22. AUGUST 2011 Hvor klog kan man blive i Herning? Torben Tambo Associate Professor Head of Studies Intellectual property has the shelf life of a banana.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fremtidens marketing – hvor er vi på vej hen?
Advertisements

Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
SharePoint /36 2 General SettingsPermissions and ManagementCommunications Titel, description and navigation Versioning settings Advanced settings.
Internationale relationer Udfordringer og opgaver Geoforum: Workshop om adresser 25. marts 2010.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Erhvervsakademi DANIA
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Velkommen til Kick off for ”Broen til bedre sundhed” #BTBS13.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
BioCentrum DTU …for life and technology BiC Innovation Hvordan gøres universitetsforskning profitabel Per Væggemose Nielsen
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Date :31 1.
Efterår 2010 Fra viden til værdi GENNEM FORETAGSOMHED & HANDLEKRAFT.
Journal Club Finsencentret, Rigshospitalet
De unges vandring i uddannelsessystemet – uddannelsesmønstre i Region Midtjylland og betydningen af geografi og social baggrund Handels- og Ingeniørhøjskolen.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Velkommen til E-business
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Praktisk om opgave og oplæg
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
BARRIERE FOR KOMMUNAL INNOVATION - og offentlig-privat innovations-samarbejde Jon Sundbo Professor Center for servicestudier, Roskilde universitetscenter.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Aarhus Uni versitet STEFFEN LONGFORS OMRÅDELEDER AARHUS UNIVERSITET PURE INFORMATIONSMØDE med fokus på indikatorprojektet.
PURE Informationsmøder 2014
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
A short statistical overview
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Christian Backer Mogensen, Poul Kjældgaard, Charlotte Jensen and Ming Chen, Akutforskningsenheden, Sygehus Sønderjylland MRSA screening in ED detects a.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Restrictions on access.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
ISIS Katrinebjerg  Erfaringer med offentlig/privat samarbejde.
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
DMU den 2. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Kursusintroduktion Elektronisk Patient Journal?. Kursusbeskrivelsen – formål: Viden om informationssystemer på hospitaler/sygehuse – specielt billeddannende.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
IT-Universitetet i København Rued Langgaardsvej 7 DK-2300 København S ESP-Net The ESP Company Network Yvonne Dittrich IT-University in Copenhagen Software.
Rapportskrivning 2 Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester -inkl. problemformulering.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Begrebskort Hvad er det ? Hvad kan det bruges til ? Hvordan laves det ? Clienten Serveren 1Cmap-projektet under NIL 2009 Oprindelig ppt. v. Mette Vedelsby.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Global Refugee Studies
Kvalitative metoder, forår kursusgang
DB analyse og modellering
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Hvad skal hovedstaden leve af? VP Jørn Henrik Levy Rasmussen
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Brug af elevdata til udvikling af kvalitet i undervisningen
Præsentationens transcript:

22. AUGUST 2011 Hvor klog kan man blive i Herning? Torben Tambo Associate Professor Head of Studies Intellectual property has the shelf life of a banana. Bill Gates

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Hvor klog kan man blive i Herning? › Procentvis fordeling af befolkningen efter længste afsluttede uddannelse – Danmarks Statistik

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Samfund og uddannelse › Enhver del af samfundet har behov for en tilpas sammensætning af befolkningens uddannelse til at vedligeholde og udvikle det økonomiske fundament › Regeringen ønsker flere unge i videregående uddannelsesforløb – det gjorde den tidligere også › Er der en grænse for antallet af unge, der kan tage en videregående uddannelse? › Er den del af grænsen geografi? 3

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Regeringsgrundlaget 4 Samtidig afhænger sundhedstilstanden for den enkelte dansker i for høj grad af indkomst og uddannelse. Uligheden i sundhed er alt for stor. En 30-årig dansk mand uden uddannelse kan forvente at leve omtrent 4 år kortere end en 30-årig dansk mand med længerevarende uddannelse. Og forskellen er stigende. 7. Investeringer i forskning og uddannelse. 95 pct. af en ungdomsårgang skal have ungdomsuddannelse. 60 pct. af en ungdomsårgang skal have en videregående uddannelse i pct. af en ungdomsårgang skal have en lang videregående uddannelse i Samtidig skal flere unge gennemføre en erhvervsuddannelse – gerne som et skridt til en videregående uddannelse. Desuden er det nødvendigt at forbedre mulighederne for at ufaglærte senere i livet kan tage en kompetencegivende uddannelse.

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Hvad gør unge i Herning? › Procentvis fordeling af 15 – 29 årige efter højeste fuldførte uddannelse – Danmarks Statistik. 5

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 AU Herning › Lokal / regional tiltrækning af unge til uddannelse › Uden tilbud – mindre uddannelse › Bachelor, kandidat og forskeruddannelser skal være forskningsbaserede › Man kan ikke tilbyde bachelor og kandidatuddannelser uden forskning 6

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Hvad er forskning og hvad kan man forske i? › For at forske skal man gennem en forskeruddannelse – PhD eller ErhvervsPhD › Industrien kan også lave forskning og har ikke et eksakt krav til uddannelsbaggrund › Forskellige definitioner: OECD, Unesco, … 7

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Mode 1 kontra mode 2 vidensproduktion, jfv Gibbons et al Mode 1 vidensproduktion ] Mode 2 vidensproduktion [2 [2 "Problemer" Defineres, vælges og løses i en primært akademisk styret kontekst. Udspringer ofte af "praksis" og vurderes i relation til applikationsområder. AngrebsmådeStyret af discipliner (fagområder). Transdisciplinær (omfatter også andre videnscentre). Færdigheder fokuserer på Homogenitet (faglig fokus). Heterogene (kunne tænke på tværs og i samarbejder). Organisering Etablerede institutioner som tænker i hierarkiske strukturer (kontrol). Ad-hoc projekter, med forskellige former for samarbejde, fx mellem virksomheder, konsulenter og læreanstalter. Videnskabelse Foregår primært i etablerede institutioner. Mange steder, i temporære grupper, netværk, og med forskellige aktører. KvalitetskontrolBaseret på et fags teorier og metode. Socialt orienteret og omfatter vurderinger fra interessenterne. 8

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 X ›Y›Y 9 • Identification of research problem • Literature review • Specifying the purpose of research • Data collection • Analyzing and interpreting the data • Reporting and evaluating research • Observations and Formation of the topic: Consistst of the subject area of ones interest and following that subject area to conduct subject related research. The subject area should not be randomly chosen since it requires reading a vast amount of literature on the topic to determine the gap in the literature. Linking its importance to already existing knowledge about the topic. • Hypothesis: A testable prediction which designates the relationship between two or more variables. • Conceptual definition: Description of a concept by relating it to other concepts. • Operational definition: Details in regards to defining the variables and how they will be measures/assessed in the study. • Gathering of data: Consists of identifying a population and selecting samples, gathering information from and/or about these samples by using specific research instruments. • Analysis of data: Involves breaking down the individual pieces of data in order to draw conclusions about it. • Data Interpretation: This can be represented through tables, figures and pictures, and then described in words. • Test, revising of hypothesis • Conclusion, reiteration if necessary

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 AU Herning › Center for Innovation og Forretningsudvikling › Center for Integreret IT Udvikling › Innovationsteori – branchekarakteristikker › Informationssystemer, IT › Byggeri › Supply chain › Organisation, ledelse, globalisering, organisatorisk læring og udvikling › Metoder › Nyere strategiske retninger: Velfærd, turisme, innovation 10

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Klassifikation › Artikler i peer-reviewed tidsskrifter, klasse 1 og klasse 2 › Peer: ligemænd, dvs andre forskere › Review: kritisk gennemgang › Blind/double-blind: Reviewer kan ikke se hvem forfatteren er/forfatteren kan ikke se hvem reviewer er › Konferenceartikler, bidrag til videnskabelige konferenceudgivelser › Populære bidrag til fagpressen 11

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Antal publikationer pr universitet ›Y›Y 12

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Publikationspoint per universitet 13

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Præsentation 1 › Between Fit and Misfit – Small Contractors Using Mobile Technology Koch, C., Tambo, T. &; Buser, M I : CIB Proceedings workgroup 65. s s. Publikation: Forskning - peer review › Konferenceartikel › Beyond the design fix - New industrialisation in contractor's supplier relationships Koch, C., Frödell, M., Josephson, P. & Kähkonen, K I : CIB Proceedings workgroup 65. s s Publikation: Forskning - peer review › Konferenceartikel › Offshoring – the new dilemma of IS research Tambo, T. &; Olsen, M I : Proceedings / Information Systems Research In Scandinavia (IRIS). 33, 12 s. Publikation: Forskning - peer review › Konferenceartikel 14

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Præsentation 2 › "Relevant forskning" har brug for relevante indikatorer Ernø-Kjølhede, E. & Hansson, F I : Oekonomi og Politik. 2, s s Publikation: Forskning - peer review › Artikel › Coherent national IT infrastructure for telehomecare - a case of hypertension measurement, treatment and monitoring Tambo, T., Hoffmann-Petersen, N., Pedersen, E. B. &; Bejder, K I : World Academy of Science, Engineering and Technology. Proceedings. 6, 71, s s. Publikation: Forskning - peer review › Artikel 15

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Præsentation 3 › Global operations networks in motion: Managing configurations and capabilities Slepniov, D., Wæhrens, B. V. &; Jørgensen, C I : Operations Management Research. 3, 3-4, s s. Publikation: Forskning - peer review › Artikel › IT Management: How IT managers gain IT knowledge Søndergård, J., Tambo, T. &; Koch, C I : World Academy of Science, Engineering and Technology. Proceedings. 6, 71, s s. Publikation: Forskning - peer review › Artikel › Multinationals and plant survival Bandick, R I : Review of World Economics. 146, 4, s s. Publikation: Forskning - peer review › Artikel › Offshore supplier relations: knowledge integration among small businesses Jørgensen, C I : Strategic Outsourcing. 3, 3, s s. Publikation: Forskning - peer review › Artikel 16

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Præsentation 4 › Using Enterprise Architecture for the Alignment of Information Systems in Supply Chain Management Tambo, T I : Journal of Enterprise Architecture. s s. Publikation: Forskning - peer review › Artikel 17

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Forskningsarbejdspapirer › Dynamik i livsstilsbrancherne bolig og beklædning i perioden 2008 til 2010 – udvikling i virksomhedernes overlevelse Dilling-Hansen, M. & Jensen, S Herning : Center for Innovation og Forretningsudvikling, Handels- og Ingeniørhøjskolen Publikation: Forskning › Working paper/arbejdspapir/preprint › Innovation i 2010 – performance og innovation i livsstilsbrancherne bolig og beklædning to år efter krisens start. Dilling-Hansen, M., Jensen, S. &; Skovgaard, P Herning : Center for Innovation og Forretningsudvikling, Handels- og Ingeniørhøjskolen Publikation: Forskning › Working paper/arbejdspapir/preprint › Livsstilsbranchernes udvikling performance og innovation fra 2008 til 2010 – Analyse på paneldata fra bolig og beklædning Dilling-Hansen, M., Jensen, S. &; Nielsen, S. B Herning : Center for Innovation og Forretningsudvikling, Handels- og Ingeniørhøjskolen › Publikation: Forskning › Working paper/arbejdspapir/preprint 18

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Pure.au.dk 19

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Aktiviteter 2011 ›Y›Y 20

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Udvalgte papers › Se udleverede 21

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Og hvad gør man så… › Civilingeniøruddannelsen i teknologi-baseret forretningsudvikling › 2 år på fuldtid – 4 år på deltid › 120 ECTS point › Heraf mindst 65 point i nært samarbejde med virksomhed/ ansættelsessted › Videnskabelig, problem-orienteret › Balance mellem teknologi og forretning › Engelsksproget › Adgang for alle med diplom-, bachelor- og teknikumingeniør-baggrund samt teknisk-naturvidenskabelig bachelor › Plus engelsk på B-niveau › Plus 450 timers innovation og forretningsudvikling eller intro-kursus 22

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Civilingeniørstudiet i Herning Semester2. semester • Teknologiledelse (10 P) • Metodiske tilgange til forståelse af teknologi i virksomheder (5 P) • Virksomhedsprojekt selvvalgt emne (10 P) • Teknologisk specialisering i selvvalgt område (5 P) • Organisering, innovation og HR (10 P) • Strategisk ledelse og innovation (5 P) • Teknologisk specialisering i selvvalgt område (5 P) • Virksomhedsprojekt (10 P) 3. semester4. semester • Teknologisk specialisering i selvvalgt område (5) • Teknologibaseret forretningsudvikling inden for selvvalgt område (25 P) • Afsluttende hovedopgave (30 P)

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Problematisering › Kan man lave et ”mikro-universitet” på en bar mark? › Hvor skal forskningen ende og hvor skal den begynde, når man vil bakke erhvervslivet i området op med ny viden? › Hvordan organiseres samarbejde internt/eksternt/nærområdet? 24

Hvor klog kan man blive I Herning? Torben Tambo Associate Professor 3. NOVEMBER 2011 Spørgsmål/diskussion › Hvor klog kan man blive i Herning? 25