Bl. 3. kreds. Kredskonference 4. november 2011 Kommunesamarbejdet og styringsdialogen. v/ Kaj Jensen, Slagelse Kommune.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Temadag om den nye lovgivning
Advertisements

Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
8. december 2010 på Egegård Skole
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
4/3/2017 Ændringer i forvaltningen af boligorganisationernes og afdelingernes økonomi.
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
1 Sideaktiviteter Nye regler fra ??? 1.Må boligorganisationen påtage sig administrationen af 8 rækkehuse ejet af den lokale bank? 2.Må ejendomsfunktionærerne.
Hvordan bliver en boligsocial helhedsplan til ?
FKO og Masterplanens Resultatdokumentation
Jesper Loose Smith Direktør i Arbejdernes Boligselskab i Gladsaxe – ca boliger Direktør fagforeningsejet ejendoms- og administrationsselskab i.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Almene boliger og boligsociale udfordringer
Styringskrav for jobcentre
Frederikshavn Boligforening ”en hjertevarm og glad bolig, åben mod verden, og ikke helt firkantet”.
Hvordan kan budget og regnskabstal anvendes i praksis?
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Styringsdialog og almenreform Oplæg ved BL kredskonference den 20. marts 2010.
Dokumentationspakke Kan den bruges til noget ?. Styringsdialog og dokumentationspakke Forberedelse Bureaukratisk Ekstra arbejde ”Vi taler jo sammen i.
Styringsdialog og dokumentationspakke Agenda Styringsdialog og beboerdemokrati Udvalgte redskaber (værktøjer) Strategier og målsætninger Dokumentationspakken.
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
1 Styringsdialog! Dokumentationspakke! Styringsrapport! Lov + bkg. er ændret! Vejledning er skrevet BL/KL udgiver pjecer Er det Peter og ulven? NEJ! Kommuner.
Boligkontoret Danmark
KAB’s erfaringer med boligløse unge Konference på Kofoeds Skole den 3. november 2009 Jesper Nygård Administrerende direktør KAB.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Status for sundhedsaftalerne og et kig fremad på 2. generations sundhedsaftaler – Et regionalt perspektiv Christian Blaase Johansen, enheden for kommunesamarbejde.
Den lange forhistorie. Fra aftale til nye love Boligaftalen mellem V + C + DF + RV ”Den almene boligsektors fremtid” 2006 Boligaftale
BL 11. kreds weekend 13. November 2010 Udsættelser Ulla Gregor, DAB.
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Weekendkonference 3. kreds 4. november Landsbyggefondens (LBF’s) opgaver.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Almene boliger og tilgængelighed
Temadag: Ny lovgivning ”De nye udlejningsregler”.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Velkommen i skolebestyrelsesarbejdet 2012.
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Ny friplejeboligordning. Evaluering af friplejeboligordningen pegede på: Uhensigtsmæssigt med genudbud hvert 10. år Et ufleksibelt afregningssystem Nogen.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Beboerdemokratiet lige nu - en fortrolig forpremiere Bestyrelseskonference Lejerbo, 22. maj 2012 Carina Seifert, BL.
Inklusionsboliger Bolignetværksmøde den 24. februar 2016.
Landsformanden i Lejerbo - Hovedbestyrelsens arbejde - Styringsdialog - Organisationernes repræsentantskabsmøder.
Boligplacering og integration af flygtninge BL’s anbefalinger til boligafdelinger og organisationer.
Lejerbo / EY Hvad kan vi bruge revisionen til? Jesper Jørn Pedersen og Christian Thuesen 14. november 2015.
Århus Kommune Socialforvaltningen Møde i Socialudvalget 11. november 2010 Tilsyn.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 53 selvstændige organisationer Fordelt på godt 680 afdelinger Hjulpet på vej af 755 ansatte Lejerbo.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 56 selvstændige organisationer Fordelt på godt 600 afdelinger Hjulpet på vej af 775 ansatte Lejerbo.
Brædstrup Disposition Samfundets udfordringer – er vores udfordringer. Hvad gør vi i Lejerbo. Hvad sker der i regionerne.
Proces for social helhedsplan i Gellerup og Toveshøj Boligsocial leder Henning Winther.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 56 selvstændige organisationer Fordelt på godt 650 afdelinger Hjulpet på vej af 775 ansatte Lejerbo.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Godkendte visioner og målsætninger Lejerbo Frederiksberg Maj 2015.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Ny Årsberetning Hvorfor en ny årsberetning? Beboerdemokrati og bestyrelsesarbejde i fokus Udvalgte redskaber (værktøjer) - Indhold Strategier og målsætninger.
Politikker temamøde - Region Sjælland April 2016.
Rum for liv. Om Lejerbo Over boliger 840 afdelinger Organiseret i 54 selvstændige organisationer Hjulpet på vej af cirka 750 ansatte Lejerbo er.
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Ny proces for renovering og nybyggeri – tættere, tidlig dialog
Repræsentantskabsmøde BS’61
Fællesmøde med boligorganisationerne 30. oktober 2017
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Ghettoaftale Fysisk nedrivning og omdannelse af udsatte boligområder
Vision 1- Lejerbo Herning
Præsentationens transcript:

Bl. 3. kreds. Kredskonference 4. november 2011 Kommunesamarbejdet og styringsdialogen. v/ Kaj Jensen, Slagelse Kommune

Kommunesamarbejdet og styringsdialogen Slagelse Kommune  Sammenlagt af de tidligere Skælskør, Hashøj, Korsør og Slagelse Kommune.  indbyggere  Boligorganisationer: FOB i Slagelse SB SAB BoligKorsør VAB Skælskør boligforening Lejerbo Skælskør Side 2

Kommunesamarbejdet og styringsdialogen Andel almene boliger i Slagelse Kommune sammenlignet med andre kommuner i regionen Kommune Holbæk20,420,2 Kalundborg15,3 Ringsted19,0 Slagelse24,6 Sorø14,6 Næstved15,915,8 Gennemsnit19,018,9 Kommunale nøgletal Ministeriet for Sundhed og forebyggelse side 3

Kommunesamarbejdet og styringsdialogen Ændret styring af den almene boligsektor  Ved L blev der vedtaget en ændring af almenboligloven, som bla. ændrede styringen af den almene boligsektor.  Loven trådte i kraft d. 1. januar  Den nye styring er fremadrettet i forhold til den tidligere som tog sit udgangspunkt i regnskaber, som var genstanden for kommunale godkendelse. Nu er der tale om et fremadskuende samarbejde mellem kommunerne og boligorganisationerne om at håndtere væsentlige udfordringer og problemer. 4

Kommunesamarbejdet og styringsdialogen Elementer i styringen  ABL fastsætter nogle målsætninger for almene boligorganisationer, med flg. indhold:  Målsætning om økonomi og drift. Forsvarlig og effektiv drift.  Målsætning om ledelse og beboerdemokrati. Afdelingerne skal være økonomisk og socialt velfungerende og fysisk fremstå i god og tidssvarende stand.  Målsætning om udlejning. Ved opførelse og renovering skal det tilstræbes at få mest mulig værdi for investerede midler.  Målsætning om boligafdelinger. Udlejning til grupper som har vanskeligheder med at skaffe sig en bolig på almindelige markedsvilkår. Påse at der er en varieret beboersammensætning.  Målsætning om nybyggeri og renovering. Ledelsen af boligorganisationen skal udvise god ledelse og arbejde for et velfungerende beboerdemokrat. 5

Kommunesamarbejdet og styringsdialogen Elementer i styringen (fortsat) Der skal etableres en styringsdialog mellem kommunen og boligorganisationen. Formålet med styringsdialogen er: At evaluere boligorganisationernes virksomhed og resultater i relation til lovens målsætninger. At afklare det fremtidige behov for koordination og indgåelse af aftaler mellem kommunalbestyrelsen og boligorganisation. 6

Kommunesamarbejdet og styringsdialogen Elementer i styringen (fortsat) I forlængelse af styringsdialogen skal der indgås aftaler om realisering af målsætningerne, som udtryk for et gensidigt forpligtende samarbejde. Egenkontrol (uafklaret, iflg. BL forventes en arbejdsgruppe under Socialministeriet at afslutte arbejdet ultimo indeværende år. Knytter sig til forvaltningsrevisionen). 7

Kommunesamarbejdet og styringsdialogen Elementer i styringen (fortsat) Styringsrapportens indhold  En konklusion vedr. målopfyldelse og behov for indgåelse af aftaler.  En gennemgang af forhold i den centrale boligorganisation med udgangspunkt i lovens målsætninger.  En gennemgang af særlige problemer i de enkelte afdelinger.  En opfølgning på tidligere aftaler mv.  Bilag med oplysninger om de enkelte afdelinger. 8

ForaKommunal repræsentation Boligorganisationer nes repræsentation Mødehyppighed Fællesmøde, med alle boligorganisationer Borgmester + formand og næstformand for BUF Administrationen Bestyrelsesformand +direktør Et årligt Dialogmøder med boligorganisationer ne enkeltvis AdministrationenDirektør + regnskabsfører Et årligt SamarbejdsudvalgAdministrationenDirektør + regnskabsfører To årlige Samarbejdsfora mellem almene boligorganisationer og Slagelse Kommune Kommunesamarbejdet og styringsdialogen side 9

Kommunesamarbejdet og styringsdialogen Formidling af dialogens resultat Kommunen offentliggør en redegørelse for den gennemførte styringsdialog på kommunens hjemmeside. Indberettes også til styringsdialog.dk. 10

Kommunesamarbejdet og styringsdialogen Dialog og tilsyn Styringsdialogens resultater er baseret på aftaler mellem parterne. Konstateres der lovstridige forhold er dette omfattet af det legalitetstilsyn kommunen altid har haft. 11

Kommunesamarbejdet og styringsdialogen Eksempler på aftaler  Prioriteret plan for hvilke tiltag der skal iværksættes for at imødegå tomgangsproblemer i en række afdelinger.  Fortsat samarbejde om helhedsplan. Særligt den fremskudte jobindsats.  Etablering af boliggaranti for uddannelsessøgende.  Bosætningspolitik.  Boligsocial indsats i ghetto. 12