Brugertilfredshed og styring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Advertisements

Hvordan navigerer lederen?
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Servicemål i Region Midtjylland
Mellem styring og faglighed Jagten på kvalitetens væsen EVA 10 år 15. September Klaus Majgaard.
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Kommunalreformen. En dansk status
'...og hvad med ledelse?' …og hvad med ledelse? Plenum-indlæg på Dansk EvalueringsSelskabs konference, 2008 Lisbeth Binderup.
Tillid Temadag for AMIR
Sammenligning af to grupper
Samfundsvidenskabelig metode
Offentlig ledelse New public management
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
HR Løn og Personale Kim Wissendorff og Mads Vestergaard.
Midtjyske virksomheder om efteruddannesle Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due.
1 Samfundsfag og Politik & Administration. 2 Program Velkommen Lidt om uddannelserne Studieform En typisk dag! Beskæftigelse Studieliv.
Statistik og kvantitativ metode Politik & Administration og Samfundsfag 3. semester 2007 Lektion 5, tirsdag den 23. oktober Punkt- og intervalestimering.
Afbureaukratisering - Hvad, hvorfor, hvordan ? Henrik Hjortdal, FORUM for Fremtidens Offentlige Ledelse og Styring 7. Oktober 2009 COK - Århus.
Statens frivillighedspolitik
Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Projektkoordinator, cand.scient.pol. Tanja Pagh 1,2 ; Anne Helms Andreasen 1 ; Ingrid Willaing.
Økonometri 1: Dummy variable
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
POLITIK & ADMINISTRATION OG SAMFUNDSFAG Nørresundby Gymnasium & HF – 22. april 2010.
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Ny kommunestruktur Strukturkommissionens anbefalinger – hvad betyder de for Odder Kommunes muligheder?
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Bente Bjørnholt Kvalitetsreformen, tendenser forventninger og målinger Bente Bjørnholt Institut for Økonomi, Politik og forvaltning Ålborg Universitet.
dd.mm.2003 KØBENHAVNS KOMMUNE Økonomiforvaltningen Stab/kontor/enheder – edit i diasmaster UDVIKLING I BRUGERDEMOKRATI.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Evaluering og dokumentation - Tendenser og strategiske udfordringer Primo Netværksgruppe 18. Juni 2007 Tim Jeppesen, direktør.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Introduktion til Analyseenheden under FPC Oplæg for FSE den 7. februar 2008 Anette Dørge Jessen Lotte Faurbæk.
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Etablering af regional MRSA-enhed cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef Kvalitet og Sundhedsdata.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
Region Midtjylland i Shanghai.
Kvalitets testet - på vej mod bedre offentlige hjemmesider.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Bæredygtige indkøb i Region Midtjylland v. Bjarne Schmidt Nielsen (formand for det midlertidige udvalg om indkøbspolitikken)
Kvantitative metoder.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Målingens problematikker Hvorfor egentlig iværksætte et måleprojekt?
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
FORSIDEVARIANT 2 1 DEN PRÆSHOPITALE INDSATS KREDS MIDTJYLLAND - 7. APRIL 2015 GRETE CHRISTENSEN.
Præsentation af KORA. Hvem er KORA?  Analyse, forskning og rådgivning inden for kommunernes og regionernes velfærdsområder  Formål: At fremme kvalitetsudvikling,
Kvantitativ metode del 1 Gymnasielærer-kursus forår 2007 Aalborg Universitet Sammenhænge ml. variabler, styrke og signifikans Tirsdag den 20. marts, kl.
Hvad er forløbsanalyse?
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Duba-B8 A/S 100 år med danske håndværkstraditioner indenfor møbelbranchen.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Det nationale kvalitetsprogram - Nationale mål for kvaliteten i sundhedsvæsenet Region Midtjylland, den 4. februar 2016 Jakob Krogh, kontorchef, Center.
Sanne Lorentzen Status, NLS Lederforum Folkeskolereformen Flere undervisningstimer i skolen Mindre tid i fritidstilbud Pædagoger deltage i undervisningen.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Det nationale kvalitetsprogram
It i folkeskolens matematikundervisning
Skabelon for rammeaftalen
Ghanas graduation IDA arrangement 4. februar 2019
Præsentationens transcript:

Brugertilfredshed og styring 8. Semester 2007 Seminar 7, lektion 8 ved Henrik Lolle

Indhold Brugertilfredshed og brugerundersøgelser/tilfredshedsundersøgelser. Hvad er det for noget? Forskellige organisationsteoretiske briller Validiteten af tilfredshedsundersøgelser og forskellig brug af tilfredshedsundersøgelser. Dur ikke som absolut mål for kvalitet. Forskellige typer af valideringer ifm. Sammenligninger. To overordnede data-design – casekommuner og kvantitativt design. New Public Management og tilfredshedsundersøgelser. Konkrete eksempler på tilfredshedsundersøgelser i et styringsperspektiv. Finansministeriet + Lolle + Mouritzen, KL’s koncept, Center for Kvalitetsudvikling, Sejlflod Kommune. Afrunding og spørgsmål.

Hvad er undersøgelser af brugertilfredshed for noget? Brugertilfredshed forsøger at indfange én bestemt kvalitetsdimension. Normalt skelner man mellem organisatorisk kvalitet, faglig kvalitet og brugerkvalitet. Offentlig og privat virksomhed Kvantitative og kvalitative brugerundersøgelser Brugerundersøgelser og borgerundersøgelser. Hvad er forskellen? ’Tilfredshed’ behøver ikke indgå i tilfredshedsundersøgelser

Forskellige organisationsteoretiske briller Det rationelle perspektiv. Evalueringen i 60’ernes USA. Opblomstring og en rationel tro på socialteknologi Det politiske perspektiv. 70’ernes nedtur. Det kulturelle perspektiv. Den sociologiske nyinstitutionalisme.

Tilfredshed som absolut mål Tilfredshed som et absolut mål er ikke nogen farbar vej. Dertil er der alt for lille viden om, hvad sådanne svar egentlig betyder. Spørgsmålet er, hvor tilfreds man er, når man er tilfreds. Herunder vises et spørgsmål angående tilfredsheden med folkeskolen, men fra to forskellige undersøgelser, og hvor spørgsmålet er stillet på forskellig måde, inkl. svarkategorier.

Validitet Men er der da tale om tilfældige svar, der ikke kan bruges til noget? Bjørn Lomborgs undersøgelse af tilfredshedsanalyser i Århus Amt Simple statistiske test med sammenligninger kan hurtigt vise, at der er andet end tilfældighed på spil. Sammenligninger af tilfredshedsaspekter Sammenligninger af serviceområder Sammenligninger af kommuner Sammenligninger af forskellige år (udvikling Andre typer af validitetscheck Sammenhængen mellem objektive servicemål og tilfredshed Sammenhængen mellem udgifter og tilfredshed

Datadesign Enkeltkommune eller -institution Komparativ analyse Kvantitativ makroanalyse og multilevel analyse

Eksempler på brug Sejlflod Kommune Center for kvalitet, Region Midtjylland Finansministeriet, KL mm.