Diskursanalyse som forskningsstrategi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Kulturmøder og kulturforskelle
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Uddannelse til tværfaglighed
Dansk I Mange Retninger – et fagdidaktisk møde Helle Rørbech
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Tekster til i dag Justine Grønbæk Pors Department of Management,
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Fra integration til inklusion
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Otte interviews af ca. en times varighed foretaget i perioden november 2008 til marts 2009 fælles for de interviewede:  → ansat i en international (engelsk)
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Diskursanalysen og den økonomiske politik
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Introduktion: Fra område til perspektiv
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Dansen omkring handicapbegrebet
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Forebyggelse af radikalisering gennem tværfaglig indsats
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Den inkluderende skole
Lærerprofessionen.
Uddrag af politiske principprogrammer
Cand. scient. Soc. Charlotte Vincent
- Global islamistisk terrorisme
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Kulturel globalisering – det sociologiske perspektiv
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Strategi og samfundsdiagnostik
Inklusion og inkluderende processer
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Voices of the unheard.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
Niger. Fakta om Niger  Verdens fattigste land*  Befolkning 18 millioner  Højeste befolkningstilvækst 3,8%  Yngste befolkningsgennemsnit 15,1 år 
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Hvad er VINK En videns- og rådgivningsenhed for personale med ungekontakt i København. Styrker kontakt og dialog med udsatte unge, der kan være tiltrukket.
VINK: Hvem er vi? Vi giver viden om kultur, religion, konflikter, radikalisering og ekstremisme. Vi tager ud på skoler, klubber og taler med unge og forældre.
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER Crossover og gråzone-ekstremisme Temadag om rocker- og bandeforebyggelse 23/ Ann-Sophie Hemmingsen.
Stærke, lokale samarbejder mod radikalisering og voldelig ekstremisme
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Ligebehandling: principper og begreber
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Digital trivsel på gymnasiet
Hovrdan bekæmper vi terror i Europa?
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Forebyggelse - dilemmaer og handlemuligheder
Præsentationens transcript:

Diskursanalyse som forskningsstrategi Lasse Lindekilde, adjunkt Institut for Statskundskab Aarhus Universitet

Diskurs analyse: Hvornår? Når vi er interesseret i ‘tekster’ ikke bare som repræsentationer af social virkelighed, og disses betydning for bestemte aktører, men også i hvordan ‘tekster’ konstruerer og opretholder social virkelighed og dens betydning Når vi ønsker at analysere politisk præferencedannelse (ikke blot som strukturelt afledte) Når vi ønsker at analyserer hvordan bestemte sociale fænomener etableres og udvikles sprogligt (fx ’velfærdsstaten’, ’globalisering’ etc.) Når vi ønsker at analysere hvordan bestemte sociale fænomener reproduceres i dagligdagen (fx ’national identitet’, ’dansk kultur’ etc.)

Hvornår har jeg brugt diskursanalyse? Analyse af danske muslimers protester under Karikaturkrisen. Den diskursive kamp om at italesætte karikaturerne/tegningerne. Analyse af tolerance-positioner og tolerancens grænser i den danske offentlighed. Diskursive strategier for grænse- dragning. Analyse af officielle politiske indsatser til forebyggelse af radikalisering. Etableringen af ’radikaliserings-diskursen’ og et nyt policy-område.

Eksempel på kritisk diskursanalyse

Kritisk Diskursanalyse Social praksis (diskursorden, sociale strukturer, institutioner, relationer) - fordrer makrosociologisk analyse Diskursiv Praksis (produktion, distribution og konsumption) - fordrer mikrosociologisk analyse Tekst (diskursiv begivenhed) - lingvistisk analyse Kilde: Fairclough: Discourse and Social Change (1992) Jørgensen & Phillips: Diskursanalyse som teori og metode (1999)

Analyse af teksten I Ordvalg og artikulation Ækvivalenskæder Grammatik (tider og personer) Tekststruktur (stil/genreanalyse) afgørende spørgsmål: hvorfor netop dette ord, denne form eller dette stiltræk frem for et andet?

Analyse af teksten II Ordvalg og artikulation: ’Radikalisering’ (nodal punkt) Proces (’gradvis’; ’trinvis’; fremadskridende’; ’voksende’) Individuel (’søgende individ’; ’en udsat person’; ’typisk en ung mand’) Ekstremisme (’totalitær’; ’anti-demokratisk’; ’intolerance’; ’opdeling i dem og os’) Handling (’voldelige eller udemokratiske metoder’; ’undergrave demokratisk samfundsorden’; ’udøver trusler’; nedværdigende chikane’; ’terror’) Årsager (’søgen efter identitet og fællesskab’; ’oplevelse af uretfærdighed og diskrimination’; ’internationale forhold’; ’radikalisatorer og andre negative påvirkere; parrellel samfund’) Løsninger (’en tidlig, flerstrenget og koordineret indsats’; ’give positive alternativer’; ’udfordre og støtte’; ’imødegå propaganda med saglig information’; ’videreudvikle Danmark som et demokratisk samfund med frihed, ansvar, ligeværd og muligheder for den enkelte’)

Analysen af teksten III Ækivalenskæde: ’Danmark er et godt og trygt samfund, som rummer mange udfoldelsesmuligheder for den enkelte borger. Et åbent samfund med frihed til forskellighed. Demokrati, ånds-, ytrings- og trosfrihed, lige pligter og rettigheder for alle uanset køn og hudfarve og respekten for lovgivningen i almindelighed er nogle af de grundlæggende værdier og spilleregler, som sikrer, at vi kan trives sammen på en god måde’ Samfund = godt = trygt = åbent = frihed til forskellighed = demokrati = ånds-, ytrings- og trosfrihed = lige pligter og rettigheder for alle = respekt for lovgivning

Analyse af teksten IV ’Men vi oplever desværre også, at negative kræfter som kriminalitet, ekstremisme og diskrimination er på spil. Disse kræfter skal fortsat bekæmpes aktivt, så de ikke undergraver fællesskabet, trygheden og den gensidige tillid i vort samfund eller i verden omkring os ...[…]… Regeringen ønsker nu at sætte særlig fokus på en bestemt udfordring: de seneste års stigende tendenser til ekstremisme og radikalisering – både i Danmark og andre steder i verden.’ ’negative kræfter’ = ’kriminalitet’= ’ekstremisme ’= ’diskrimination’ = ’undergraver fællesskab’ = (utryghed) = (fraværd af gensidig respekt) = ’stigende tendens’

Analyse af teksten V Tider og personer: Mange passiver: videnskabelighed/distance/’truisms’ Datid: forfalds-historie (’tidligere’, ’ikke længere’, ’voksende problem’, ’udgør i dag’) Fremtid: risiko-scenarier (’risiko for’, ’kan betyde’, ’vil udgøre en trussel’) Bestemt ental (’regeringen’): signalerer handling Ubestemt flertal (’unge’; ’muslimer’; ’ekstremistiske grupper’): objekter for handling/styring Hyppigheden af ’Islam’ og ’Muslimer’ som enten subjekt eller objekt

Analysen af teksten VI Genre: Programmatisk handlingsplan (identifikation af problem og anvisning af løsning) Retfærdiggør indsats: ’voksende problem’; ’der er en generel terrortrussel mod Danmark og danske interesser’) Ideologisk (neo-liberalisme: ’ansvar’; ’pligt’; ’muligheder’; ’frihed’; ’frivillig’; ’påvirke’; ’ændre’)

Analyse af den diskursive praksis I: Produktion: Hvordan er teksten blevet til? Konsumption: Hvilket publikum er teksten rettet imod? Interdiskursivitet: Blandes flere diskurser på tværs af diskursordner? Interpretation: Hvorledes læses teksten af dens faktiske modtagere? Intertekstualitet: Hvorledes går teksten i dialog med andre tekster?

Analyse af den diskursive praksis II: Produktion: Teksten før og efter høringssvar Tværministerielt samarbejde Konsumption: Slut målgruppe: Radikaliserede og radikaliseringstruede Umiddelbar målgruppe: Markarbejdere Interdiskursivitet: Integrationsdiskurs: ’fælles’; ’parallel samfund’; ’medborgerskab’; anti-diskrimination’; ’rolle-model’; ’integration’; ’udenfor’ Sikkerhedsdiskurs: ’tryg’; ’risiko’; ’præventiv samtale’; ’trussel’; ’forsvare’; ’bekæmpe’; ’sikre’

Analyse af den diskursive praksis III: Interpretation: Skolelærer: ’det er ikke min opgave at lave terrorcheck’ Unge muslimer i målgruppen: ’det er i virkeligheden meget diskriminerende’; ’det er dømt til at fejle’ Intertekstualitet: Trækker på bestemte videnskabelige rapporter (særligt det oprindelige udkast) Henviser til bestemte udenlandske erfaringer (Holland; ’We Amsterdammers’) Henviser til en række andre politiske indsatser: ’Ghettoplan’; ’Terrorpakker’; ’Bandekriminalitet’; ’Indsats mod diskrimination og intolerance’; ’Indsats for integration og interkulturel dialog’ Første tekst i en række af flere som er snævert forbundne (’Lokale strategier’; ’14 eksempler fra arbejdet med forebyggelse af radikaliseringer’; ’Metoder i arbejdet med forebyggelse af…’)

Analyse af Social Praksis I Ideologianalyse: Reproduceres eller forandres dominansrelationer/magtforhold? Hegemonianalyse: Hvorledes er det sociale rum organiseret? Udfordres diskursordenen? Institutionel analyse: Reproduktion af eksisterende institutioner eller ny-etablering af institutionelle hybrider? Relationel analyse: Reproduktion eller nybrud i aktørkonstellationer? Social stabilitet eller social forandring?

Analyse af Social Praksis II Social stabilitet: Reproduktion af neo-liberalisme som hegemonisk diskurs mht. modaliteten for politisk styring Reproduktion af diskurs om Islam og muslimer som problem Social forandring: Ny blanding af diskurser – nyt praksisregime etableres Fokus flyttet fra ekstern til intern trussel Omformning af eksisterende praksis (fx SSP-samarbejde; tilsyn med friskoler; godkendelsesprocedure for religiøse forkyndere m.m. ) Institutionelle konsekvenser (’Demokratikontoret’; ’PETs Afdeling for forebyggende sikkerhed’; ’CIR’) Nye aktør-koalitioner og samarbejder (forældre; kommuner; Politi; PET; Ministerier; lærer; klubpædagoger; religiøse autoriteter; forskere osv.)

Analysens kritiske potentiale Kan radikalisering forebygges på samme måde som rygning, fedme osv.? Konstruktion af ’suspect communities’ Policy intentioner forplumres? Ikke-intenderede konsekvenser? Klare, adskilte subjektpositioner: den aktive, integrerede medborger vs. den passive, ikke-integrerede modborger (vanskeliggør mellem-positioner) Magt på trods af fraværd af forbyd, påbud m.m.

Radikalisering i billeder I

Radikalisering i billeder II

Radikalisering i billeder III

Referencer Lindekilde, L. 2012 (under udgivelse). ’Neo-liberal Governing of ’Radicals’: Danish Radicalization Prevention Policies and Potential Iatrogenic Effects’, International Journal of Conflict and Violence, 5(2). Lindekilde, L. 2010. ’Forebyggelse af radikalisering, miskendelse og muslimsk minoritetsidentitet’, Tidsskrift for Islamforskning, 2010 (2): 7-29. Lindekilde, L., M. Brænder & G. Sommer Harrits, 2012 (under udgivelse). ’Dybdegående kvalitativ analyse’ i anden udgaven af L. Bøgh Andersen, K. Møller Hansen, & R. Klemmensen (eds..) Metoder i Statskundskab, Hans Reitzels Forlag.