Virtuelle Verdener 8 1. november 2000 Idag 12.30 - 13.30: Praktisk & kommercielt oplæg 13.40 - 15.30: CASE-arbejde 15.40 - slut : Plenum - fremlæggelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedens interessenter
Advertisements

Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
Dragen på loftet Oplæg:
Situationelle Metoder til Digitale Studier
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Sprog/billeder på Internettet
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Netnørdmøde i SEH 1 Netnørdernes på-vej-hjem møde den 21. maj 2008 kl. 17 – med tema: Web3.0 – hvad er anderledes i forhold til WEB2.0? Lokalitet:
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Den Innovative Daginstitution
Markedsføring IV – e-business
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
E-commerce hos Bon’A Parte
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Arbejdsglæde.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Computerspillets arkitektur Oplæg: ”There is no doubt whatever about the influence of architecture and structure upon.
Forretning og Ledelse lektion 7
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
JONAS SMITH | OPLÆG: TILLIDENS ARKITEKTUR Systemdesign, der understøtter samarbejde ”Hvordan får man folk til at opføre sig.
Virtuelle Verdener 54.oktober 2000 Idag : Praktisk & oplæg om spil I : oplæg om spil II/diskussion : spildesign.
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Vejlederens kommunikation
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
”Du har rørt mit hjerte” Kampagne for Sundhedsklinikken i Hørsholm.
Børn og unges sociale liv online
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Frivillighed på kommando findes ikke
Finde og åbne et chatrum Brug søgefunktionen i Lync til at finde de rum, du har adgang til. 1.I hovedvinduet i Lync skal du klikke på fanen Chatrum. 2.Skriv.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
RUCinnovation er din indgang til RUC’s forskere og studerende. Gennem os kan du få adgang til den viden, der hver dag produceres på universitetet – og.
The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
©2012 Experian Limited. All rights reserved. Experian and the marks used herein are service marks or registered trademarks of Experian Limited. Other products.
1 QA and user research
Intro Evaluering De sidste to gange?. HTTP, cookies og sessions Forelæsning nr 10 Tilbage til trafikken mellem server – client Sende HTTP-request og respons.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstgenrer II: ”sociale” tekst genrer Session 9 (29/10/03)
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 8.
Intro Evaluering De sidste to gange?. HTTP, cookies og sessions Forelæsning nr 10 Tilbage til trafikken mellem server – client Sende HTTP-request og respons.
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
Compositional Design Principles “SemiCiv”
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
projekt:værktøjsdagen
Meningsskabelse som relationskompetence
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Micky Weis Digital markedsføringsekspert
Præsentationens transcript:

Virtuelle Verdener 8 1. november 2000 Idag : Praktisk & kommercielt oplæg : CASE-arbejde slut : Plenum - fremlæggelse

Virtuelle Verdener 8 1. november 2000 Virtuelle communities - virtuelle verdener - hvad er sammenhængen? En ”verden” kan tilbyde brugere et community med en veludviklet og prægnant stil og en mere konkret forankring i en genkendelig geografi. Services er ikke længere nok – netop events, performances, contests og quests i en spændende verden er én fremtid for de producenter, der vil holde fast på deres brugere. I tilrettelæggelsen af disse ”events” kan vi bruge den viden, vi har om rollespil, spil, tilrettelæggelse af interaktive historier etc.

Virtuelle Verdener 8 1. november 2000 Den kommercielle definition af community I ”A community site is one whose purpose is to create a central location for members or a particular community to congregate and interact…” ”The main distinction between pure information or commercial sites and community sites is simply the ability for a site’s visitor to interact with each other. If over time the ability to interact with other site visitors becomes commonplace, the special distincion of community sites will be lost.” (Thomas A. Powell: Webdesign - The Complete Reference)

Virtuelle Verdener 8 1. november 2000 Den kommercielle definition af community II ”In a true community on the Web: the members feels part of a larger social whole there’s an interwoven web of relationships between members There’s an ongoing exchange between members of commonly valued things Relationships between members last through time, creating shared histories” (Cliff Figallo: Hosting Web Communities)

Virtuelle Verdener 8 1. november 2000 Den kommercielle definition af community II ”A virtual community provides a location for visitors to enter the Web site and form a community (creating a many-to-many link among the visitors). The visitors then become inhabitants of this community space.” (Michael Powers: How to program a Virtual Community, min kursivering)

Virtuelle Verdener 8 1. november 2000 Hvorfor er communities attraktive? Det hele startede med ”NETGAIN” (John Hagel&Arthur Armstrong, Harvard Business School 1997) Communities kan være en måde at skabe profit på nettet på i erkendelse af ønsket om social interaktion er meget stærkt hos brugerne. Communitybygning bør være en del af enhver webforretnings forretningsplan.

Virtuelle Verdener 8 1. november 2000 Genererer trafik ”stickiness” (loyale og tilbagevendende brugere, et ”personligt” forhold) muligør overvågning og registrering af specific målgruppe en ny måde at skabe ”branding” på brugerskabt indhold nemt at tilpasse og ændre fordi mulighed for direkte feedback hvis succesfuldt, reklameres for via brugerne selv, den mytologi, der skabes om samfund + en billig måde at samle folk på i en geografisk distribueret virksomhed eller alternativ måde at lave virksomhedskultur på

Virtuelle Verdener 8 1. november 2000 Problematik: Populær communities kræves for, at bannerreklamerafsendere vil investere. Er ofte gratis, kræver derfor ”afkast” på anden måde. Store kommunities mister det personlige touch og intimiteten (kan muligvis kompensere for v. brugerstyrede undergrupper) Små communities tiltrækker ikke reklamepenge, produktsælgere, sponsorer, medieopmærksomhed. Til gengæld er folk måske villige til at betale for deltagelse i små,dedikerede samfund (og er særproduktsælgere måske så også interesserede i at få en del af kagen??)

Virtuelle Verdener 8 1. november 2000 En samfundstypologi: 1) Samfund, der samler folk om allerede eksisterende fælles interesse 2) Samfund, der samler folk om en interesse, de ikke vidste de havde 3) Den fælles interesse er samfundet 4) Metasamfund, der giver folk mulighed for at skabe egne communities i organiseret setting

Virtuelle Verdener 8 1. november )Samfund, der samler folk om allerede eksisterende fælles interesse f.eks. interessegruppe, professionel interesse, selvhjælpsgruppe, virksomhedsprodukt, alder - allerede defineret behov - i.e givet at folk har lyst til at kommunikere sammen – forsyne dem m værktøjer til at gøre dette

Virtuelle Verdener 8 1. november ) Samfund, der samler folk om en interesse, de ikke vidste, de havde - f.eks. hjemmesidebygning, netaddiction, napster, ”the society for depressed people who loves to build legorobots” etc - udefrakommende, ikke-artikuleret behov - i.e. gøre dem opmærksom på, at de har dette behov, og give dem værktøjer til at opfylde dette

Virtuelle Verdener 8 1. november ) Den fælles interesse er samfundet f.eks. spilverdener, verdensbygning, ”soapopera” i.e. skabe behov gennem brug, ”originalt” nyt interesseområder, som samfundet profilerer ikke givet, at folk har lyst til at tale sammen – give dem værktøjerne til at gøre dette og iscenesætte begivenheder, der får dem til det (fælles historie)

Virtuelle Verdener 8 1. november ) Metasamfund, der giver folk mulighed for at skabe egne communities i organiseret setting f.eks Geocities, Tripod i.e. behov er allerede defineret - ”community på den nemme måde” give dem værktøjer og setting til at skabe egne communities eller subcommunities og udvikle disse (servicecenter snarere end egentligt community…)

Virtuelle Verdener 8 1. november 2000 Communitybyggestene (Amy Jo Kim): - Design til vækst og forandring - Skab og vedlighold feedback loops - Forøg medlemmers indflydelse og muligheder over tid - klarhed over medlemmers krav og sponsorers forventninger & krav - herudfra vælges platforme, services, stil... Figallo: Værktøjer, forretningsteknikker, Hosting (=TRUST)

Virtuelle Verdener 8 1. november 2000 Amy Jo: 9 timeless design principles: 1) Definer og artikuler dit formål (publikum, mission, designstil, backstory) 2) Byg fleksible, udvidelige mødesteder 3) Skabe meningsfulde og selvudviklende medlemsprofiler (adgang, repræsentation, historie) 4) Design til et hierarki af roller (guest, newbie, regulær, træner, leader, ejer) 5) Skab et stærk lederskabsprogram (hosting, grader, manual, techsupport) 6) Tilskynd passende etikette (”grundlov”, regler) 7) Promovér cykliske begivenheder (fejringer, newsletter, performances, contests etc) 8) Integrer samfundslivets ritualer (kombi RL og VV: mærkedage, fødselsdage, rites of passage etc) 9) Faciliter medlemsstyrede undergrupper (opfordre, infrastruktur, begivenheder)

Virtuelle Verdener 8 1. november 2000 Hvilken verdenstype til hvad (Michael Powers): MUD passionerede deltagere, langtidskommitment, setting/lokation og stærk tematik) CHAT flygtige besøgende, diskussioner, samtaler om mange emner, særlige begivenheder, stor traffik) 3D rumlig udforskning eller repræsentation, ”quests” efter spor, verdensbygning, kommunikation ikke essentiel

Virtuelle Verdener 8 1. november 2000 Begivenheder (content!) - For at styrke eller skabe sammenhold - skabe fornyet interesse hos ”gamle” brugere - give communitiet en konkurrencemæssig fordel - gøre samfundsdeltagelse til en vane

Virtuelle Verdener 8 1. november 2000 Begivenhedstyper (Amy Jo Kim & mig) - møder (grupper, administratorer, interesserorg.) - performances (klasser, seminarer, træningssessioner, konferencer, interview, simuchats) - konkurrencer (games, turneringer, challenges) - quests (timede ”narrative” forløb) (de fleste begivenheder er scheduled, overvej også timede)

Virtuelle Verdener 8 1. november 2000 Spørgsmål: Hvordan vil relationen mlm. Mobilitet og faste tilhørssted være? -ligger fremtiden i muligheden for at tilbyde folk mobile communities eller gennem at tilbyde dem muligheden for have ét hjem i én verden?

Virtuelle Verdener 8 1. november 2000 Hvad sker der, når vi alle sammen rykker på webhotel? Vil services som dem Tripod og Geocities tilbyder stadig være relevant i takt med at vi alle rykker ind på webhotels og får vores egne chatrum og communityservices?? Hvis ”primitive” communityservices ikke længere er nok, hvad skal der så til før folk vil bruge tid – og måske endda penge – på at tilbringe tid i kommercielle communities?

Virtuelle Verdener 8 1. november 2000 HenryHowellland The Compagny Therapist