Aktiviteter i naturen Hyttetur Hvornår? Fra torsdag d. 24. marts 20011 kl. 9.00 til fredag d. 25. marts kl. 14.00 Hvor? Lejrskolen SOLHJEM Snogbækskov 4 Øster snogbæk 6400 Sønderborg
Formål Tilegne jer en forståelse for og en bevidsthed om natur, økologi og miljø (ikke nok ”bare” at være udendørs). Planlægge, udføre og deltage i varierede naturoplevelser Udfordre jer selv i forhold til nærmeste udviklingszone Videreudvikle samarbejdsevne Styrke det sociale sammenhold
Metode 4 grupper planlægger naturoplevelser efter skabelonen: Hvad, hvorfor og hvordan, ud fra naturelementerne: Jord, ild, vand og luft. Gruppe 1 torsdag formiddag Gruppe 2 torsdag eftermiddag Gruppe 3 torsdag aften Gruppe 4 fredag formiddag Tidsramme: Hver gruppe har 1½ - 2 timer til rådighed.
Aktivitetsgrupper 1. Karen, Janni, Peter, Helle, Simone, Malene D JORD 2. Laura, August, Hanin, Rikke, Stella, Yana, Kathrine VAND 3. Malene M, Line, Karina, Camilla K, Daniela, Anders ILD 4. Cathrine, Michael, Diane, Camilla H, Steffen, Kira B LUFT
I deles om de praktiske opgaver: Der laves indkøbslister og mad i grupperne I skal i dag planlægge Fælles oprydning og rengøring, I skal måske være ude kl. 12 ??
Inspirerende hjemmesider www.tjuhej-sikkerleg.dk www.sns.dk (skov- og naturstyrelsen) www.naturnet.dk www.mim.dk (miljøministeriet) www.dn.dk (dansk naturfredningsforening) www.boernogkultur.dk www.friluftsrådet.dk www.spejder.dk www.skovforeningen.dk www.danfossuniverse.com www.skovlyst-naturskole.dk www.nct.dk
Hvad I skal vælge en eller flere aktiviteter, med udgangspunkt i det element I er blevet tildelt (jord, ild, vand og luft) Husk at i har 1½ / 2 timer til rådighed som i skal fylde ud med aktivitet
Hvorfor Hvad er formålet med aktiviteten? Hvad forventer I, at målgruppen lærer om natur og naturoplevelser? Begrund også aktivitetsvalget ud fra teori om Flow, Nuzo, samt jeres viden om økologi, miljø, osv.
Hvordan Hvordan vil I motivere målgruppen? Hvad er jeres rolle i aktiviteten? Overvejelser og begrundelser for rum og tid. Overvejelser over betydningen af proces og produkt. Overvejelser og begrundelser for valg af materialer og remedier