City Sense™ og City Signals™

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Automatiseret GUI-test Lars Kjølholm Testnet maj 2009.
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Regionens opgaver Håndtering af jordforureningen
Forældrearrangement om folkeskolereform
1. Byggevarer- produktion og salg 2. Nybyggeri, anlæg og renovering 3. Nedrivning, herunder nedrivning i relation til Renovering Erhvervs- genbrugspladser.
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
Teststrategi Engrosmodellen
8. december 2010 på Egegård Skole
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Modul 1 - Processer.
Vinterman seminar 28. April SIDE 2 Vinterman seminar 28. april Ca. 80 personer: • 30 kommuner (23 Vinterman, 5 -Light og 2 -Melding) • 5 Vejcentre.
1 Belastningsprøve Fredag 16. september Agenda Kl. 08:00Velkomst v. Allan Harding Status på Imerco projekt, v. Allan Harding Oplæg til belastningsprøve,
Teststrategi Engrosmodellen
3. møde – Risikoanalyse og pre-cutover
Formularer (Access, del 3)
Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej
Date :31 1.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Præsentation af Universitetssygehus Køge
Opdatering af § 3 natur-registreringen
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Hvordan bruger vi Øresundsbanen
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 – Opfølgning og evaluering Statusmålinger Fremdrift Svedan:
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
21. juni 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Middelfarts Kløversti Friluftsrådets inspirationsmøde d. 15. januar
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
1 Middelfart Kommune Synsvinkler i forhold til den sociale udligning.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Afprøvning og dokumentation af Åben Dialog som metode
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Punkterne 15, 16 og 17 Status på cykelsuperstierne.
20. AUGUST 2014 MILJØVURDERINGSDAG 14 1 Miljøvurderingsdag 14, Aalborg Afbødning og overvågning i VVM Lars Overgaard Jørgensen COWI Visionsvej
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Program Workshop om projekter og veje til projektmidler Indledning,
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
SMED Formål: Minimering af omstillingstiden 1 Hvad er SMED 2 Gevinster
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
Model til fremkommelighedsprognose på veje
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
HVORDAN KOMMER MAN TILBAGE EFTER STRESS?
Grunde til at jeg elsker dig
At deltage i projektarbejde
Pædagogiske rammer for fjernundervisning. Workshop I om fjernundervisning 10. – 11. januar 2012 Deltagere: KANUKOKA Kommunerne Namminersorlutik Oqartussat.
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 1 of 31 Vejforum 2012 Adaptiv Signalstyring i Aalborg – Effekt på trafikafviklingen Niels Agerholm Adjunkt Trafikforskningsgruppen.
Slke.dk Grønlandske Handels Plads - Et nyt byrum på Christianshavn.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
NVF 8. juni 2005 Dias 1 DOGS-systemet Nyt adaptivt system DOGS af Steen Lauritzen.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Stormøde for økonomi på AU
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
ITERATIV PLANLÆGNING AF LETBANEN PÅ RING 3
Signalstrategi VEJ-EU maj 2018.
Trafiksignaler Grundkursus
Præsentationens transcript:

City Sense™ og City Signals™ To værktøjer til håndtering af trængsel Jonas Olesen (JOOL@COWI.dk) Foråret 2014 City Sense

City Sense™ Hvorfor er det interessant? Eksempler fra trafikken Hvad er City Sense™ Hvorfor er det interessant? Eksempler fra trafikken Hvor er City Sense™ i dag? Foråret 2014 City Sense

Hvad er City Sense™? COWIs koncept for at følge bevægelser I trafikken: Rejsetider og trængsel! Datainput fra: Bluetooth, Wi-Fi, ANPR, GPS Unik ID, tidsstempel og position Dataoutput: Rejsetider Realtid Historiske opgørelser Foråret 2014 City Sense

Hvorfor er det interessant? Rejsetider er trafikanternes oplevelse Kortlægning og dokumentation Overblik på mikro- og makroniveau Fokus kan rettes mod de betydende udfordringer En ny måde at se trafikafvikling på Spidstimer findes ikke! Enorm informationsmængde nu og historisk Hurtige analyser og effektvurderinger Virkelighed i stedet for (eller som supplement til) modellering Foråret 2014 City Sense

Fire hurtige fra trafikken Randers: Busfremkommelighed i signalanlæg Odense: Optimering af signalanlæg + lukning af TBT Aalborg: Trængselsopgørelse Ballerup: Fejlfinding og optimering i signalanlæg Foråret 2014 City Sense

Randers: Busfremkommelighed i signalanlæg Rejsetidsmålinger Efteråret 2012 Randers: Busfremkommelighed i signalanlæg Projekt støttet af Fremkommelighedspuljen Prioritering i 4 signalanlæg med ca. 1.000 daglige buskørsler i centrum af Randers Meget trafikerede veje (25.000 – 45.000 ÅDT), Komplekse signalstyringer Foråret 2014 City Sense

Randers: Busfremkommelighed i signalanlæg City Sense™ er i projektet anvendt til At optimere signalanlæg (svingstrømme) At justere grøntider i indkøringsperiode At gennemføre før- / efterevaluering Men også: Generel overvågning af fremkommelighed i centrum af Randers Kortlægning af forsinkelser i Randers Effektvurdering af lærerlockoutens påvirkning af trafikafviklingen Foråret 2014 City Sense

Randers: Busfremkommelighed i signalanlæg Et eksempel: Konsekvenser af lærerlockouten på rejsetid 13. januar 2014 City Sense(TM) i Odense Kommune

Odense: Optimering af signalanlæg + lukning af TBT Odense lukker Thomas B. Thriges Gade Trafikken flyttes til Ringvejen Hvad er konsekvenserne? Signalanlæg optimeres på Ringvejen Input til programdesign Optimering og effektevaluering Forskydning af mødetider i folkeskoler Hvor meget skal der til? Foråret 2014 City Sense

Aalborg: Trængselsopgørelse Hvad koster trængsel på vejene i Aalborg? Beregning af forsinkelser på Årsniveau Kobling med samfundsøkonomi Evaluering af hændelser Uheld i Limfjordstunnelen Konsekvensvurderinger På sigt: Live ruteinformation til trafikanter Foråret 2014 City Sense

Aalborg: Ulykke i tunnelen d. 16. august 2013 Tunnel åbnet igen 1 spor farbart i hver retning Ulykke i tunnel, lukning Normalisering 3½ time!!! Foråret 2014 City Sense

Ballerup: Fejlfinding og optimering i signalanlæg Hyppige fejl i signalanlæg Manglende overblik over konsekvenser Behov for optimeringer City Sense™ Identificerer fejl direkte i resultater Giver et indblik i pendlerstrømme Foråret 2014 City Sense

Ballerup: Fejlfinding og optimering i signalanlæg Østgående trafik Vestgående trafik = Pendlerstrømme! Foråret 2014 City Sense

City Sense™ i dag Aalborg: 50 ANPR Aalborg Havn: 8 BT Randers: 20 BT Aarhus: 135 BT Frederiksberg: 10 BT København: 10 BT Rudersdal: 17 BT Odense: 28 BT Køge: 10 BT Vejdirektoratet: 13 BT i Ballerup 18 BT i Aalborg I alt 319 målepunkter i DK Foråret 2014 City Sense

City Signals™ Hvorfor er det interessant? Konceptidéer Hvad er City Signals™? Hvorfor er det interessant? Konceptidéer Foråret 2014 City Sense

Hvad er City Signals™? Planlægning Udvikling Drift Drift Anlæg Et koncept, der sætter signaldriften i system Udspringer af COWIs "Signalstrategier" – struktureret udvikling af signalanlæg Planlægning Udvikling Drift Drift Anlæg 13. november 2013 Workshop om signalanlæg

Hvorfor er det interessant? Signalanlæg etableres – men huskes de? God drift sikrer bedst fremkommelighed og reducerer uforudsete udgifter Påstand: Fokuseret systematisk drift vinder udgifterne tilbage! 13. november 2013 Workshop om signalanlæg

Konceptidéer – signaldrift skal give ro i maven Overvågning og fejlopfølgning Tilsyn Gennemgang af teknisk udstyr Vurdering af funktionalitet Udbud af drift og vedligehold 1 august 2013 City Signals

Konceptidéer – signaldrift skal give ro i maven Overvågning og fejlopfølgning Online-overvågning (CIBOS, Omnia m.fl.) leverer fejlmeddelelser Fejlmeddelelser kategoriseres i henhold til driftskontrakt, der føres log for hvert anlæg Driftsentreprenør igangsættes og der følges op (tilsyn på akutopgaver) Der udarbejdes årsopgørelse over, hvad der i praksis gennemføres i hvert anlæg (teknik og økonomi) Tilsyn Tilsyn med driftsentreprenørens faste opgaver Eftersyn af specifikke tekniske dele, eks. = Input til gennemgang af teknisk udstyr (4) 13. november 2013 Workshop om signalanlæg

Konceptidéer – signaldrift skal give ro i maven Gennemgang af teknisk udstyr Registrering af master og lanterner samt andet ydre udstyr Input fra signalleverandør vedr. indre udstyr (styreapparat) Eftersyn af afstribning og skiltning Opgørelse over opståede fejl i løbet af året pr. signalanlæg (fra 1 og 2) Dokumentationsgennemgang: Er alt stadig som dokumenteret? = Sammenfatning i årsrapport med status (dokumentation for tilstand og udført arbejde) 13. november 2013 Workshop om signalanlæg

Konceptidéer – signaldrift skal give ro i maven Vurdering af funktionalitet Jævnlig gennemgang af trafikgrundlag og signalprogrammer Løbende vurdering af signaludstyrets levetid mv. (input fra 4) Struktureret planlægning af større udskiftninger, optimeringer mv. Udbud af drift og vedligehold Udbud hvert 6. år Inputs fra erfaringerne fra 1-4 = Et sammenhængende "6-årshjul", der sikrer overblik og udvikling af signalanlæggene = Input til planlægningsdelen, hvor udskiftninger og udvikling kan budgetteres 13. november 2013 Workshop om signalanlæg

Forsøgskaniner søges… COWI har konceptet! Hvem har signalanlæggene? Hvor skal niveauet ligge? ? 13. november 2013 Workshop om signalanlæg