1 Fastholdelse og fodbold Indhold: -”Farvel til fodbold” -”Årgang 1992 – hvad har de gang i?” -Erfaringer fra tidligere fastholdelsesprojekter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Center for Ungdomsstudier og Religionspædagogik (CUR)
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Det handler også om fodbold!
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Måske er I gode venner i et år,
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Børns fritid i Ballerup Kommune
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
”Mangelen på frivillige ledere er aflyst – måske….” Nogle få perspektiver frivillighed, rekruttering og frafald…. DIF marts 2009.
“Aktiviteter tiltrækker, relationer fastholder – måske…” – perspektiver på ungdoms- og svømmeliv I en tid hvor meget er til forhandling! Oplæg 11.april.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Når fitness bliver et åndehul
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Træningstilbud i Vedbæk Tennisklub Vi håber at kunne byde dig velkommen til vores klub, og at du/I vil benytte et af vores mange træningstilbud Motionisttræning.
Forældremøde X årgang.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Forældremøde august 2009  Efterårssæson 2009  Træning  U13-hjælp  Cafeteria-vagt  Hjemmeside  Forældrebud  Evt?/Spørgsmål??
SPORT & PENGESPIL. SPILLEPROBLEMER ”Vi spillede hele tiden i pauserne til træning, i tiden mellem træning og kamp, i busserne til og fra kamp. Det kunne.
Halv- eller helårsturneringer Udtræk fra undersøgelse Indkomne svar 27.
Velkommen til Generalforsamling i SAK 77 Tirsdag d Svømmecenter Nordvest.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hold fast, hold ud eller hold igen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
SPORT & PENGESPIL. SPILLEPROBLEMER ”Vi spillede hele tiden i pauserne til træning, i tiden mellem træning og kamp, i busserne til og fra kamp. Det kunne.
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Disposition Præsentation af emne Mobning
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
Stress En folkesygdom?.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Relations kompetencer
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
” FORENINGEN - ET FEDT STED AT VÆRE”. Hvad er projektet ”Foreningen – et fedt sted at være” DGI Landsplan har 14 foreninger med i projektet Hvad er målet:
Teenagefodbold.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
”I gamle dage gik man til fodbold og gymnastik for at være sammen med sine venner – det gør man ikke mere!” - Perspektiver på børne- og ungdomsidræt i.
Velkommen til generalforsamling 2. marts 2018 !
Teenagefodbold.
Præsentationens transcript:

1 Fastholdelse og fodbold Indhold: -”Farvel til fodbold” -”Årgang 1992 – hvad har de gang i?” -Erfaringer fra tidligere fastholdelsesprojekter

2 Aktiviteter tiltrækker – relationer fastholder Vigtige faktorer i forbindelse med fastholdelse i fritidsaktiviteter: -sjovt/spændende/afvekslende -God balance ml. ”hverdag” og ”events” -At man lærer noget nyt -Er sammen med vennerne -Trænere/ledere er ”gode”

3 Trænere – engagerede og kompetente, tak! De behøver ikke være unge…. De skal være engagerede og dygtige De skal skabe rum for medindflydelse… Det er ikke noget minus, at træneren kan ”skære igennem” og stille krav til deltagerne – eller som det blev sagt: ”En god træner skal kunne slå igennem. Han skal være tough og skal sætte sig igennem. Han skal kunne sætte sig i respekt” (dreng, 9. kl.).

4 Trænerne – de skal ikke være omklamrende, men… Interesseret på den rigtige måde – hvilket vil sige, at man hverken er omklamrende eller ignorerende… Fire ud af ti 13-16årige mener, at det er vigtigt, at man også kan tale med træneren – og her menes der som oftest også om lidt dybere ting end blot dagligdagstrivialiteter.

5 ”Gode trænere betyder rigtig meget. Vi bruger dem sådan psykolog- agtig. De skal være gode til at lytte og skal kunne huske tilbage på, hvordan det var for dem selv, så de kan sætte sig ind i situationen. Det er nok bedst, hvis de også selv tager initativ til samtaler og sådan” (pige, 15 år)

6 Seriøsitet er vigtigt – mens det er knapt så vigtigt at vinde… Tre ud og fire aktive idrætsudøvere angiver, at det er vigtig, at de bliver bedre til den idræt, de dyrker og at de kommer i god form Endvidere tillægges det ”at vi spiller kamp” og ”seriøsitet” stor betydning, mens selve det at ”vinde” betyder mindre Blandt elever i 9. klasse er det kun ca. én ud af fire, der betoner det at vinde som meget vigtigt

7 Forskel på drenge og piger?? Div. undersøgelser peger på følgende: -Drenge vægter følgende elementer højt: konkurrenceelementet, vis niveaudeling, at idræt tages seriøst, mulighed for at ”hænge ud” -Piger vægter i højere grad elementer som: blanding af køn. Mindre tilbøjelige til at acceptere en træner, som bestemmer…

8 Forskellige typer af brugere og frafald De ”alsidige” -God form, kammerater og idrætten er ikke hovedaktiviteten -Frafald: en skade, nye træningstider som kolliderer med andre aktiviteter osv. De ”fokuserede” -hovedaktiviteten, fokus på udvikling, søger ydre anerkendelse, fokus på selvtillid -Frafald: prioriteringsgrunde (hvis ambitionerne kan opfyldes på en bedre og lettere måde)

9 Mulige primære årsager til frafald Fritidslivet bliver en arena for selvvalg… Bruge mere tid på venner/kæreste/job (ekstern) Dårligt kammeratskab på holdet (intern) Skader Træneren og specielt dennes pædagogiske evner (intern) Træt af holdet/klubben (intern)

10 Flere årsager… Flytning/efterskole (ekstern) Mere fokus på skole/lektier (ekstern) Ensformighed – herunder specialisering (intern) Aktivitet er for skemalagt – mere uforpligtigende og fleksible tilbud (intern)

11 Frafald handler IKKE om: Tid, fritidsarbejde, lektier, kærester eller om at de er blevet trætte af fodbold… Det handler i højere grad om: Fællesskaber, der smuldrer! Trænere, der enten vælger eller ikke kan, tale om andet end fodbold!

12 ”Da jeg rykkede op på…” Frafald i forbindelse med oprykning til nyt hold eller i forbindelse med at man skifter træner: -Trænere og medspillere, som tidligere har hjulpet dem igennem svære perioder, er måske forsvundet -Problematisk i erkendelse af, at det primært er relationer, der fastholder unge

13 ”Vi var bare en del af hans projekt” ”Vi fik ny træner, som kom til klubben udefra. Det eneste, det handlede om for ham, var at vinde og der var ikke længere plads til det sociale, som jeg prioriterede højt. Træning fire gange om ugen og kamp i weekenden blev bare for meget – alt kom til at handle om fodbold” Tror du, at du stadig havde spillet, hvis du havde haft din gamle træner? ”Ja, det er jeg ret sikker på – ham har jeg jo kendt i mange år og han kunne godt kombinere det seriøse med det sjove” (Signe, 16 år)

14 Hvad kunne have ændret din beslutning?

15 Samtale fremmer forståelsen Trænere og holdledere skal spørge ind til andre dimensioner af spillerens liv end blot fodbold: -Initiativet ligger hos træneren! Kun én ud af fire 15-16årige vil naturligt tage initiativ til snak med lærer eller træner. Hvis initiativ kommer fra træneren, så er der imidlertid tre ud af fire, der meget gerne vil snakke.

16 Lærende organisationer… Klubben spørger stort set aldrig indtil hvorfor spillere stopper – og siger heller ikke ”velkommen tilbage”… To ud af tre ville gerne bevare kontakten til fodbolden som trænere, ledere mv., men de blev aldrig spurgt…

17 Klubliv anno 2010 Betydningen af ”hænge ud sted” ”Jamen, vi ser dem jo stort set aldrig i klubhuset”… Hvordan er jeres klubhus indrettet? -En bar og 22 billeder af klubbens tidligere spillere, som har spillet på SBU’s udvalgte hold i 1952? -Hvordan etablerer vi attraktive miljøer for yngre spillere?

18 Flere udfordringer… Vi skal have de unge selv på banen – og de vil gerne..måske? Trænere og ledere som tør involvere sig.. Rammer og aktiviteter der fremmer fællesskab Prioritering af 2. og 3. hold

19 Fremtidens træner er social..

20 SBU’s kursus: Målgruppe: trænere for U13- U19 drenge og U13-U18 piger Formål: ”Øget indsigt i unges væremåde og valg, for dermed at kunne give et mere kvalificeret fodboldtilbud til breddespillere”

21 Yderlig info: ”Farvel til fodbold” – ”Årgang 1992” -