Brug piletasterne eller musen til at skifte slides

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Forretningsudvikling og Urmennesker
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Forældrearrangement om folkeskolereform
TPG handleplans-skema
Funktioner Grundbegreber.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Tak fordi jeg måtte komme
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Ny Farm N Visning og.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
februar februar 26. marts januar – festsalen set fra fysiklokalet 22. januar – festsalen set mod scenen 6.
Platangårdens Ungdomscenter VISO – leverandør
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Temadag COSIP 26. Januar 2006 Side 1 Familierådgivningen I forhold til familien som helhed, har rådgivningen fokus på at: •Undersøge kommunikationsmønstre.
Date :31 1.
Supervision og faglig feedback
Bivirkninger i forbindelse med strålebehandling af hoved-halscancer.
Dansk term- og vidensbank Hanne Erdman Thomsen Dept. of International Business Communication Copenhagen Business School 1
Communication & Design ODEUM e-Plan Landinspektør Martin Høgh Urban Planning and Transport.
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
SEO PÅ AU.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Statistik.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Mekaniker Svarprocent: 26% (31 besvarelser ud af 118 mulige)
Vejledning i projektarbejde
Fagenes samspil november 2009
Grundlæggende regnskabsforståelse
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler
Gymnasiet (Stx)
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Mød Aalborg Universitet
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
Grunde til at jeg elsker dig
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Fundamentale datastrukturer
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Akutafdelinger og sygehusberedskab Specialeansvarlig overlæge
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Udvalg for kommunikation.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Præsentationens transcript:

Brug piletasterne eller musen til at skifte slides En almen supervisions-model En almen supervisionsmodel Preben Bertelsen, januar 2012 Brug piletasterne eller musen til at skifte slides © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

En almen supervisions-model Tager udgangspunkt i supervisionens: Mål og proces: Dimensioner: © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

En almen supervisions-model Tager udgangspunkt i supervisionens: Mål og proces: er at styrke supervisandens personlige, faglige og organisatoriske muligheder og kompetencer for at hjælpe klienten i dennes udviklingsproces Fokusområder: © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

En almen supervisions-model Tager udgangspunkt i supervisionens: Mål og proces: er at styrke supervisandens personlige, faglige og organisatoriske muligheder og kompetencer for at hjælpe klienten i dennes udviklingsproces Fokusområder: er de grupper af faktorer, der har indflydelse på supervisandens muligheder for at hjælpe klienten Rådgivning: Klientens praktiske opgaver og udfordringer, samt mulig for at løse dem. Terapi: Klientens personlige og psykiske sårbarhed og ressourcer Supervision: Supervisandens personlige og faglige evne og mulighed for at hjælpe klienten med rådgivning og terapi. © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

En almen supervisions-model Supervisionens fokusområder Tre forhold I supervision kan supervisanden reflektere over udviklingsmuligheder og problemer mht: Klientens udviklingsmuligheder og sårbarhed Egne professionelle og personlige kompetencer, udviklingsmuligheder og sårbarhed Organisationens støtte eller besværliggørelse af eget arbejde Klient (personlige netværk, samfund) På dette s Supervisand (personlige og faglige netværk) Organisation (samfund) © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

En almen supervisions-model Supervisionens fokusområder Tre forhold Supervisionsfokus: Supervisand/klient Hvilke udviklingsmuligheder? Er der interesseforskelle? I supervision kan supervisanden reflektere over udviklingsmuligheder og problemer mht: Klientens udviklingsmuligheder og sårbarhed Egne professionelle og personlige kompetencer, udviklingsmuligheder og sårbarhed Organisationens støtte eller besværliggørelse af eget arbejde Klient (personlige netværk, samfund) Supervisionsfokus: Supervisand/organisation Hvilke arbejdsbetingelser og behandlings-paradigmer. Er der interesseforskelle? Udviklingsmuligheder? Interessekonflikter? Udviklingsmuligheder? Interessekonflikter? Udviklingsmuligheder: terapeutisk og rådgivningsmæssigt Udviklingsmuligheder: genstanden for rådgivning og terapi og supervision Interessekonflikter: ikke i et vakuum – klienten har en personlig, kulturen og samfundsmæssig baggrund blandt andet karakteriseret ved tilværelsesinteresser og værdier. Det samme gælder supervisanden (og supervisor) Det er altså en særlig pointe med denne her model at supervision ikke bare handler om udviklingsmuligheder i snæver psykologisk forstand, men også på interesse- og værdikonflikter Supervisand (personlige og faglige netværk) Organisation (samfund) Udviklingsmuligheder? Interessekonflikter? © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

En almen supervisions-model Supervisionens fokusområder Tre forhold I supervision kan supervisanden reflektere over udviklingsmuligheder og problemer mht: Klientens udviklingsmuligheder og sårbarhed Egne professionelle og personlige kompetencer, udviklingsmuligheder og sårbarhed Organisationens støtte eller besværliggørelse af eget arbejde Supervisionfokus Klient/organisation Hvilke arbejds-betingelser og behandlings-paradigmer. Er der interesseforskelle? Supervisionfokus: Klient/supervisand Hvilke udviklingsmuligheder? Er der interesseforskelle? Klient (personlige netværk, samfund) Udviklingsmuligheder? Interessekonflikter? Udviklingsmuligheder? Interessekonflikter? Se sagen fra klientens perspektiv: Udviklingsmuligheder ift supervisanden? I forhold til organisationen, bagvedliggende samfund (politiske fordelingssystem)? Er der interessekonflikter? Supervisand (personlige og faglige netværk) Organisation (samfund) Udviklingsmuligheder? Interessekonflikter? © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

En almen supervisions-model Supervisionens fokusområder Tre forhold Supervisionsfokus Organisation/samfund Er organisationen indrettet til at hjælpe klienten? Er der interesseforskelle? I supervision kan supervisanden reflektere over udviklingsmuligheder og problemer mht: Klientens udviklingsmuligheder og sårbarhed Egne professionelle og personlige kompetencer, udviklingsmuligheder og sårbarhed Organisationens støtte eller besværliggørelse af eget arbejde Supervisionfokus Organisation/supervisand Hvilke arbejdsbetingelser og behandlings-paradigmer. Er der interesseforskelle? Klient (personlige netværk, samfund) Udviklingsmuligheder? Interessekonflikter? Udviklingsmuligheder? Interessekonflikter? Se sagen fra organisationens perspektiv: Udviklingsmuligheder ift klienten? (Ressourcer, paradigmer, betingelser) I forhold til supervisanden? Er der interessekonflikter? Supervisand (personlige og faglige netværk) Organisation (samfund) Udviklingsmuligheder? Interessekonflikter? © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Supervisions-modellen set fra supervisors perspektiv: Tre fokus-områder med forskellige forhold, der kan have indflydelse på supervisandens arbejde Super-visor Super-visand Klient Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Fokus på supervisandens organisatoriske muligheds-betingelser Fokus på supervisandens egen personlige forhold og tilværelse Nu skifter vi perspektiv. Se modellen fra supervisors perspektiv. Ifølge trekantsmodellen kan supervisor sammen med supervisand fokusere på: Fokus på supervisandens forhold til klienten: Her drejer det sig om refleksion over supervisandens faglige viden, rådgivningsfærdigheder, terapeutiske færdigheder og personlige reaktioner ift. klienten og dennes problematik. Fokus på supervisandens egen tilværelse: Her drejer det sig om refleksion over hvordan supervisandens egen aktuelle tilværelse og livshistorie influerer på arbejdet med klienten. Fokus på supervisandens arbejdsplads/samfund: Her drejer det sig om refleksion over supervisandens arbejdsforhold og den organisation han/hun er del af. Hvordan influerer organisationen, dens arbejds-måder og værdier på arbejdet med klienten? Hvordan kan supervisanden selv medvirke til, at organisa-tionen udvikler faciliteringen af dette arbejde? Fokus på supervisandens faglige kompetencer og relationer til klienten © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Super-visand Forskellige former for supervision Vandret: tre aspekter inden for hver af fokusområderne Lodret: superviserende interventionsform Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Forskellige former for supervision som kan systematiseres sådan som det fremgår af dette skema. I den vandrette linje har vi forskellige fokusområder inden for hver af de overordnede (klien, supervisand, organisation): nemlig formative, transformative og normative forkusområde Lodret har vi de overordnede interventioner som supervisor i hovedsagen kan benytte sig af Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Formativ supervision: Supervisandens faglige kompetence-udvikling Rammesætning Kontrakt, journal, rum etc.) Caseforståelse Redegørelse for klient, intervention, proces etc) Intervention hvilke interventioner overvejes? Super-visand Forskellige former for supervision Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Formativ supervision fokuserer på …. Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Transformativ supervision: Supervisandens personlige udvikling Tænkning, følelser, motiver Forholdemåde og handlemåder Personlige stil i det professionelle arbejde Super-visand Forskellige former for supervision Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Transformativ supervision fokuserer på Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Super-visand Normativ supervision: Supervisandens udvikling mht standarder og værdier Personlige værdier Kulturelle værdier Organisatoriske værdier Forskellige former for supervision Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Normativ supervision fokuserer på… Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Super-visand Informativ supervision: Supervisor formidler information forklaringer Forskellige former for supervision Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Informativ supervision er en intervention der først og fremmest har karakter af …. Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Eksplorativ supervision: Supervisor og supervisand foretager en åben undersøgelse af de forhold der influerer på supervisandens arbejde Super-visand Forskellige former for supervision Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Eksplorativ supervision har karakter af …. Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Konsultativ supervision: Rådgivning vedrørende supervisandens personlige og faglige styrker og udviklingsmuligheder Super-visand Forskellige former for supervision Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Konsultativ supervision har karakter af Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Restorativ supervision Hjælp til heling af psykisk sårbarhed hos supervisanden i forbindelse med hans/hendes arbejde Super-visand Forskellige former for supervision Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Restorativ supervision har karakter af … Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Informativ / Formativ Supervisor underviser og formidler vedrørende Faglige kompetencer, teknikker, procedurer, rammer Super-visand Forskellige former for supervision Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Informativ supervision inden for det formative område har karakter af …. Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Informativ / transformativ Supervisor underviser og formidler vedrørende Supervisandens personlige udvikling Super-visand Forskellige former for supervision Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Informativ / Normativ Supervisor underviser og formidler vedrørende: Standarder og værdier (faggruppens, organisationens, supervisandens egne) Super-visand Forskellige former for supervision Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Eksplorativ / formativ Supervisor og supervisand foretager en åben undersøgelse: Faglige kompetencer, teknikker, procedurer, rammer Super-visand Forskellige former for supervision Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Eksplorativ / Transformativ Supervisor og supervisand foretager en åben undersøgelse: Supervisandens personlige udvikling Super-visand Forskellige former for supervision Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Eksplorativ / Normativ Supervisor og supervisand foretager en åben undersøgelse: Standarder og værdier (faggruppens, organisationens, supervisandens egne) Super-visand Forskellige former for supervision Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Konsultativ / Formativ Rådgivning om supervisandens personlige og faglige styrker og udviklingsmuligheder: Faglige kompetencer, teknikker, procedurer, rammer Super-visand Forskellige former for supervision Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Konsultativ/Transformativ Rådgivning om supervisandens personlige og faglige styrker og udviklingsmuligheder: Supervisandens personlige udvikling Super-visand Forskellige former for supervision Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Konsultativ / Normativ Rådgivning om supervisandens personlige og faglige styrker og udviklingsmuligheder: Standarder og værdier (faggruppens, organisationens, supervisandens egne) Super-visand Forskellige former for supervision Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Restorativ / Formativ Hjælp til heling af psykisk sårbarhed hos supervisanden i forbindelse med: Faglige kompetencer, teknikker, procedurer, rammer Super-visand Forskellige former for supervision Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Restorativ / transformativ Hjælp til heling af psykisk sårbarhed hos supervisanden i forbindelse med: Supervisandens personlige udvikling Super-visand Forskellige former for supervision Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Restorativ / Normativ Hjælp til heling af psykisk sårbarhed hos supervisanden i forbindelse med: Standarder og værdier (faggruppens, organisationens, supervisandens egne) Super-visand Forskellige former for supervision Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Super-visand Forskellige former for supervision Supervisionen kan tematisere forhold der henholdsvis fremmer og hæmmer supervisandens muligheder for at hjælpe. Forholdene kan indeholde udviklingsmuligheder, samt mulige interesse- og værdikonflikter. Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else En almen supervisions-model Formativ rammer, teknik Trans-formativ Personlig udvikl. Normativ principer, værdier Informativ undervise Eksplorativ undersøge Konsultativ rådgive Restorativ hele Super-visor Super-visand Organisation og sam-fund Super-visand. Person Tilvær-else Modellen kan findes på http://mit.psy.au.dk/pb (fra på mandag) Klient © Preben Bertelsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet