?.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
? Fra 1 til 10.
Advertisements

Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lav din egen ikon MM Anne Mette Gundesen / Hvad skal jeg sige? 2014.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
Livets Ord August 2009 "Han havde elsket sine egne, som var i verden, og han elskede dem indtil det sidste” (Joh 13, 1).
Filipperbrevshymnen.
For mange hundrede år her på vor jord Uden for byen Damaskus. Gik en mand, fuld af had, på vej ind til byen den grusomme mand, det var Saulus.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Åbent bord Den Kreative Platform
Køb en hund!!.
VELKOMMEN – VI ER GLADE FOR DIG SLUTTEDE SIG TIL OS.
Tv til hverdag. •Størstedelen af det der sendes, har et markant andet menneskesyn og værdigrundlag end biblen, og når vi ser det, påvirker det os! •Tv.
Arbejdspladsudvikling
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
”Mandat til at leve livet” Fri til at leve gennem Jesu ord Mat. 7:28-29 Da Jesus holdt op med at tale, var de mange mennesker overvældet af forundring.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Det personlige vidnesbyrd Undervisning Aalborg lørdag den 2. maj 2009.
Emne: Kirke og gudstjeneste
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Tradition og Fornyelse
Å.
Du er ved at gå ind i en magisk verden.... Om et øjeblik...
”Kaldet til kærlighed”
Paulus’ brev til de kristne i Efesus
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
”Kaldet til kærlighed”
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Bjergprædikenen (12) Loven om at elske sine fjender Matt 5,43-48.
At vente på Guds time.
Vokse gennem venskab!.
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
V/ Morten Hørning Jensen. Udsagn, der støder Matt 10,34f Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred,
Introduktion til Kongen og hans Rige
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
i det senmoderne Danmark med fokus på kristendom.
Uge 7 Unge og seksualitet.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Procesværktøjer.
Lydighed v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. (Matt 6,33)
Vejlederens kommunikation
Kære Gud. Tak for livet du har givet os, og denne gudstjeneste.
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando på Bakken.
Den barmhjertige samaritaner Da rejste en lovkyndig sig og ville sætte Jesus på prøve og spurgte ham: »Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?«
1.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Den barmhjertige samaritaner
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Sammenligningsspejle
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Lærerpræsentation.
Den vidunderlige Gud Lektion 1: Den vidunderlige treenige Gud Lektion 2: Fællesskabet med den vidunderlige Gud.
Zakæus Luk 19,1-10. Zakæus deler ud. Jesus forandrer mennesker.
Komme dit rige iblandt os
“Gud kommer og frelser jer” (Esajas 35, 4)
Hvem er så egentlig min næste?
En mand gik fra Jerusalem 1
Den Gud, der skabte lyset
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

?

Hvor megen ulejlighed er et menneske værd?? Læs den barmhjertige samaritaner (Luk. 10, 25-37). Tal sammen, om alle mennesker er lige meget værd, og om alle skal have den samme hjælp. Og hvad tænker Gud om den sag? Lad konfirmanderne ud fra billederne – og teksten om den barmhjertige samaritaner (Luk. 10,25-37) – snakke om, hvor megen ulejlighed et menneske er værd? Er alle lige meget værd? Skal alle have den samme hjælp/lige meget hjælp? Saml op i plenum og lad konfirmanderne fortælle, hvad de har snakket om. Du kan evt. slutte af med at fortælle (hvis det ikke allerede er kommet frem), at vi overfor Gud alle har den samme værdi. Vi er alle elsket af Gud og uundværlige. Ethvert menneske er al ulejlighed værd!

dit symbol for kærlighed ud? Hvordan ser dit symbol for kærlighed ud? Find telefonerne frem og gå ud og fang kærligheden i billeder! Konfirmanderne skal ud og tage billeder med deres smartphones af kærlighed. Hvilke andre symboler kan der være for kærlighed? –Kun fantasien sætter grænser! Konfirmandernes billeder kan evt. sendes til dig, og de kan bruges i en gudstjeneste om kærlighed eller sættes op i konfirmandstuen/kirken.

Del jer derefter i to hold og lav en Læs 1. Kor 13,4-7 Del jer derefter i to hold og lav en Tavlestafet, hvor I dyster mod hinanden. Hvert hold får en halvdel af tavlen og skal på to min. skrive så mange ord og begreber som muligt, der beskriver, hvad kærlighed er. Hvad er kærlighed?? Læs 1. Kor 13,4-7. Herefter deles konfirmanderne op i to hold. De skal nu i en tavlestafet dyste imod hinanden, hvor de på hver deres tavle eller flipover på 2 minutter skal skrive så mange ord og begreber som muligt, der beskriver, hvad kærlighed er.

Læs den barmhjertige samaritaner (Luk. 10, 25-37) Seks konfirmander skal i den varme stol. De indtager rollerne: manden på vej til Jeriko de to røvere præsten levitten samaritaneren Resten af holdet skal nu interviewe dem. Læs sammen Lignelsen om den barmhjertige samaritaner (Luk. 10,25-37). Sørg for at alle har forstået teksten. Find 6 konfirmander, der har mod på at komme i ”den varme stol” (enten en af gangen eller dem alle på samme tid). De, der sidder i den varme stol skal påtage sig en rolle fra lignelsen og interviewes af de andre på holdet. Personerne, der skal i den varme stol og interviewes er: manden, der er på vej til Jeriko; 2 røvere, der overfalder manden; præsten, der kommer forbi manden på vejen; levitten, der kommer forbi manden på vejen og samaritaneren, der hjælper manden på vejen. Konfirmanderne får nu mulighed for at spørge personerne om hvorfor de gjorde som de gjorde, hvad de følte, tænkte etc. Gennem denne aktivitet får konfirmanderne et andet indblik i lignelsen og får reflekteret over, hvad næstekærlighed betyder samt sat nutidige følelser, stemninger, ord og billeder på lignelsens indhold. Hvad tænkte du? Hvad følte du? Hvorfor…?? Hvorfor gjorde du intet? Hvorfor hjalp du? Hvorfor gik du?

Hvilke valgte I og hvorfor? Gå sammen to og to og vælg tre-fire bryllupssalmer. Find hjælp i salmebogen s. 484-493; 683-705; 705-711;717-739 Hvilke valgte I og hvorfor? Konfirmanderne skal to og to vælge samler (3-4 forskellige salmer) til et bryllup. Hvilke salmer vælger de? Hvorfor har de valgt netop de salmer? - pga. melodi eller det, teksten handler om? Konfirmanderne kan kigge i salmebogen s. 484-493; s. 683-705; s. 705-711; s. 717-739 Konfirmanderne kan bruge www.dendanskesalmebogonline.dk for at lytte til melodierne.

Hvor er kærligheden i denne handling? Klik på billedet og se filmen. Lav en dobbeltcirkel og drøft følgende: Hvor er kærligheden i denne handling? Klik på billedet og se filmklippet. (Forkortes – klippet skal være 1.22-1.55) Konfirmanderne stiller sig herefter i to rundkredse vendt med ansigterne mod hinanden. To og to får konfirmanderne et halvt minut hver til at svare på spørgsmålet. Derefter rykker indercirklen en plads til højre, så alle får en ny makker, og de svarer på samme spørgsmål igen. Hvis det fungerer godt, kan du evt. lade konfirmanderne drøfte hvad det betyder at vaske en andens fødder? Brug samme metode.

I grupper på fire skal I hver især fortælle, hvem I synes, der er jeres næste! Brug billederne som inspiration. Hvem er din næste? Lad konfirmanderne se på billederne i stilhed. Inddel dem herefter i grupper af fire personer. De skal placere sig i små rundkredse rundt i lokalet. Konfirmanderne skal nu hver især fortælle, hvem der er deres næste (billederne er til inspiration – de skal altså ikke finde en herfra!). Få gerne konfirmanderne til at uddybe, hvad de mener med næste / hvad de tænker omkring deres næste. Er de enige eller uenige om, hvad eller hvem ens næste er? Saml evt. op i plenum og afslut med dine egne betragtninger omkring næste. Spørg evt. ind til hvorfor Jesus er et af billederne?

Læs teksterne og placer jer i ”helt sikkert-hjørnet” eller ”på ingen måde-hjørnet” alt efter, hvad I vil svare på spørgsmålene. Matt. 22,34-40 Skal man kunne elske sig selv for at elske andre? Er det største i kristendommen kærligheden? Når kærlighed har med følelser at gøre, giver det så mening at tale om kærligheden som et bud – noget man skal? 1. Joh. 4,7-21 Kan vi elske, hvis vi ikke selv bliver elsket? Kan vi elske Gud, når vi aldrig her set ham? Kan vi elske nogen/noget, vi aldrig har set eller mødt? Fx en afdød bedsteforælder, vi ikke har mødt? Er Gud kærlighed? Er vi elsket af Gud uanset hvad? Læs først Matt. 22,34-46 og sørg for at alle forstår teksten. Konfirmanderne skal ud på gulvet. Du stiller forskellige spørgsmål, der ligger sig op af teksten. Konfirmanderne skal stille sig i enten ”Helt sikkert-hjørnet” (udpeg) eller ”På ingen måde-hjørnet” (udpeg) alt efter hvad de mener. Når alle konfirmander har placeret sig, går du rundt og interviewer enkelte i de to hjørner – hvorfor står de der? Når alle spørgsmål til Matt 22,34-40 er besvaret, læser I 1. Joh. 4,7-21. Sørg for at alle forstår teksten! Gentag samme øvelse med nye spørgsmål. Forhåbentlig er denne øvelse med til at konfirmanderne reflekterer over Guds kærlighed ift. menneskets kærlighed og det dobbelt kærlighedsbud. Helt sikkert! På ingen måde!

Del ud af din kærlighed! UDFORDRING… Overvej hver især, hvordan I deler ud af jeres kærlighed – og hvordan I vil gøre det i dag! Lad det være en opfordring til konfirmanderne at tænke over, hvordan de i hverdagen kan dele ud af deres kærlighed – og gøre det, i dag!