mulige reformstrategier Fødevareøkonomisk Institut EU’s direkte støtte Konsekvenser og mulige reformstrategier Af Forskningschef Søren Elkjær Frandsen
Baggrund Stigende betydning af den direkte støtte Midtvejsevaluering af CAP’en: direkte støtte som et centralt punkt i diskussionen (10. juli) CAP under pres fra: WTO-forhandlinger Udvidelsen af EU mod øst Hensyn til udviklingslandene Nødvendigt at overveje (afkoblet) reform
Producer Support Estimate (PSE) % af produktionsværdi
Struktur og udvikling i EU’s støtte % af produktionsværdi
Landenes andel af EU’s tilskud Hektarstøtte =15.2 Mia. Euro Frankrig 30 % Tyskland 21 % Italien 11 %
Landenes andel af EU’s tilskud Hektarstøtte =15.2 Mia. Euro Dyrepræmier =5.4 Mia. Euro Frankrig 30 % Tyskland 21 % Italien 11 % Frankrig 22 % England 22 % Spanien 16 %
Landenes andel af EU’s tilskud Hektarstøtte =15.2 Mia. Euro Dyrepræmier =5.4 Mia. Euro Frankrig 30 % Tyskland 21 % Italien 11 % Frankrig 22 % England 22 % Spanien 16 % Frankrig 28 % Tyskland 18 % England 13 % Total = 20.6 Mia. Euro
Konsekvenser af direkte støtte Knyttet til produktionen (dyrkningskrav) Påvirker fordelingen af landbrugsjorden Øger beskæftigelse og investeringer Påvirker international handel Budgetmæssig byrde (skatteydere) Administrativ byrde – også for landmændene Kapitaliseres i højere jordpriser
Definition af afkobling …en politik er effektivt fuldt afkoblet … hvis den resulterer i et produktions- og handelsniveau svarende til det, som ville være indtruffet i politikkens fravær
Hvorfor en reform? De oprindelige argumenter er gradvist blevet udvandede Pres efter 2003 for at fjerne eller omstrukturere betalinger, der pt. er klassificeret i den blå boks Udvidelsen af EU – dramatiske effekter på produktion, jordpriser og budget Unfair konkurrence mod udviklingslandene
Simpel liberalisering af CAP’en: Scenario-design Baseline 1997-2013 Simpel liberalisering af CAP’en: -100% EU direkte støtte Scenario 1
Scenario-design Simpel liberalisering af CAP’en: Baseline 1997-2013 Simpel liberalisering af CAP’en: -100% EU direkte støtte Scenario 1 Omfattende CAP reform med afkoblet kompensation: -100% EU direkte støtte -100% EU eksport støtte -30% EU nedsættelse af toldsatser - EU mælke- og sukkerkvoter + Enhedstilskud til jord for at neutralisere effekten på jordpriserne Scenario 2
Konsekvenser for… Efficiens + Overførsler Forbrug Landbrugsproduktionen Jordpriser BNP (produktion/efficiens) EU budget (overførsler mellem medlemmer) National velfærd (forbrugsmuligheder) Efficiens + Overførsler Forbrug
Produktionen af produkter med et højt støtteniveau vil falde , %
Produktionen af produkter med et højt støtteniveau vil falde , %
Jordprisen vil falde med mindre der kompenseres
Vækst i BNP, procent
EU CAP budget, mia. Euro
Netto besparelse på 27.4 milliarder Euro EU CAP budget, mia. Euro Netto besparelse på 27.4 milliarder Euro
Omfordeling via budgettet Liberalisering af direkte støtte, Mio. Euro Tab af overførsler Besparelse på budget
Omfordeling via budgettet Omfattende reform med afkobling, Mio. Euro Tab af overførsler Besparelse på budget
Konsekvenser for velfærd Liberalisering af direkte støtte, Mio. Euro Velfærdstab Velfærdsgevinst
Konsekvenser for velfærd Omfattende reform med afkobling, Mio. Euro Velfærdstab Velfærdsgevinst
EU’s samlede velfærdsgevinster +10.7 Milliarder EURO hvis al direkte støtte elimineres +14.6 Milliarder EURO hvis CAP’en seriøst reformeres med afkoblede tilskud og ingen negative effekter på jordpriser
Konklusion Afkobling af støtten vil øge BNP i alle lande Store europæiske velfærdsgevinster (11-15 mia. Euro) Lavere priser på landbrugsprodukter i EU Mere effektiv udnyttelse af europæiske ressourcer Besparelse på 27 mia. Euro (50% af CAP-budgettet) Forskellige effekter afhængig af vare og region Forenklet og afkoblet støtte til landbrugsjord Intet kapital-tab i form af lavere jordpriser Foreneligt med WTO og vil lette udvidelsen af EU
Men hvordan når vi dertil ? Et reform-forslag
Reformforslag Relativ hurtig udfasning af den tilbageværende prisstøtte suppleret med et øget koblet direkte tilskud til landbrugsjord Konvertering af de eksisterende og nye direkte tilskud til et homogent (afkoblet) enhedstilskud til al landbrugsjord Eliminering af mængdemæssige restriktioner efterhånden som de bliver overflødige Gradvis udfasning af alle afkoblede direkte tilskud
Reform-forslaget År 3 År 8-10 År Afkoblet enhedstilskud Koblet tilskud Prisstøtte År 3 År 8-10 År
Reform-forslaget År 3 År 8-10 År Afkoblet enhedstilskud Koblet tilskud Prisstøtte År 3 År 8-10 År
Midtvejs-evalueringen Et skridt i rigtig retning – afkobling, dvs. støtten gives uden hensyn til landmandens beslutning om at producere Men ikke alle landbrugsprodukter er inkluderet i afkoblingsstrategien (f.eks. frugt og grønt) ! - dvs. en mere omfattende reform er nødvendig Stadig plads til en liberalisering af prisstøtten for en række produkter Ingen indikation af en udfasning af den afkoblede støtte på lang sigt, og - måske med undtagelse af modulations-tiltaget – behov for en langsigtet strategi for CAP’en
Fødevareøkonomisk Institut WWW.FOI.DK