Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Uddannelse i katalogisering: hvad kræver det? Marianne Lykke Nielsen Institut for Informationsstudier Danmarks Biblioteksskole, Aalborg Fabita temadag Hvad kommer efter de tekniske afdelinger? 13. juni 2007
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Outline • Hvad er katalogisering • Hvordan bruges katalogisering • Hvilke viden kræver det at kunne katalogisere • Hvordan uddanner DB informationsspecialister i katalogisering
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Vidensorganisation Vidensorganisation i snæver forstand er processerne at skabe dokumentrepræsentationer: katalogisering, klassifikation, indeksering, metadata, der skal optimere genfindingen af dokumenter eller information. Vidensorganisation i bred forstand er den intellektuelle arbejdsdeling i samfundet, videnskabernes sociale og kognitive organisation, arbejdsdelingen mellem forskellige medier og informationssystemer, domæner, fagsprog, og forskellige teoretiske strømninger. (Hjørland, 1995, 435)
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Vidensorganisation Vidensorganisation kræver viden om Kontekst, domæne og brugereInformationsressourcer IT teknologiSystemudvikling Metoder: • Indeksering • Klassifikation • Kategorisering • Katalogisering • Emneindeksering • Metadata tagging • Social tagging • Effekt af aboutness, kontrol, specificitet, ekshaustivitet Værktøjer: • Metadata og bibliografiske data • Emneordslister • Tesauri og ontologi • Klassifikationssystemer • Taksonomier og folksonomier • Journalplaner • Formater • Indekseringsretningslinier • Indekseringsalgoritmer
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Bacheloruddannelsen - vidensorganisation Katalogisering Emneindeksering Systemudvikling Domæneviden: børn, musik, sundhed, teknik, m.v. Den brugerskabte web Digital biblioteker Interaktiv brugeradfærd Virksomhedsportaler
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Kandidatuddannelsen - Vidensorganisation Følgende moduler har særlig vægt på vidensorganisation: • Vidensorganisation • Systemer til viden- og dokumentstyring • Informationsformidlingsteori
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Opsamling •Vidensorganisation i snæver betydning består af en række metoder og værktøjer •Og en informationsspecialist skal kende dette sæt af metoder og værktøjer •Indekserings- og søgesystemer sammensættes i forhold til den kontekst og det domæne, som de skal opererer i: informationstyper, medier, IT teknologi, brugerbehov, brugeradfærd, ressourcer, samarbejdspartnere, m.v. •Og en informationsspecialist skal kunne aflæse og forstå domæner og kontekst For at kunne udvikle, vurdere og anvende vidensorganisationssystemer