O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Danehofskolens værdigrundlag
Svend Gønge-skolens værdier...
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Roskilde Tekniske Skole
Lederudvikling.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Lærerprofessionen.
Kladde til informationsdias
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Fagets formål, fokus og fagmål
Lærerprofessionen - en definition.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Kortfilm – de 7 parametre
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Folkeskolereform Version 1.0
- Hvad kan I forvente som forældre?
Lidt om at flytte bjerge
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
Gennem RESPEKT ENGAGEMENT FÆLLESSKAB skaber vi tryghed og trivsel, så vi alle kan opnå høj faglighed.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
DET GODE UNDEVISNINGSMILJØ Al magt til eleverne. Undervisningen Indflydelse Store rammer Den enkelte elev - fællesskabet Indlæringsformer Boglig - erhvervsfaglig.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Uddrag af politiske principprogrammer
Pædagogisk forår i København
At tale om sexualitet.
Den lærende organisation
FDF s ambition FDF giver børn og unge et ståsted at møde verden fra.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Relations kompetencer
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Vision mission værdier handleplaner
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Antimobbestrategier for Langhøjskolen. Ved mobning forstår vi: Mobning er groft, verbalt drilleri og/eller fysisk vold, som foregår over længere tid.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Team Nordahl og Skibet Skole
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
Ny vejleder…lidt hjææææælp
Kvalitet i folkeoplysningen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner

E T VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret klarsyn En god skole er en skole, der er god for de forældre med børn, hvis skole det er… Skolens opgave er at gøre eleverne egnede til at indgå i det samfundsfællesskab, der aktuelt eksisterer… Hvordan udnytter vi frihedsgraden?

E N SKOLE VED SINE FULDE FEM Man skal gribe før man kan begribe. Derfor skal skolen indrettes så ikke kun høre- og synssansen påvirkes, men også følesansen, den kropslige - og dermed erfaringen, der skal være centralt placeret i læringsprocessen. Et værdibaseret klarsyn

F AST FORBINDELSE ELLER BADEBRO Skolen har brug for fortælling, samtale, refleksion og fællesskab, der ruster de unge til en uforudsigelig fremtid. Formålet er at komme videre med en ungdoms- uddannelse – MEN endestationens beliggenhed flytter sig hele tiden. En badebro fører en steder hen hvor man ikke kan bunde. En fast forbindelse fører fra et sted til et andet. Et værdibaseret klarsyn

N ÆRSYN OG FJERNSYN Skolen skal være et lille trygt mini- samfund – men livet udenfor skolen er med i tankerne. Finde balancen mellem Etablering og oplevelse af identitet i en nærhed Forståelse og forpligtelse af verden fjernt fra det nære Et værdibaseret klarsyn

M OTORVEJ ELLER MARGUERITRUTE Der skal være fokus på nye undervisnings - og samværs- former, der tager afsæt i elevernes forskellighed, og samtidig er med til at udvikle lysten til læring. Motorvejen betyder: hurtig frem til målet. Margueritruten betyder at vi også gerne vil i mål, men gerne vil have delmål og detaljer med. Det er en særlig form for dannelse. Et værdibaseret klarsyn

L IVET ER VIRKELIGT OG BLIVER TIL Historien skal fortælles og poesiens forunderlig- hed skal opleves. Skolen har noget for med børnene. Fortællinger, myter, digte og sange skal tale til fantasien og håbet for fremtiden,og give poetisk indlevelse for den enkelte samt oplevelser i fællesskabet Et værdibaseret klarsyn

S AMSPIL OM SAMMENSPIL Skolen skal vise forældrene tillid som ligeværdige medspillere, og forældre skal respektere skolens profes- sionalisme. Det kræver et samarbejde mellem forældre og skole med øje ikke alene for det enkelte barn, men også for barnet som en del af et forpligtende fællesskab. Et værdibaseret klarsyn

B LÆKSPRUTTEN ER ANDET END ARME Al undervisning foregår i en personlig relation mellem en lærer, nogle elever og et stof. Læreren skal være troværdig i sin rolle og i sin personlighed. Han skal sørge for en god og arbejdsorienteret klasseledelse. Når en elev falder af sporet, skal læreren bruge sine mange arme til at reagere, så eleven kan gribes igen. Et værdibaseret klarsyn

M ATUR = VIS Naturviden- skab er kreativ, poetisk og historisk. Følelser og fornuft har brug for hinanden. Naturvidenskabe- lig viden skal være grundlæggende for vore elever. Samtidigt skal eleverne kunne forholde sig til at de er en del af naturen. Og at al vores viden, alligevel ikke udelukker tro. Et værdibaseret klarsyn

R ELIGION ER EN SKOLESAG Skolen skal give rum for at opsøge, undersøge og efterprøve antagelser om værdi og mening, om menneskets natur, om skæbne og livsmod, om fællesskab og individuali- tet. Børn har ret til religion. I en engageret religions- undervisning skal elevernes behov for at søge mening imøde- kommes. Vi skal ikke omvende, men engagere. Et værdibaseret klarsyn

K RITIK - TAK At oplære eleverne til demokratis- ke, kritiske samfunds- borgere sker ikke af sig selv. Skolen skal gøre eleverne kloge på verden og deres liv i den. Dernæst skal de have redskaber til at forandre denne verden i den retning de ønsker. Et værdibaseret klarsyn

F IND DIG I FÆLLESSKABET Det er skolens opgave at lære eleverne at åbne blikket udad, mod fællesskabet, mod andre. Skolen skal give eleverne opfattelsen af at de bliver respekteret, og holdt af. Vi lever af at høre sammen med nogen. Fællesskabet skal være grundet i fælles værdier. Et værdibaseret klarsyn

P ERLER PÅ SNOR Skolen er først og fremmest de bestemte mennesker der befolker den. Skoler ER forskellige, og denne forskellighed skal bruges. Hvordan vil vi profilere os – tage os vores frihed? Vi skal være en forskellighed – og vi skal være bevidst om den – det skal være vores styrke. Et værdibaseret klarsyn