Download præsentationen
1
TS-diagrammer (databaser, del 5)
2
Fra ER-diagram til tabeller
ER-diagrammer fortæller ikke direkte, hvordan vi skal bygge vores tabeller op Et Tabelstruktur-diagram ”bygger bro” mellem ER-diagrammet og de konkrete tabeller i databasen Tre centrale skridt: Omdan ER-diagram til ”råt” Tabelstruktur-diagram Udfyld de enkelte tabeller med datanavne Normalisér tabellerne RHS – Informationsteknologi
3
RHS – Informationsteknologi
Omdan ER-diagram Formål med Tabelstruktur-diagram; omdan logiske sammenhænge mellem entiteter til konkrete tabeller To symboler i diagrammet: Tabel Symboliserer en tabel (oh, really…) Symboliserer en relation mellem to tabeller RHS – Informationsteknologi
4
RHS – Informationsteknologi
Metode til omdannelse For at omdanne et ER-diagram til et tabelstruktur-diagram følger man to regler: Regel 1, som gælder for en-til-mange relationer Regel 2, som gælder for mange-til-mange relationer RHS – Informationsteknologi
5
RHS – Informationsteknologi
Omdannelse – Regel 1 Regel 1 Hvis der i ER-diagrammet er en en-til-mange relation, skal den opdeles i to tabeller (en for hver entitet) Den ene tabel svarer til entiteten på ”en”-siden af relationen Den anden tabel er en kombination af entiteten på ”mange”-siden af relationen, og selve relationen (detaljer følger…) Gaflen på forbindelseslinien sættes ved den sidste tabel – den ved ”mange”-siden af relationen RHS – Informationsteknologi
6
RHS – Informationsteknologi
Omdannelse – Regel 1 m Går i 1 Elev Klasse Bliver til Klasse Elev RHS – Informationsteknologi
7
RHS – Informationsteknologi
Omdannelse – Regel 2 Regel 2 Hvis der i ER-diagrammet er en mange-til-mange relation, skal den opdeles i tre tabeller Den ene tabel svarer til den ene entitet Den anden tabel svarer til den anden entitet Den tredje tabel svarer til selve relationen Gaflerne på forbindelseslinierne – der er jo to – sættes ved den tabel, der svarer til selve relationen RHS – Informationsteknologi
8
RHS – Informationsteknologi
Omdannelse – Regel 2 m Afholdes i m Fag Lokale Bliver til Fag Afholdes Lokale RHS – Informationsteknologi
9
RHS – Informationsteknologi
Er vi blevet klogere? Ja, nu ved vi, hvilke konkrete tabeller der skal være i databasen, MEN: Hvilke data skal der rent faktisk være i tabellerne? Hvordan laves relationerne mellem tabellerne i praksis? Vi skal nu til at sætte datafelter ind i tabellerne RHS – Informationsteknologi
10
RHS – Informationsteknologi
Regel 1 – take two Noget af Regel 1 var lidt kryptisk: Den anden tabel er en kombination af entiteten på ”mange”-siden af relationen, og selve relationen I eksemplet med Elev og Klasse, er det ret oplagt at sætte datafeltet Klassenavn ind i Klasse-tabellen, og f.eks. Elevnummer ind i Elev-tabellen (det har noget med nøgler at gøre, detaljer følger…) RHS – Informationsteknologi
11
RHS – Informationsteknologi
Regel 1- take two …men der er stadig ingen relation mellem tabellerne… Elev Klasse Elevnummer Klassenavn Klassenavn At sætte Klassenavn i Elev-tabellen skaber netop relationen til Klasse-tabellen Skal det være rigtig fint, sættes linien ud for de felter, der er fælles for tabellerne RHS – Informationsteknologi
12
RHS – Informationsteknologi
Regel 2 – take two I Regel 2 stod der: Den tredje tabel svarer til selve relationen I eksemplet med Fag og Lokale, er det ret oplagt at sætte datafeltet Fagnavn ind i Fag-tabellen, og Lokalenummer ind i Lokale-tabellen (vi snakker stadig om nøgler, detaljer følger…) Den tredje tabel skabes ved at indsætte nøglefelterne fra de to første tabeller. RHS – Informationsteknologi
13
RHS – Informationsteknologi
Regel 2 – take two Herved skabes relationen mellem Fag og Lokale Fag Lokale Fagnavn Lokalenummer Afholdes Fagnavn Lokalenummer RHS – Informationsteknologi
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.