Rullende skolestart August 2010. Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl. 19-21.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen på Skibet Skole
Advertisements

Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
Østervangsskolen 2010.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Informationsmøde - Gug Skole 2014/15
(Rullende) Indskoling
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Struktur Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08:
Et væksthus for børn og voksne
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Folkeskole-reformen August 2014.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Dyssegårdsskolens kommende organisering
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Formålet med aldersblandede hold & rullende skolestart
Folkeskolereformen2014.
Plan for samarbejde mellem Rønnevangsskolen/Torstorp Skole
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
Folkeskolereformen - generel information
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
17. nov. 2011:Orienteringsaften januar:Indskrivningsaften skole og SFO. (kl ) Senest d. 1. april:Børnehaverne sender overleveringspapirer.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
0.årgang 2012/ årgangs struktur - Hverdagen på 0.årgang.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om Ællinger 2015 tirsdag den 4. november 2014.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Fokus på skolestarten Hedeboskolen Skagen.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Velkommen til fælles Informationsmøde
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
Rullende skolestart August 2010.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Kompetencebaseret rullende aldersintegreret indskoling KRAI
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Præsentation af forårs-sfo
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Præsentationens transcript:

Rullende skolestart August 2010

Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl

•Velkomst og præsentation •Baggrunden for indførelse af rullende skolestart •Rullende skolestart fra august 2010 •Det videre forløb •Eventuelt …slut kl. 21 Dagsorden

Baggrund •Forsøg i folkeskolen med rullende skolestart siden •Regeringens skolestartsudvalg anbefaler i rapporten "En god skoleststart" februar 2006 ændringer til folkeskoleloven. •Kommunalbestyrelsen i Ikast-Brande kommune beslutter 28/ at iværksætte rullende skolestart på min 2 skoler.

Baggrund •Rullende skolestart betyder individuel skolestart på baggrund af barnets alder, og i aldersintegrerede hold. •Skolestarten bliver en individuel oplevelse hvor det enkelte barn og familien er i centrum.

Baggrund •Pædagogisk udnyttelse af den sociale og faglige læring der finder sted når et barn optages i en etableret gruppe af "erfarne" elever - medlæring. •Børn på samme alder udvikler sig forskelligt, hvilket stiller store krav til undervisningsdifferentiering. •Krav om rummelighed og individuelle undervisningsplaner medfører et behov for en mere fleksibel organisationsform. •Barnets behov styrer organiseringen

Baggrund •Barnet starter i skole umiddelbart efter de er fyldt 6. år. •Der er indtages børn mindst 6 gange om året - ingen børn starter alene. •Børn ruller ind i SFO samme tid, som de ruller ind i skolen.

Indskolingsmodel AldersintegrationNiveaudeling Hjemme Ude Hjemme Ude Stabilitet og sammenhæng Dynamik og differentierede udfordringer Stabilitet og sammenhæng Dynamik og differentierede udfordringer

Et basishold består af ca. 30 elever og 2 primære voksne Basisholdet er delt i 2 basisgrupper En basisgruppe består af ca. 15 elever og 1 voksen Basishold Basisgruppe 2 1 voksen Ca. 15 elever Basisgruppe 1 1 voksen Ca. 15 elever Aldersintegrerede basishold

Niveaudelte hold DanskDansk MatMat Ca. 2 voksne på hvert faghold. Ca. 30 elever på hvert faghold

Skolens rum Basishold -Hjemmetid til træning -Fælles temaer -Det sociale og dannelse -Natur/teknik og Kristendom Niveaudelte Faghold -Eks. Dansk 1 -Eks. Matematik 3 Fri tid i frikvarter og SFO Selvbestemte sociale grupper? -Samvær -Leg Interessehold ifm. Tilbudsfag Selvbestemte rum f.eks. Værkstedsarbejde Ydre bestemt Pligt SelvbestemtLyst HjemmeUde

Makkerordning Inden et barn starter i indskolingen vil barnet få tildelt en makker. En makker kender til dagligdagens vaner og rutiner. En makker er en hjælper og en ven. Makkerordningen •skaber tryghed for det enkelte barn og dets forældre. •giver den ’store/erfarne´ elev selvværd og værdi. •giver den ’lille’/nye en ven og en base. •giver en naturlig lyst til læring/skolearbejde (at gå i makkerens fodspor) Alle børn bliver på et tidspunkt makker for et andet barn. Alle lærer om, hvad det indebærer at være en god makker.

Obligatorisk tid ”Fællesbånd” på basis hold Faghold Praktisk-musisk dagFaghold Pause Faghold Idræt, billedkunst og musik Faghold Slut Basishold Pause Basishold Idræt, billedkunst og musik Slut SFO Pause SFO Basishold Fri tid Slut SFO Tilbudsfag SFO Slut kl Dagens struktur

Skole-hjemsamarbejde • •Hvert barn har en kontaktvoksen, som er den der har den primære kontakt til hjemmet. • •2-3 samtaler om året. Samtalerne afvikles fleksibelt i forhold til det enkelte barn. SFO-pædagog og faglærere kan deltage i samtalerne efter behov. • •Forældremøder/ afholdes for hele basisholdet. • •Når barnet er startet i skolen, får hjemmet besøg af den kontaktvoksen barnet har tilknyttet. • •Der udarbejdes en ny type kontaktbog eller lignende. Vi forestiller os, at denne er bindeled mellem alle voksne omkring barnet.

Lokalefællesskab •Hver basisgruppe har et dobbeltlokale til rådighed i både skole og SFO tid. Det lokale er ”hjemme”. •Lokalerne benyttes også til fagopdelt undervisning på niveaudelte faghold. Eleverne er ”ude”. •Storrummet? •De øvrige lokaler?

"Overblik" – skoleåret •3. klasse indgår ikke det første år •Elevtallet klasse forventes at være ca. 92 •Der bliver 3 basishold •Alle elever får 23 lektioner pr. uge •Der vil være to voksne på det meste af tiden •Lærere og pædagoger samarbejder

Skolestart 1. år •12 børn begynder i skole d. 11. august •Introduktionsforløb i Fristedet •Børnene integreres gradvist på holdene •Senest 23. august er de fuldt integreret på holdene •4 børn begynder i skole og SFO fredag d. 1. oktober •3 børn begynder i skole og SFO tirsdag d. 1. december •1 barn og januarbørnene begynder i skole og SFO tir. d. 1. februar

Informationsmøder mv. 10. maj informationsmøde for nuværende 0. og 1. årgang 8. juni informationsmøde for kommende 0. årgang Børn der er født i første halvår 2005 –Informationsmøde om rullende skolestart d. 18.marts 2010 –Indskrivning d. 22. marts 2010

Eventuel Eventuelt Tak for i aften