsstil, mobile-living, offentlige serviceydelser etc.

Men spørgeskemaet ER vigtigt HUSK: pilottest det, men gør det ikke selv (5-10 andre er nok) Teknikken er kun en meget lille del af spørgeskemaet  Indforstået terminologi (bredbånd)  Uhensigtsmæssig rækkefølge  Dårlige svarkategorier  Ledende spørgsmål Undgå så vidt muligt monotone spørgeskemaer med store matricer. Deltagerne keder sig, mister fokus og giver dårlige svar. Læg så meget ned i svarkategorierne som muligt Meget forførende ved tesestyrede undersøgelser

Fordeling mellem spørgsmål og svarkategorier Synes du, at regeringen bør brugere flere penge på forsvaret?  Ja  Nej  Ved ikke

Fordeling mellem spørgsmål og svarkategorier Synes du, at regeringen bør brugere flere penge på forsvaret?  Ja  Nej  Ved ikke Hvad synes du, at regeringen bør gøre?  Øge forsvarsbudgettet  Mindske forsvarsbudgettet  Holde forsvarsbudgettet hvor det er  Ved ikke

Hvad er galt med dette spørgsmål? Det kostede mig kr. i support Hvilke husdyr har du?  Hund  Kat  Marsvin  Fugl  Øgle  Hamster  Andre dyr (angiv venligst:) ___________________

① Lav hellere flere små undersøgelser end én stor ② Spørgeskemaet er det mindste af en kvantitativ undersøgelse ③ Husk at behandle deltagerne med respekt – de er mennesker 3 gode råd efter 10 år i analysebranchen

Husk at deltagerne er mennesker Markedsanalyse er ældgamle 1935: George Gallup opfandt den moderne sample metode (1050 nat rep) Før det gennemførte man ekstremt store undersøgelser (2 mio. svar) Det er meget dyrt at lave dårlige undersøgelser Hvis 500 melder sig ud af panelet, har det kostet kr. De skriver og brokker sig … og så skal man svare dem alle sammen. Dårlige oplevelser  lave svarprocenter  dårlige undersøgelser.

Husk at deltagerne er mennesker Analysebranchen høster holdning, præferencer og kendskab Vi giver kun meget sjældent noget igen (1 mio. interviews i 2010) Userneeds vil gøre det anderledes – alternativet er for dyrt (50 kr./stk.) Whats in it for me? 4 årlige nyhedsbreve, månedlige dialogmails, personligt svar mv kr. på gavekort i 2009 … (fordelt mellem panelister) Det kan gøres meget bedre.

Examples of successful crowd sourcing

Examples of successful crowd sourcing

Introduktion til Userneeds 3 gode råd Jeg har brug for hjælp… Agenda

Fremtiden ligger i de sociale medier FB, Twitter osv. er ikke modne til repræsentative undersøgelser Men det er fantastisk til: - Rekruttering til paneler - Rekruttering til segmentundersøgelser (hvor repræsentativitet ikke er fokus) - Information om, at folk kan deltage i en undersøgelse - Dialog og feedback til panelister - Facilitering af selvpromovering

Jeres hjælp er meget velkommen Hvis du har en god idé, så ring til mig Hvordan kan jeg gøre det muligt for panelisterne at: - Vise, at de hører til et eksklusivt fællesskab - Vise, at de er noget særligt - Prale med noget, de har gjort eller sagt - Videreformidle noget vide, de er stolt af at have Min telefon er altid åben…

Userneeds A/S Gammel Kongevej Frederiksberg C. Denmark Henrik Vincentz Administrerende direktør T: M: E: W: Skriv eller ring endelig også, hvis der er noget I bliver i tvivl om..