Udvikling af elevrådet på Blågård Skole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Ørestad Skoles værdier
Temadag om undervisningsmiljø
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Årshjul Skolebestyrelse 2010/11
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Trivselsundersøgelse og Ledelsesevaluering i Region Midtjylland
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Hvad laver skolebestyrelsen på Dagnæsskolen?
Det har vi gang i… Bestyrelsens aktiviteter i dette skoleår samt forbindelse til skolens værdier/målsætninger Status pr
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Kontaktforældremøde 20. marts maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Mål Kontaktforældrerne har opdateret viden og forståelse.
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
Forslag til planlægning af årets opgaver for kontaktpersonen
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Velkommen til Grundkursus Tema 1
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Velkommen Skolestruktur Aktiviteter gennem året Visionsarbejdet
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Elevrådsstruktur. § 1. Der nedsættes elevråd på alle erhvervsskoler, der er godkendt i henhold til § 1 i lov om erhvervsskoler. Elevrådet er elevernes.
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
DET GODE UNDEVISNINGSMILJØ Al magt til eleverne. Undervisningen Indflydelse Store rammer Den enkelte elev - fællesskabet Indlæringsformer Boglig - erhvervsfaglig.
Skoleåret  Høj faglighed  Helhedssyn  Respekt  Engagement  Udviklingsorienteret Klik på skyen og se en fortolkning af værdien ”høj faglighed.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
ETU: Elevtilfredshedsundersøgelse 2008 Undersøgelsens resultater leder til følgende anbefalinger for UCR: Prioriter elevernes opfattelse af skolens Planlægning.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Evaluering og undervisning - en kultur
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
UNGDOMSSKOLEN HVIDOVRE Ungdomsskolen Hvidovre
AKT på Dybbøl Skolen.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Den usynlige klassekammerat v. Lysholm Skoles forældrebestyrelse
National handicapkonference, Nyborg Strand maj 2010 Peter Sørensen Glostrup Kommunalbestyrelse. Socialdemokraterne. Medlem af Socialudvalget. Medlem.
1 Indskoling kl Mellemtrin 4. – 6.kl Overbygning kl. Kontor.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Medborgerskab på Korsager Skole SMTTE Status: (før projektet gik i gang) Gælder for både elever, forældre og personale. – Manglende sammenhængskraft på.
I Skolebestyrelsen har vi blandt meget andet arbejdet med sundhedspolitik. I forlængelse af dette arbejde, besluttede vi at sløjfe kakaomælken og har i.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
CLARA Projektbeskrivelse
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Årshjul for vintertjeneste Vej- og trafikteknisk ordbog
Værdi- og målsætningsproces Espergærde Skole
Handleplan for Dalby Skole
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Plan for det videre arbejde med uddannelsesprogrammer
Årsplan skolesundhedsplejen 2015,
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Informtationsmøde kommende 7. klasser
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Præsentationens transcript:

Udvikling af elevrådet på Blågård Skole 2010-2011

Baggrund Eleverne ønsker: medbestemmelse et synligt og aktivt elevråd at føle sig betydningsfuld Empiri: Frafaldsanalyse – HR7-interview af det store elevråd (skoleåret 2009/10) Elevrådsdag for det store elevråd Elevrådet på PR – høring af lærerne

Status Elevrådsudviklingsarbejde august 2010– nu Temadag for elevråd på de københavnske skoler på Støberiet Elevrådet på PR - dialog Skoleworkshop om fremtidens Nørrebro Formanden kasserer for KFE og medlem af bestyrelsen for DSE, region Hovedstaden Formanden deltager aktivt i seminarer og elevrådsrelaterede aktiviteter med KFE og DSE Elevrådsdag Hyppig mødeaktivitet Vedtægter og ny valgprocedure

Elevrådsdag US Det bedste Eleverne får indflydelse Elevrådsdage Elevrådet gør noget godt på skolen Eleverne kan sige deres mening At gøre skolen til et godt sted for alle Skabe sammenhold mellem klasserne Gode kontaktlærere Lære hinanden bedre at kende At vi føler, at vi er vigtige for skolen, når I bruger tid på vores forslag og idéer

Elevrådsdag US Det værste At få afslag på idéer Ikke at blive hørt Hvis lærerne ikke tager elevrådet seriøst At der er for mange elever, der kun stiller op til elevrådet for at slippe for undervisningen At der er for få møder At der er for få aktive repræsentanter For lille kontakt til indskolingens og mellemtrinnets elevråd At det ikke altid bliver til noget At fremlægge fra møderne i klassen (at være bange for, at de andre griner af os)

Lærerne sagde: Eleverne skal have medbestemmelse. Elevernes arbejde skal være synligt – postkasse, opslagstavle, billedgalleri. Lærerne skal afsætte tid til arbejdet i klasserne Elevrådsarbejdet er en vigtig demokratisk ret Elevrådsarbejdet er ikke synligt i alle afdelinger Elevrådet skal være repræsenteret på skolebestyrelsesmøderne. Elevrådet skal inddrages tidligere i planlægnings- og beslutningsprocesserne på skolen. Lærerne skal bakke op om kampagner.

HR-7 interview med det store elevråd skoleåret 2009/10 Generelle observationer: ”Eleverne ser ikke skolen som særlig optaget ift. det, eleverne synes er vigtigst.” Det er ”vanskeligt for eleverne at formulere positive historier om skolen.” Eleverne er ”præget af resignation og afmatning ift. mulighederne for forbedring.” Eleverne ”ser uro, mobning og rammevilkår som de største udfordringer.”

HR7- interview med det store elevråd Det fremadrettede Ønske om højere grad af elevinddragelse i aktiviteter og projekter på skolen, f.eks. Ombygningen Ønske om, at eleverne bruges mere og bedre som ambassadører for skolen Ønske om indflydelse på forbedring af undervisningsmiljøet og de fysiske rammer (klasserne, rod, uorden, toiletter, graffiti m.m.) Ro i timerne – ønske om at skolen har en tydelig holdning til uro og elever med problematisk adfærd Ønske om høj faglighed – at lære noget Ønske om indsats mod konflikter og mobning Ønske om indsats mod hærværk

(For)mål Hverdagen på Blågård Skole skal være præget af en demokratisk tankegang, hvor eleverne lærer, at man i samvær med andre både har rettigheder og pligter, og at alle har et medansvar for at fællesskabet fungerer. Ligeværd og respektfuld adfærd og sprogbrug er grundstenene i den demokratiske tankegang. Igennem elevrådsarbejdet får eleverne på Blågård Skole direkte erfaring med demokratiske samværsformer. Arbejdets progression fra klassernes initiale forslag, over den efterfølgende diskussion og debat i skolens organer, til en eventuel vedtagelse og implementering heraf, understøtter konkret elevernes oplevelse af demokratiets formelle rammer og beslutningsprocesser i skolens dagligdag.

Metode: Hvordan gør vi så? VEDTÆGTER Elevrådsrepræsentanterne vælges i henhold til valgproceduren Elevrådet holder møde én gang om måneden Der afsættes tid og følges op på møderne i klassens tid Nyt fra elevrådet er fast punkt på fællessamlinger og på afdelingsmøder Elevrådsformanden holder regelmæssige møder med skolelederen Der lyttes til og følges op på elevrådets forslag og ønsker

Årshjul for elevrådsarbejdet Januar: Elevrådsmøde + KOO-møde Februar: Elevrådsdag - udvikling Marts: Elevrådsmøde + KOO-møde April: Elevrådsmøde Maj: Evaluering+ opstilling og valg af nye repræsentanter (i klasserne) + KO-møde Juni: Elevrådsmøde -evaluering + formandsvalg August: Elevrådsmøde: De nye repræsentanter fremlægger deres ønsker og mål. Forslag til årshjul aftales. September: Elevrådsdag: Udviklingsarbejde for det kommende skoleår. Arbejde med årshjul og mærkesager. KOO-møde Oktober: Elevrådsmøde November: Elevrådsmøde + KOO-møde December: Elevrådsmøde

Tegn Fra ord til handling Elevernes tiltag og initiativer bliver der lyttet til Elevernes tiltag og initiativer indtænkes i alle skolens organer Elevernes tiltag og initiativer diskuteres Elevernes får respons på deres ønsker Elevernes initiativer efterkommes så vidt muligt og implementeres i skolen liv

Evaluering Årets arbejde evalueres: i klasserne (maj) På elevrådsmøde(juni) På sidste lærerafdelingsmøde inden de nye teams mødes (maj/juni) På ledelsesmøde (maj/juni) Evalueringen tager udgangspunkt i: Årshjulet Skolens vedtæger