Demokratiforum …Opstart… 14. Juni 2007 © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dansk Folkeoplysnings Samråd Folkeoplysningspolitik.
Advertisements

Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Præsentation af materialer på personalemøde
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Nye sundhedsfremmende strategier for et aktivt ældreliv – erfaringer og ideer Landsmøde for Ældre Råd 7. maj 2009.
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
Lærerprofessionen.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
Unges kompetenceudvikling i det organiserede fritidsliv v/ Anne Kofod Medlemskonference 31. marts 2008.
1 Idræts og Fritidspolitik - Kick–off konference 26. januar 2011.
Internationalt møde - Højskolernes Hus 1. apr. 2014
Lærerprofessionen - en definition.
Hvad så med kirkernes sociale ansvar? Konference og høring på Christiansborg d. 22. oktober 2013.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Ungdomsskoleforeningen 1 Demokrati i ungdomsskolen - et historisk vue Formåls§ Ungdomsskolen skal give unge mulighed for at fæstne og uddybe deres kundskaber.
© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Realkompetence er politisk i fokus – nationalt og internationalt Accept af at.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Demokratiforum/Kompetenceforum 7. oktober, 2008 Interkulturelle kompetencer - hvad skal der til ? © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Unge i udsatte positioner og deres positive deltagelse i samfundet
Den anerkendende interviewform
Præsentation af materialer på personalemøde
SamfundsCup TIDSPUNKTPROGRAM Indtjekning og velkomst samt kort præsentation af SamfundsCup, årshjul og årets tema ved projektledere.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Velkommen Den globale dimension i uddannelserne 7. november 2013.
- sikkert og enkelt netværk for ældre
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Lærerprofessionen.
Uddrag af politiske principprogrammer
Gør drømmen til virkelighed i KFUM og KFUK i distrikt nord/vestjylland.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Oplæg om SFU’s nye principprogram Principprogram 2008 En anden verden er nødvendig!
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Odense, d. 4. feb Kl Velkommen Kommissorium version 2 Kl Ny skole- og ny klubstruktur i Randers v. Henrik Bille, afd.leder, og Ina.
V O R E S H I S T O R I E H V E M E R M S ? ”Mellemfolkeligt Samvirkes formål er at fremme mellemfolkelig forståelse og solidaritet, for gennem et samarbejde.
Hvad er det lige med de der Venstrefolk og VU’ere…… 2. februar 2013.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Velkommen til mødet imellem Brødeskov Lokalråd og foreningerne i Brødeskovområdet 6. okt
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Offentlige data i spil. 10: :05 Velkomst 10: :30 ”Offentlige data i spil”, Christian Lanng, IT- og Telestyrelsen 10: :00 “Tal i bevægelse”,
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Hvad er folkeoplysning? Oplæg på Hustræf 2014, Kulturhusene i Danmark 9. maj 2014 Trine Bendix Sekretariatsleder i DFS.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Strategi 2015 Svømmekonference 2012.
Kursus for nye efterskolelærere
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Kvalitet i folkeoplysningen
Nye forstander på efterskoler 2016
Fællesskaber i hverdagen og et aktivt fritidsliv
Introduktion til Folkeoplysningsområdet
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Demokratiforum …Opstart… 14. Juni 2007 © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D

Kl – 11.30Præsentation af ideen bag et Demokratiforum, samt overvejelserne bag de temaer vi vil sætte fokus på. Kl – 12.00Demokratispillet. Oplæg og præsentation, v/ Jakob Erle Kl – 12.30Frokost Kl – 14.30Demokratispillet i aktion. Vi spiller os frem til folkeoplysningens demokratiforståelse. Kl – 15.00Opsummering og diskussion. Dagens lære drages © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D ”Folkeoplysningen og demokratiet – hvad skal vi med det?”

§ 2. Samrådet ser det som folkeoplysningens formål at bidrage til den enkeltes personlige dannelse og uddannelse, og at medvirke til sikring og udvikling af demokratiet. Folkeoplysningen skal gennem sine mangeartede folkeoplysende aktiviteter fremme borgernes medbestemmelse, medansvar og aktive engagement i samfundets udvikling. Folkeoplysningen skal medvirke til at sikre borgernes kendskab til rettigheder og pligter og medvirke til at øge borgernes almenviden og deltagelse i et samfund med frihed, ligeværdighed og demokrati. © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D DFS’s formålsparagraf:

Folkeoplysningsloven, Kapitel 4 Den folkeoplysende voksenundervisning § 7. Formålet med den folkeoplysende voksenundervisning er med udgangspunkt i undervisningen at øge den enkeltes almene og faglige indsigt og færdigheder for at styrke evne og lyst til at tage ansvar for eget liv og til at deltage aktivt og engageret i samfundslivet. © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D

Lov om frie skoler, Kapitel 1 Formål og virksomhed § 1. Loven omfatter folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler), der tilbyder undervisning og samvær på kurser, hvis hovedsigte er livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse, og som er godkendt af undervisningsministeren til tilskud. Undervisningen skal have en bred almen karakter. Enkelte fag eller faggrupper kan have en fremtrædende plads, men aldrig på bekostning af det almene. Skolernes virksomhed skal tilrettelægges ud fra deres selvvalgte værdigrundlag. © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D

Blive bedre til det vi er her for Mere motiverede Synliggøre Dokumentere indsats Konkrete demokrati-projekter blandt og eventuelt på tværs af medlemsorganisationerne. © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Demokratiforum: Idé

Vidensopbygning Begrebsafklaring Vidensdeling Inspiration Netværksdannelse © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Demokratiforum: Formål

…hvordan ser det ud med demokratiet og folkeoplysningen? © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D

…når bare vi er sammen… © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D

6 stykker om demokrati kan frit downloades. Stop handel med kvinder – stop udvisningen - giv Rose asyl, nu! Fritid & Samfund

© Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Holdninger til demokrati

Bertel Haarder: ”Demokrati er ikke diskussion, demokrati er en metode til at få gennemført sine ideer” (Politiken, juni 2007)

Konklusion Ingenting til diskussion Intet skal forandres Fortsætte og udbrede det vi er bedst til Mere af det gode I princippet bør vi være mere aktive I princippet er dialog og samtale vigtigst

© Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Ny politisk dagsorden, nye demokratiske rammer – globale, nationale…:

© Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D …lokaleog kulturelle

For slet ikke at nævne medierne…

© Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D … og mangfoldige kommunikationsformer

The age of ”I” © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Naser Khader overvejer at åbne for kvarte medlemskaber af Ny Alliance til kvart pris.

© Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D ”Life Expectancy Watch” Individualisme-ultra, eksempel:

© Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D ”Hvad er Borgervejr Borgervejr er din mulighed for at få vist dine vejrobservationer på dmi.dk sammen med andre brugeres observationer. Og har du et webkamera, som udelukkende viser vejret, så får du også vist billederne på nettet sammen med data fra vores egne stationer”. ”Borgervejr” Borgerne som medproducenter, eksempel:

© Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D … nye typer politisk deltagelse, og politisk ligegyldighed…

Hvor efterlader alt dette folkeoplysningens arbejde med demokrati? ”Oplysningsarbejdet omkring demokrati ligger lige i røven af oplysningsarbejdet omkring EU – så ’spændende’ er det…” … det efterlader os med en udfordring vi er forpligtede til at tage op…

Kl – 10.30Kaffe, velkomst Kl – 12.00Oplæg om Det frivillige Danmark, Frivilligundersøgelsen, v/ Bjarne Ibsen, SDU Kl – 13.00Frokost Kl – 14.30Oplæg om unges deltagelse i og udfordringer til foreningslivet, v/ Jens Christian Nielsen, CEFU DATS fortæller om ændringerne i DATS’ organisationskultur og -form. Oplæg v/ Kristian Hald, DATS FDB fortæller om deres indsats for rekruttering af unge til foreningen. Oplæg v/ Helle Bjerregaard, FDB Kl – 15.00Opsummering og diskussion. Dagens lære drages © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Programplaner, 23. August 2007 Ændrede forhold for frivilligt arbejde. Hvordan arbejder vi med dem?

Kl – 10.30Kaffe, velkomst Kl – 12.00Oplæg om Active Citizenship learning methods i England, v/ Cheryl Turner (NIACE) Kl – 13.00Frokost Kl – 14.30Danske erfaringer med internationalt demokratiarbejde Oplæg v/ Mellemfolkeligt Samvirke Kl – 15.00Opsummering og diskussion. Dagens lære drages © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Programplaner, 22. november 2007 ”Internationale erfaringer med arbejde med aktivt medborgerskab”

Kl – Kaffe, velkomst Kl – Om Take-Part projektet ( Oplæg v/ Ted Hartley, secretary of the Take Part network Kl – Frokost Kl – Oplæg om Efterskolernes medborgerskabsprojekt – Opsummering og diskussion. Dagens lære drages © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Programplaner, januar 2008 ”Uddannelse i/til aktivt medborgerskab i praksis”

”Ændret grundlag for folkeoplysningens demokratiske arbejde” ”Ændrede samfundsproblemer som folkeoplysningen kunne afhjælpe” ”Nye metoder i oplysningsarbejdet omkring demokrati” … andre? … © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Temaer