IT-Strategi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Grafik Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Job2C5.
Arkitektur - data.
IM-Strategi.
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Status for arbejdet med sygehusbyggerierne i Region Syddanmark
- Et interaktivt kursus i forandringsledelse
Skabelon til strategisk plan
Virksomheder – Leavitt’s model
Formularer (Access, del 3)
Partiernes funktioner
Udviklingsplaner Sønderborg
Jesper Loose Smith Direktør i Arbejdernes Boligselskab i Gladsaxe – ca boliger Direktør fagforeningsejet ejendoms- og administrationsselskab i.
Offentlig Integrationsmodel (OIM)
Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup
Talentinternat modul 3..
IS-Strategi.
TS-diagrammer (databaser, del 5)
Virksomheder - definition
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Lean Netværk AAU.
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Arkitektur - Sikkerhed
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Introduktion til Access (Access, del 1)
Validering af data (Access, del 7)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Rapporter (Access, del 5)
3.2 Organisationsprincipper
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Hvad siger medarbejderne?
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Arkitektur - software. RHS - Informationsteknologi 2 Software-arkitektur Formålet med software-arkitekturen er at definere en software-”platform”, som.
Systemer.
edgemo summit Session: ”Skomagerbackup”
Værktøjer til hjælp i kompetenceudviklingen
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Data Dictionary (databaser, del 7)
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
IT-strategiudvikling
ØiR slides til præsentation Læsevejledning Introduktion til Anvender- og erp-systemer Claus Pedersen
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Regions Midtjyllands elektroniske patientjournal
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Interaktive knapper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
It forretningsstrategier
It forretningsstrategier
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Introduktion til virksomhedsdelen
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Præsentationens transcript:

IT-Strategi

I gang med en IT-strategi IS-strategien kan have udstukket en overordnet IT-strategi, f.eks ”Vi skal udskifte vore mange uafhængige systemer med ét samlet system” Hvordan kommer man så videre? Næste skridt er udarbejdelse af en IT-strategi, der konkretiserer hvordan IS-strategien udmøntes RHS - Informationsteknologi 2

I gang med en IT-strategi Typisk tre overordnede faser i udarbejdelse af en IT-strategi: Fase 1 – hvor er vi nu? Fase 2 – hvor vil vil gerne hen? Fase 3 – hvordan kommer vi derhen? Whoa… deep! RHS - Informationsteknologi

I gang med en IT-strategi Lyder i princippet meget nemt – hvordan kommer vi fra A til B Men… hvor er A? Og B? Hvordan beskriver vi overhovedet A og B Vi har brug for værktøjer til beskrivelse RHS - Informationsteknologi

Beskrivelser af IT-niveau Til at starte med, vil vi gerne have et overblik over virksomhedens ”niveau” for brug af IT En måde at beskrive et IT-niveau for en virksomhed på kan være IT-trappen RHS - Informationsteknologi 5

Beskrivelser af IT-niveau IT-trappen kategoriserer en virksomheds IT-niveau i forhold til Opgaver løst med brug af IT Placering af IT i organisationen Involverede i brug af IT Man kan godt inddrage flere parametre, f.eks IT-kompetencer, med videre RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi IT-trappen Niveau Opgaver Organisatorisk tilhørsforhold Involverede medarbejdere Sporadisk brug, e-mail Intet (outsourcet?) Tilfældigt 1 Fakturering, Office Under Økonomi IT-ansvarlig 2 Logistik, Finans Økonomi-afd 3 Mange steder i værdikæde lav/ingen integration Linieafdeling Mange 4 Overalt, også til eksternt Stor integration (ERP) Stabsafdeling Alle RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi IT-trappen Typisk ”livsforløb” for IT-funktion Ikke-eksisterende (næppe i dag…) Sporadisk, ukoordineret, ingen ansvarlig Eksplicit valg af ansvarlig, ofte under Økonomi-funktion Etablering af egentlig linie-funktion Etablering af stabsfunktion, støtter alle funktioner i virksomheden RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi IT-trappen IT-trappen kan hjælpe med at afklare, hvilket ambitions-niveau vi har mht IT At rykke mere end et enkelt trin ad gangen er en stor opgave for en virksomhed… Bør fordeles i flere projekter RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi IT-Hjulet En anden beskrivelsesform er IT-hjulet Virksomhedens brug af IT i forhold til forskellige aspekter af virksomheden placeres på et ”hjul” Jo tættere på hjulets midte, jo lavere brug af IT i forhold et bestemt aspekt RHS - Informationsteknologi 10

RHS - Informationsteknologi IT-Hjulet Kan anvendes både til at angive nuværende status, samt mål for IT-strategien Er udviklet af DTI (Dansk Teknologisk Institut) www.ithjulet.dk RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi IT-hjulet RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi IT-hjulet Hvor er vi nu… RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi IT-hjulet Hvor vil vi hen… Hvor er vi nu… RHS - Informationsteknologi

Videre med IT-strategi Hvad gør IT-hjulet (trappen) for os? Kan give en afklaring af aktuel status (A) og ønsket status (B) af virksomhedens brug af IT IT-hjulet giver dog ikke i sig selv nok information til at komme videre – vi har brug for mange flere detaljer RHS - Informationsteknologi

Videre med IT-strategi Detaljeringen foretages ved at udarbejde en system-arkitektur Data-arkitektur (logisk datamodel) Program-arkitektur (software) Hardware-arkitektur Netværk-arkitektur Sikkerheds-politik RHS - Informationsteknologi 16